Jelenleg üres a kosarad.
1,25 millió eurós befektetéssel folytatódik a Volteum története
A Volteum 2022 novemberében zárta második és egyben 1,25 millió eurós tőkebefektetését. De ez csupán a jéghegy csúcsa.
A Volteum életét követjük nyomon már második alkalommal, hogy bemutassuk növekedésük kalandos útját. Azoknak, akik még nem ismernek titeket, hogyan mutatnátok be a Volteumot?
Zsófi: A Volteumot azért alapítottuk, hogy megkönnyítsük a vállalkozások életét. Abban segítünk nekik, hogy az elektromos jármű flottákat, elektromos autókat, elektromos furgonokat minél nagyobb kihasználtsággal, minél egyszerűbben és olcsóbban tudják üzemeltetni. Megmondjuk, hol kell őket tölteni, milyen útvonalon közlekedjenek velük és hogyan kell a mindennapi operációt szervezni az elektromos járművekkel.
A nemzetközi Growth Magazinban már szerepeltetek, amivel Torontóban debütáltunk, de ez még 2022 májusában volt. Azóta rengeteg változás történt a Volteum életében, hiszen többek között egy új befektetési kör is most zárul. Eredetileg mi volt az idei terv, hova szerettetek volna eljutni és ehhez képest hol tartotok most?
Zsófi: Sokat terveztünk, és nagyon sok változás is történt a terveinkben. Januárban kiköltözött a teljes alapítói csapat Torinóba, a Techstars Mobility programjába. Ott voltunk majdnem négy hónapon keresztül. Ez sok tervünket felülírta. Rengeteg benyomás ért minket, és változtattunk dolgokon azért, hogy minél hatékonyabban tudjunk fejlődni, növekedni. Több javaslatot is beépítettünk a cég életébe, mind termékfejlesztés, mind üzletfejlesztés terén. Májusban, amikor hazaköltöztünk, akkor elkezdtük a fundraising-et, a befektetési folyamatokat. Ezt nagyjából most zártuk le. Nagyrészt én foglalkoztam ezzel a csapatból, a srácok pedig vitték az üzletfejlesztést, termékfejlesztési vonalat ezidáig hősiesen.
The content below was originally paywalled.
Krisz: Ami még nagy változás volt a cég életében – az részben a Techstars-nak is köszönhető – hogy májustól csak nemzetközi ügyfelekkel kezdtünk el foglalkozni. Ez a sales oldali fejlesztéseket is nagyban felgyorsította, illetve hozzájárultak technológiai fejlesztésekhez. Ezeket a fejlesztéseket saját magunk miatt lehet, hogy csak később terveztük volna meg, de az ügyféligények miatt rugalmasabban álltunk hozzá a saját termékfejlesztési ütemtervünkhöz. Ez nagyban érintette a technológiai csapat feladatát.
El tudjátok mondani hogy kik ezek az ügyfelek, akiket említettél? Lehet róla beszélni?
Krisz: Pontos ügyfelekről nem. Viszont, amit elmondhatunk, hogy a világ egyik legnagyobb telemetriai szolgáltató cégével a Geotab-bel vagyunk együttműködésben. Ők világszerte több mint három millió autót menedzselnek. Hárommillió autóban van benne az a telemetria eszköz, amely begyűjti az adatokat az autóról. Mi az ő ún. marketplace platformjukra integrálódtunk be. Jelenleg a hárommilliós ügyfélbázisához hozzáférünk és minden olyan ügyfél számára tudunk megoldást kínálni, akinek már van elektromos autójuk vagy aki a meglévő benzines vagy dízel autót elektromosra szeretné lecserélni.
Kicsit, hogy az olvasókat képviseljem, mindig az az izgalmas kérdés, hogy egy ilyen nagy ügyfélnek, hogyan tudtok a közelébe férkőzni? Hogy történt? Ők találtak meg titeket vagy ti néztétek ki őket?
