A 2016-ban alapított Talk-A-Bot ügyvezetőjével, Deliága Ákossal készített interjút a Growth Magazin. Ha szeretnéd tudni, hogyan küzdenek a gyermekmunka visszaszorításával vagy azzal, hogy az indiai gyárakban, ahol a munkások nagy része írástudatlan, hogyan tudnak segíteni tökéletesíteni a belső kommunikációs folyamatokat, akkor mindenképpen olvasd vagy hallgasd meg Ákossal készített interjúnkat. Tanulságos történet arról, hogyan indítsd el a céget és szerződj le az első ügyfelekkel anélkül, hogy egyetlen sor kódot írtál volna.
Kinek a fejéből pattant ki a Talk-A-Bot története és mi az alapítás mögött rejlő sztori?
Közel egy évtizedet töltöttem multinacionális környezetben. Amikor beléptem, az volt a tervem, hogy 10 évig dolgozom ott, majd saját céget alapítok. Így 4 évet töltöttem Magyarországon, majd két évet Szingapúrban, Délkelet-Ázsiában. Amikor hazajöttem, már nem terveztem, hogy a magyar piacon dolgozom, és elkezdtem a CEU-n az MBA-t. Ott találkoztam Kajdi Gerivel, aki a társalapítóm lett. Be kell vallanom, hogy Geri a legelején rendkívül unszimpatikus volt számomra, és nagyon kellemetlen személyiségnek tartottam. Az első hat hónapban kifejezetten kerültem a társaságát. Aztán, ahogy jobban megismertem, kezdtem megkedvelni. Volt néhány közös tanulmányi projektünk, majd az utolsó trimeszterben az entrepreneurship kurzuson kifejezetten kerestük egymás társaságát. Szintén ekkor a CEU-hoz kapcsolódóan tanulmányi kirándulást tettünk New Yorkba, ahol az első nap délutánján az utolsó előadást a NASDAQ digitális marketing igazgatója tartotta. Előadásában kifejtette, hogy a Snapchaten, Instagramon és más közösségi platformokon kell kommunikálni, mert ott tudják elérni a fiatalokat. Az óra végén feltettem a kezem, és megkérdeztem, hogy akarnak-e chatbotot? A válasz az volt, hogy "Persze, ez lesz a következő a listájukon".
Ez volt a mi pillanatunk, és tudtuk, hogy meg kell valósítanunk az ötletünket. Így a bemutató után odamentem hozzá, hogy van egy ilyen cégünk; persze ebben volt némi költői túlzás, mert a háttérben még semmi sem volt igazán. De erre válaszul az előadó megkért minket, hogy két nap múlva a tőzsdén mutassuk be nekik a terméket. Két nap alatt kitaláltuk a cégnevet, a logót és az első pitch decket. Aztán megtartottuk az első Talk-A-Bot pitchet abban a teremben a tőzsdén, ahol megnyomják a gombot egy új cég tőzsdére lépése során. Hatalmas lendületet kaptunk ettől a lehetőségtől; a történetünk onnantól kezdve meg sem állt, bár a NASDAQ végül nem lett az ügyfelünk. Ezután leadtuk a házi feladatot, bemutattuk az első éves üzleti tervet, és azóta mi vagyunk az egyetlen olyan vállalat, amely ténylegesen megalakult. Ez 2016 tavaszán volt, majd augusztusban megszereztük az első ügyfelünket. Ekkor még csak egy víziót adtunk el az ügyfélnek, egyetlen sor kódot sem. Tehát az első szerződés aláírása előtti napon hivatalosan is megalakult a cég. A prototípust pedig három hónap alatt szállítottuk le. Bootstrappelésből induló startup voltunk, és két éven keresztül külső finanszírozás nélkül, kizárólag az ügyfelekből származó bevételeken keresztül növekedtünk.
Olvasd el vagy hallgasd meg a teljes interjút a Growth Magazin legfrissebb számában!