Mi voltunk az egyetlen startup a döntősök között, akik még csak a koncepciót dolgoztuk ki és nem rendelkezünk több milliós befektetéssel vagy több ezer tagot számláló vevő bázissal.
A Startup World Cup olyan, mint az Eurovíziós Dalfesztivál. Országonként egy startup kerül a döntősök közé, hogy a válogatott alapítók pitcheljenek befektetőknek a világ minden pontjáról. A fődíj egymillió dollár, de az igazi nagy nyeremény a háromnapos esemény alatti kapcsolatépítés és az ismertség kiszélesítése. A Growth Magazin szorosan kísérte végig az Orca Aerospace útját a rendezvény alatt, hiszen a csapat nem pusztán magát, de egy országot is képviselt. A nemes feladatot a négy alapító közül Koltai Zsolt, a cég operatív vezetője kapta.
Az Orca Aerospace projektet szavazta meg a hazai zsűri, hogy a Startup World Cup-ra kijusson és ott megmutassa magát a világnak. Milyen érzés volt a Szilícium-völgyben közel 150 top befektető előtt egy 20 méteres színpadon előadni?
Hatalmas megtiszteltetés és öröm volt számomra, hogy 2022-ben Magyarországot képviselhettem ezen a nagyszabású rendezvényen San Francisco-ban. Annál is inkább, mivel mint utóbb kiderült mi voltunk az egyetlen startup a döntősök között, akik még csak a koncepciót dolgoztuk ki és nem rendelkezünk többmilliós befektetéssel vagy több ezer tagot számláló vevő bázissal. Mint utóbb megtudtam a szervezőktől, világviszonylatban majdnem 10 000 startup jelentkezett a selejtezőre és ebből a mezőnyből választották ki a top 70 csapatot, amiből végül 56-an jelentek meg a döntőn. A színpadra felállni sosem egyszerű feladat, főleg, ha a világ top startupjaival kell felvenni a versenyt. Most sem volt ez másképp, adrenalinban nem volt hiány. Az élő beszéd egy kihívásokkal teli tudomány és habár sokat olvastam már a témában és némi gyakorlatom is van, hamar rájön az ember, hogy akármennyit is készül, mindig van hova fejlődni. De ez a szép az egészben. Egy sikeres startuphoz nem elég a jó ötlet, az elkötelezettség és folyamatos egyéni fejlődés és fejlődni akarás is ugyanolyan fontos. Hihetetlen jó élmény volt, innen is hatalmas pacsi a Pozi csapatának, Kovács Rolandnak és Müller Tamásnak, hogy lehetővé tették számunkra a részvételt.
A Startup World Cup-ot ugyan nem nyertétek meg, de számos lehetőség adódott a kapcsolatépítésre, amit a magazinunk nyomon is követett. Hogy értékelnéd az eseményt?
A versenyt nem nyertük ugyan meg, de az egymillió dolláros főnyereményen kívül, ami még fontosabb, hogy bemutathattuk a repülőgépünket a világ egyik techközpontjának számító Szilícium-völgyben, és sok százan vagy akár ezren láthatták a projektünket a világ minden pontjáról. Sok lehetőség nyílt meg, és sok érdekes kapcsolatot sikerült kialakítani, ami a továbbiakban hasznosnak bizonyulhat. Érdemes megemlíteni a háromnapos esemény második napján workshop-okon is részt vehettem, ahol helyi top befektetőktől kaptunk hasznos tanácsokat arról, hogy miként tudunk még hatékonyabbak lenni a fundraising terén. Ritkán van alkalom ilyen komoly befektetőkkel ilyen kötetlen formában beszélgetni, sok hasznos infót sikerült begyűjteni itt is. A Grand Final eseményen is érdekes panelbeszélgetéseket láthattunk, olyan emberekkel, mint a Github alapítójával, a Paypal CTO-jával vagy az amerikai Cápák között celebjével, Kevin O´Leary-vel.
Nézzük meg kicsit a terméketeket. Mi pontosan az Orca és miért lesz jobb, mint egy jól bevált helikopter?
Az Orca egy úgynevezett elektromos multikopter vagy eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing), tulajdonképpen a helikopter és repülőgép ötvözete. Képes helyböl fel, illetve leszállni, mint egy helikopter, azonban utazó üzemmódban úgy irányítható, mint egy repülőgép. Ezeknek a képességeknek az egyesítésével olyan tulajdonságokkal tudjuk felruházni a repülőgépeket, amik eddig nem voltak kivitelezhetők. A helikopterhez képest jóval magasabb utazósebességet tudunk elérni, a siklási képességnek köszönhetően biztonságosabb is. A legfontosabb különbség azonban a multikopter árában, üzemeltetési és karbantartási költségeiben rejlik. Az elektromos hajtásláncnak és kompozit technológiának köszönhetöen összességében 30-40%-al olcsóbb tud lenni egy Orca, mint egy konvencionális gázturbinás helikopter. Ez forradalmian új és költséghatékony lehetőséget biztosíthat a jelenleg gázturbinás helikoptereket használó közszolgálati szerveknek (mentők, rendőrök, határvédelem, stb.) vagy az áru- és személyszállításban érdekelt cégeknek.
Egy viszonylag szűk szegmensre céloztok az orvosi betegszállítási iparággal. Honnan jött az ötlet?
Az egész projekt úgy indult, hogy alapítótársaimmal 2020-ban elindultunk a Brit Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) éves repülőgéptervező versenyén, ahol a feladat az volt, hogy tervezni kell egy légimentési feladatra alkalmas, elektromos, helyből felszálló repülőgépet. Ez adta az alapötletet, mivel ahogy beleástuk magunkat a légimentő piac rejtelmeibe, rádöbbentünk, hogy világszinten mekkora nehézségekkel küzd ez az ipari szegmens, a helikopteres mentés elképesztően magas költségei miatt. Továbbá, hogy a globalizációnak köszönhetően a vidéki elszigetelt területeken az elmúlt húsz évben 40%-kal nőtt a mentési reakcióidő és ez csak a jéghegy csúcsa. A légimentésen túl, felkerestünk más közszolgálati szervezeteket is és mindenhonnan az a visszacsatolás érkezett, hogy nagyon is érdekelné őket egy gyorsabb, biztonságosabb és költséghatékonyabb repülőgép. Ezért úgy döntöttünk, hogy úgy tervezzük meg az Orca-t, hogy az alkalmas legyen az ilyen speciális feladatok ellátására is. Ezenfelül úgy látjuk, hogy a különböző utility felhasználási módok megcélzása egy sokkal jobb belépőpont az eVTOL-ok piacára, mint a sokak által preferált air taxi és urban air mobility. Ez sok kérdést felvet természetesen, de ezt majd egy következő interjú alkalmával elmondom...
A teljes tartalom a Growth Magazin 2022Q4 számában elérhető