Krisz: Mondhatom, hogy részben szerencsés folyamat volt. Onnan indult, hogy még Magyarországon különböző akcelerátor programokban vettünk részt. Ott az egyik mentorunk segítségével jutottunk be az egyik magyarországi vezető IoT céghez, akiket megkerestünk a megoldásunkkal. Ott azt a visszajelzést kaptuk, hogy őket érdekli maga a termék, viszont az IoT területfejlesztés nem hazánkban van, hanem a németországi csoporthoz tartozik. Ezért összekötöttek minket velük. Így mentünk ennek a cégnek a németországi vállalatához, ahol kiderült, hogy érdekelné őket a megoldás. Viszont ahhoz, hogy ők tudják használni, a mi megoldásunkat, szükséges lesz, hogy a Geotab nevű céggel technológiai oldalról integrálódjunk. Így több körös bemutatáson keresztül jutottunk el magához a Geotab-hez, és ezt követően indultak meg a tárgyalások. Az is nagyban segítette a Geotab-bel való együttműködést, hogy az egyik legnagyobb partnerük mutatott be minket egymásnak. Valamilyen szinten gyorsító pályára is kerültünk az együttműködésben.
Térjünk vissza kicsit a befektetési körötökre. Tudunk arról beszélni, hogy kik az új befektetőitek?
Zsófi: A befektetési kör két részből állt. A Techstars után hamar beszállt öt angyalbefektető. Akkor még nem tudtuk, hogy pontosan mikor szeretnénk egy VC kört zárni, de már voltak angyalok, akik érdeklődtek. Akkor úgy gondoltuk, hogy öt angyalt jól le tudunk zárni convertible note struktúrában. Ebből kettő a Techstars-os vezető mentorunk, akik 13 héten keresztül velünk dolgoztak, ami jó visszaigazolás volt a csapatnak is. Ők látták a legnagyobb magasságokat, legnagyobb mélységeket, és ezután is beálltak mellénk. Az egyikőjük, Emilios Cosso a Rolls – Royce-nál, Achilleas Kotrozos pedig a Petronas-nál dolgozik, így egy nagyon erős autóipari ismeretet is behoztak a csapatba. Ezen felül még a SEON két alapítója, Jendruszák Bence és Kádár Tamás, illetve Jared Schrieber unikornis alapító is befektetett. Az öt angyal májusban és júniusban szállt be a cégbe. Ezzel párhuzamosan kezdtük meg a VCk-kel a tárgyalást. Ezt hivatalosan most zártuk le. A kört a Day One Capital vezeti, és emellett még három másik VC van benne: az Oktogon Ventures, a Fiedler Capital, illetve a Techstars is ad egy újabb befektetést az eredeti 120.000 dolláros befektetés után. Van még három angyal a körben. Az egyikőjük Jasdeep Sawhney, már 2010 óta elektromos flottákkal foglalkozik, szóval szerintem a világon az első volt, aki elkezdett ezekkel dolgozni. Ezen felül a Bitrise két alapítója, Birmacher Barnabás és Balla Dániel szállt be. Így állt össze ez a kör.
Azért ez nagyon szép társaság ahhoz, hogy innen nemzetközi sikert tudjatok elérni. Mekkora az a befektetési kör, amit most kaptatok összegszerűen?
Zsófi: Összesen 1,25 millió euró. Elég határozott céljaink is vannak, hogy hova szeretnénk eljutni. Mindenképpen okosan fogjuk felhasználni az összeget, hogy hatékony legyen a növekedésünk.
Meséltek arról, hogy mik a terveitek, hogy mire szeretnétek felhasználni ezt az összeget és hogy hány körben tudjátok lehívni?
Zsófi: Alapvetően két fő terület van: az üzletfejlesztés és a termékfejlesztés. Még mindig egy fiatal cég vagyunk, így a termékfejlesztésbe nagy erőforrásokat invesztálunk. Szükséges, hogy új funkciók jöjjenek ki, hogy minél több use case-t le tudjunk fedni, illetve az is, hogy minél stabilabbak legyenek a rendszereink. Most már nagy az elvárás elérhetőségben, és service level agreement-eket (SLA) kell teljesítenünk. Kiemelten fontos, hogy stabil háttérrendszereink is legyenek. Hamarosan a termékünk elérhető lesz már az USA-ban és Kanadában is. Jelenleg Európát fedjük le a termékünkkel, de nagyon nagy piacot jelent az USA és Kanada is. Fontosnak érezzük, hogy minél hamarabb belépjünk oda is. Másik fő üzletfejlesztési cél pedig az lesz, hogy egy nagyon erős és skálázható sales struktúrát tudjunk kialakítani. Ahhoz képest, hogy mikor kezdtük el a salest és hogy nem volt tapasztalatunk benne, jól működik. Viszont érezzük hogy van még mit fejleszteni rajta, hogy skálázható legyen. Így ez is egy fontos cél lesz a következő egy – másfél évben.
Visszatérve a befektetőkre, őket hogyan tudtátok megkörnyékezni, hogyan kerültek pont ők a látókörötökbe?
Zsófi: Nagyon egyedi, hogy kihez hogyan jutottunk el. A Techstars lead mentorainknál ez egy organikus folyamat volt, ők alapvetően is szoktak befektetni angyalként startupokba. Ott a 13 hetes közös munka alatt teljesen organikusan fejlődött ki ez a befektetési kapcsolat.
A SEON-os alapítókkal egy véletlen folytán találkoztunk. Voltunk az egyik Startup Hungary-s rendezvényen, ez volt az első munkanapom miután visszatértünk Torinóból. Nagyon inspiráló volt, amikről Bence mesélt, és úgy éreztük, muszáj velük beszélnünk, sok dologban szerettünk volna tanácsot kérni. Másnap írtam Bencének LinkedInen, elképesztően nyitott volt és leültünk ebédelni. Később megismerkedtünk Tomival is, és megtudtuk, hogy elkezdtek angyalbefektetőként is tevékenykedni. Az első találkozó után egy hónappal befektettek, nagyon örülünk, hogy részesei a befektetői csapatnak, mert nagy hozzáadott értéket képviselnek mindketten.
Jared is egy izgalmas story volt. Ő először csak a pitch decket látva nemet mondott, majd leültünk kávézni, mert kíváncsiak voltunk a visszajelzésére. A találkozó végére meggondolta magát, és beszált a körbe. Azóta is nagyon pozitív a közös munkánk. A VC-khez pedig vagy összekötések alapján jutottunk be, mint például a Day One Capital-hoz vagy az Oktogonhoz, vagy például a Fiedler Capital esetében ők kerestek meg minket, és írtak nekem. Az egyik angyalunkat, Jasdeepet, pedig a Fiedler Capital egyik partnere hozta be. A Bitrise egyik alapító tagját Danit, pedig már több, mint 13 éve ismerem. Ő elég sokat segített és így aktív részese volt a befektetési körnek is, hozzá csatlakozott még Barnabás befektetőként.
Meséltél arról, hogyan kerestétek meg a VC-ket, de mit javasolnál azoknak a startupoknak, akik szeretnének kapcsolatot építeni velük? Milyen eseményeken lenne érdemes, hogy jelen legyenek? Akár nemzetközi vagy hazai színtéren.
Zsófi: Szerintem nagyon fontos, hogy meghatározzák, kitől szeretnének tőkét bevonni és legyen erre is egy perszónájuk. Nem mindegy, hogy angyalbefektetőt keresnek, VC-t keresnek, milyen földrajzi kötődésű befektető lenne számukra a legjobb. Ezek alapján specifikálják, hogy hova szeretnének elmenni. Mi aktívan részt vettünk nagyon sok startupos eseményen. Torinóban is nagyon aktívan építettük a kapcsolatokat, de Magyarországon is, amikor hazajöttünk. Nagyjából mindenhol ott voltunk és az volt a célunk, hogy mindenkivel beszélgessünk, hogy sok visszajelzést kapjunk: építsük a kapcsolatokat és bekerüljünk az ökoszisztémába és a körforgásba. Mindenhova érdemes elmenni, főleg ha valaki fundraising-ben van, mert soha nem lehet tudni, hogy hol jönnek a lehetőségek. Ami nekünk egy jó tanulság volt, hogy merni kell megszólítani az embereket. Mindenki elképesztően nyitott, bárkivel, akivel beszéltünk nagyon segítőkész volt, akár befektettek végül, akár nem. Nem szabad félni megkeresni az embereket. Nekünk ez egy olyan gát volt, amit le kellett győznünk a folyamat során.
Krisz: A Techstarsnál a managing director minden csapatnak kiemelte és bátorította őket, hogy legyenek 10%-al direktebbek, mint amennyire alapból lennének. Merjenek megkeresni embereket, még akkor is ha elsőre még kicsinek érzik magukat vagy túlságosan early stage-nek. Ki tudja lehet, hogy kifejezetten pont egy olyan embert találnak, aki meglátja bennük a lehetőséget. Többször előfordult, hogy olyan külföldi befektetőkkel, akikkel az első bemutatkozó beszélgetések alapján nemet mondtak, de automatikusan felajánlották, hogy összekötnek olyan befektetőkkel, akiket érdekelhet a startupunk, ami meg is történt, és szintén egy pozitív élmény volt.
Miért fontos, hogy megtaláld az ideális VC-det vagy meghatározd, hogy kitől szeretnél befektetést?
Zsófi: Mi a Techstars alatt tanultuk meg, hogy érdemes felállítani magunkban is egy értékelési szempontot, hogy mit várunk el a VC-től. Ne csak az legyen, hogy a VC mit vár el tőlünk, hanem, nekünk is legyen egy checklist-ünk, hogy mi a prioritás. Számunkra sokat segített abban, amikor el kellett döntenünk, hogy kit szeretnénk a körben, és hogy kit szeretnénk hogy vezesse a kört. A befektetőink kiválasztásához nagyban hozzájárult, hogy volt egy listánk amihez vissza tudtunk nyúlni. Azt néztük, hogy kik azok akik leginkább megfelelnek annak, amit mi szeretnénk, és akivel együtt fogunk dolgozni. Egyértelműen a culture fit volt az elsődleges szempont.
Mindig azt mondtam a srácoknak is, hogy a befektető legyen az első ember, akihez oda kell menni, ha valami nagyon jó dolog történik meg akkor is, ha valami nagyon rossz.
Szívesen hívjam fel ilyen esetekben és hogy ténylegesen merjek tőle segítséget kérni. Fontos, hogy bizalmi viszonyt tudjunk kialakulni.
Volt olyan term sheet, amit visszadobtatok?
Zsófi: Voltak olyan befektetők, akiknél szerintem az első call-ok után azt mondtuk, hogy akkor inkább ne fektessen be senki. Az első pár hívásban kiderült, ha valaki nem lesz jó fit, és nem felel meg a csapat számára. Ez teljesen rendben van, mert sok befektetőnek pedig mi nem voltunk fit-ek. Ennek egy kölcsönös dolognak kell lennie.
Azért örülök neki, hogy ezt elmondtad, mert sokszor amikor már kap egy startup egy term sheet-et, akkor úgy van vele, hogy “úristen” nekem ezt most alá kell írnom, mert van egy megfelelési kényszer. Jó hallani, hogy igenis lehet nemet mondani és azt mondani, hogy számomra ez nem megfelelő.
Zsófi: Úgy voltunk a srácokkal ebben a kérdésben, hogy persze fontos a befektetés, és hogy tudjunk agresszívabban növekedni, de ha egy olyan befektető érkezik, akivel nem tudunk együtt dolgozni, aki inkább megnehezíti a dolgunkat és csak plusz munkát ad, az igazából csak hátráltatni fog. Ezért, úgy vágtunk bele a befektetési körbe, hogy vagy jöjjön egy olyan befektető, akivel tényleg együtt tudunk dolgozni és sok dolgot ad a tőke mellett még, ami segít minket, vagy akkor inkább ne legyen befektető, és megoldjuk másként. De azt semmiképpen sem akartuk, hogy jön egy befektető, akiben nem vagyunk biztosak, hogy szívesen együtt dolgozunk vele még mondjuk 5-10 évet, mert igazából ilyen távra kötjük össze az életünket velük.
Mi volt a legnehezebb ebben az utóbbi időszakban, ami igazán idegőrlő volt számotokra?
Zsófi: Számomra szerintem az volt a legnehezebb, hogy mentálisan nagyon toppon kellett lenni folyamatosan. Május elején kezdtük el a fundraising-et. Előtte a Techstarsban voltunk 3 hónapot, ami életünk legintenzívebb időszaka volt. 13 hétig nagyon nagy nyomás alatt dolgoztunk folyamatosan. Vége lett a demo day-jel együtt a Techstarsnak április 24-én, 30-án hazaköltöztünk és május másodikán már elkezdtük itt a munkát és elkezdtük a fundraisinget. Nem volt pihenés a Techstars után.
Sok VC-vel beszéltünk, minden meetingen meg kellett felelni, akkor is, ha előtte mondjuk elutasított egy másik VC. Két órával később be kell ülni egy meetingre, ahol ugyan úgy el kell hinned magadról, hogy képes vagy megcsinálni.
A mostani befektetőinkkel egy elképesztően erős tulajdonosi struktúra alakult ki, de mi is nagyon sok nemet kaptunk, amiről sokszor nem beszélnek mások. Ezeket feldolgozni sokszor nehéz folyamat volt, főleg ha egymás után kapsz sok nemet. Így már megkérdőjelezed magad, hogy tényleg jól csinálod vagy hogy mit kellene változtatni? Ezt mentálisan bírni volt számomra a legnagyobb kihívás. Én ezt emelném ki.
Krisz: Kicsit hasonlóan érzem azt, amit mondtál. Talán az egy nagyon nehéz szituáció még, ami lehet, hogy startup és vállalkozás építésnek a sajátossága, hogy szinte minden nap komoly döntéseket kell meghozni különböző területeken. Nyilván együtt jár egyfajta bizonytalansággal, és folyamatosan az ember meg tudja kérdőjelezni magát, hogy akkor jól döntött vagy nem. Zsófi említett nagyon sok példát, ami a befektetési folyamattal volt kapcsolatos. Jó befektető lesz-e? Lesz-e befektető? Belevágjunk-e valamibe úgy, hogy nem biztos hogy lesz tőke a folytatásra? De ugyan úgy ezek a kérdések megjelennek a sales kapcsán. A különböző startupok folyamatosan beleütköznek visszautasításokba, nemekbe. Olyanokba is amikor mondjuk nagyon jól halad egy meeting vagy egyeztetés, és lehet, hogy már a végén kapunk mégiscsak egy nemet. Ezt is fel kell tudni dolgozni. Adott esetben olyan kérdések is felmerülnek, hogyha van egy nagyon jó ügyfél lehetőség, aki viszont valami testreszabható dolgot szeretne, ami szembe megy egy kicsit a skálázódással, cserébe viszont mondjuk egy első nagy ügyfél, ami egy jó referencia lehetne, akkor időt, pénzt, energiát fordítsunk-e rá. Jó lépés vagy nem jó lépés… Szinte minden nap a vállalkozás valamelyik területén kell olyan döntéseket hozni, amikkel mondjuk korábban nem találkoztunk vagy, amiben mondjuk limitált tapasztalatunk van. Ezért is fontos, hogy olyan angyalok és befektetők csatlakoztak a körbe, akik korábban vagy már találkoztak ezekkel a problémákkal vagy akár személyesen is van benne tapasztalatuk. Jó és hasznos dolog, hogy ki tudjuk kérni az Ő véleményüket. Én a folyamatos döntéshozatalt mondanám egy nagyon nagy kihívásnak.
Sokat beszéltünk arról, hogy befektetés és kik azok, akik csatlakoztak hozzátok. Viszont én kíváncsi lennék arra, hogy most hogy néz ki a ti csapatotok és hogyan tervezitek skálázni a továbbiakban magát a szervezetet. Kiket kerestek esetleg?
Zsófi: Egy folyamatos felvételi szituációban vagyunk. Mindig vannak nyitott pozícióink, azért, hogy időben be tudjuk tölteni azokat. Jelenleg nyolcan vagyunk. Négy alapító mellett van három fejlesztő, illetve egy üzletfejlesztéssel foglalkozó munkatársunk. Egy hét múlva pedig csatlakozik négy új ember egyszerre. Ez egy elég nagy váltás lesz. Hárman jönnek üzletfejlesztési területre és egy fejlesztő. Most fele-fele lesz üzletfejlesztés és termékfejlesztés oldalon a munkatársak száma. Leginkább, amire most fókuszálunk nyitott pozíciók terén az sales-el kapcsolatos pozíciók, business development representative illetve a fejlesztésnél full stack engineer. Folyamatosan keressük a legjobb embereket, akik tudnak hozzánk csatlakozni.
A VC-ken kívül vannak olyan mentorok, akik segítenek titeket a növekedésben?
Zsófi: A Techstars managing director-a, Martin Olczyk, óriási hatással volt a Volteum sztorira. Részben befektetőnk is, de most már sokkal nagyobb szerepet is betölt a Volteumon belül, mint befektető. Nagyon sok dologban segít, ami nem feltétlenül befektetéssel kapcsolatos kérdés. Segített a mostani kör zárásában is, üzletfejlesztési tanácsokban, de személyes vagy vállalkozás vezetéssel kapcsolatos dolgokban is egyaránt. Neki is volt már 4 korábbi vállalkozása, sokszor végigcsinálta ugyanazt, mint mi. Adott el nagy cégeket és személyes tapasztalatot is tud adni, főleg abban, hogy mondjuk mentálisan hogyan kezeljünk szituációkat. A mostani befektetőink is nagyon nagy segítséget nyújtanak, mind a három VC elképesztően jó és nagyon örülök, hogy benne vannak a tulajdonosi körben.
Az angyalok is sok tapasztalatot hoznak. Mindenki egy kicsit más és más területről érkezett, ami nagy hozzáadott értékkel bír. Még van a kezdetekről egy mentorunk, Horváth Ádám, aki 2019 óta folyamatos kapcsolatban van velünk, Ő egy inkubációs programban volt a mentorunk. Pont tegnap beszéltünk vele, egy órás hívásunk volt Nagyon sokat segít, leginkább általános vállalkozásvezetési, építési kérdésekben ad tanácsot. Mellette pedig mentális dolgokban, hogy milyen módon dolgozzunk fel eseményeket, hogyan hozzunk meg minél jobb döntéseket.
Egy alap összetartás van, főleg a startup alapítók között. Tudja mindenki, hogy ez egy nagyon kicsi ökoszisztéma. Mindenki azt szeretné, hogy a másik nagyon sikeres legyen. Ezt a Techstarsban úgy hívjuk „give first attitude”.
Beszéltünk arról, hogy mennyi startup ökoszisztéma szereplővel vagytok kapcsolatban jelenleg. Mit láttok a magyar startup ökoszisztémában, mi az, ami jól működik nálunk és mi az, ami esetleg még fejlesztendő terület lenne?
Zsófi: Az elképesztően jó, hogy mindenki nagyon segítőkész. Teljesen ismeretlenül írtam a SEON alapítójára Bencére, és rögtön azt mondta, hogy segít, üljünk le beszélni, és azóta is Tomival együtt ott segítenek, ahol tudnak. Barnabás és Dani, a Bitrise alapítói, bármikor, bármilyen kérdés esetén támogatnak, és általában perceken belül rendelkezésre állnak. Általánosan van egy erős összetartás, főleg a startup alapítók között. Tudja mindenki, hogy ez egy nagyon kicsi ökoszisztéma, mindenki azt szeretné, hogy a másik nagyon sikeres legyen.
Krisz: Amin lehetne javítani, az a tudásbázis. Amikor elkezdtünk startupot építeni, akkor nagyon nehéz volt hozzáférni azokhoz az információkhoz, hogy mi szükséges ahhoz, hogy egy nemzetközi VC-vel vagy befektetővel tudjunk egyeztetni. Tudjunk beszélni arról, hogyan kell felépíteni egy skálázható üzleti modellt, melyek a legfontosabb sarokpontok egy pénzügyi modellnél, hogyan kell összerakni egyáltalán azt. Ebben nagy segítséget kaptunk a Techstarsban. A Techstars-ból hazajőve jobban belecsöppentünk a hazai ökoszisztémába, és sikerült nagyon sok jó emberrel találkozni és megismerkedni, akiknél már megvolt ez a tudás, amiből tudtunk táplálkozni. Nehéz megtalálni azt, hogy mondjuk ki lehet jó befektető itthon, akivel mondjuk nemzetközi skálázódás vagy nemzetközi piacra lépés is elérhető.
Befektetésnél még fontos, hogy a term sheet-ben melyek azok a fogalmak, vagy azok a jogok, amik ahhoz kellenek, hogy utána a startup növekedni tudjon vagy külföldi befektetőt is behozzon. Ha az ember egy term sheetet aláír, akkor tisztában kell lennie az egyes fogalmak jelentésével, hogy két év múlva milyen előnyöket, milyen hátrányokat tudnak jelenteni. Ebben még jelentős edukáció szükséges ahhoz, hogy ne forduljon elő, hogy valaki egy első term sheetnek annyira megörül, hogy nem is gondolkodik abban, hogy mi az amit nem érdemes aláírni.
Ti honnan szerzitek az információkat ezekről a témákról, hol tudtok ennek egyáltalán utánaolvasni? Mit javasoltok , hogy hol kezdjen neki egy startup?
Zsófi: Alapvetően a Techstars miatt nagyon sok információhoz hozzájutottunk a 3 hónapos képzés, akceleráció alatt. Amikor megkaptuk a Day One Capital term sheet-et, pontról pontra átolvastuk azt. A Techstarsnak van egy átfogó könyve a támában, ami a ‘Venture deals’ címet viseli. A fundraising-kor ez a “biblia”. Egyesével minden egyes term-öt átnéztünk és összenéztük. Nekünk rengeteget segített, hogy be tudjuk lőni, mi az ami nemzetközi sztenderdek alapján is rendben van. A Day One Capital-nél a term sheet is egy erős visszaigazolás volt, hogy ők a legjobb választás a kör vezetésére, mert mindenben az olyan standardeket követték, ami a Volteum számára a legjobb hosszútávon. Ők is abban gondolkoznak, hogy ha ebből nagy sztorit szeretnének, ahhoz az kell, hogy mindkét fél elégedett legyen. Ez is kulcsmomentum volt nálunk a döntésben.
Krisz: Hazai startupoknak networking szempontjából nagyon ajánlom a Startup Hungary programjait. Ők tulajdonképpen egy olyan szervezet, ami nemrég alakult a hazai startup ökoszisztéma témájában mozgó szereplőkkel, alapítókkal, befektetőkkel, akiknek az volt a célja, hogy pont ezt a fajta edukációt elősegítsék. Azért is tudom első kézből ajánlani ezeket a programokat, mert egyrészt már rendszeres résztvevői is vagyunk és nagyon jó témákat dolgoznak fel. Izgalmas sztorikat lehet ott megtudni, és ráadásul a kulisszák mögé is be lehet látni, mert az ott előadó alapítók mindig nagyon őszintén és transzparensen mesélnek azokról a nehézségekről, kihívásokról vagy akár mélypontokról amik felmerültek az Ő életükben. Ott ismerkedtünk meg olyan szereplőkkel, akik azóta akár barátaink is lettek vagy angyalbefektetők többek között.
Ha a Volteum egy film lenne akkor mi lenne a műfaja, címe és kik játszanának titeket?
Krisz: Mostanában pont előfordult, hogy néha néztünk startuppokról szóló félig dokumentum, félig sorozat jellegű műsorokat. Torinóban sokat néztünk ilyeneket hétvégente, amikor éppen nem dolgoztunk. Végig pörgettük a WeCrashed-et meg a The Dropout-ot is. Startup szempontból nem jó példák, de mindenesetre a sorozatok érdekesek voltak. Ki tudja, lehet, hogy vendégszerepet vállalnánk a saját sztorinkbam cameo jeleggel. De valahol a vígjáték, valahol a dráma fogalmak jutottak az eszembe. Az előbbi nyilván azért, mert nagyon jó a csapat, azok akik már most a Volteumot alkotják, és akiket hamarosan fel fogunk venni. Bízom benne, hogy minden leendő munkavállaló megtalálja majd a számításait, és az sem titok, hogy az irodai mindennapok is elég vidámak és izgalmasak. A dráma pedig amiatt, amiről már beszéltünk, hogy a startup építés nem az egyszerűségről híres. Bár néha lehet egy sikersztori kapcsán az a feltételezés, hogy ez mindig egyenesen felfelé ívelő történet és mindig csak jó napok vannak és átütő sikerek, de ez általában nem így van. A mi esetünkben sem. Igazából az elmúlt év is nagy hullámvasút volt és voltak benne kifejezetten nehéz pillanatok, vagy nehéz időszakok, amiket meg kellett oldani. Persze előfordult a másik oldal is, amikor sikereket, áttöréseket ünnepelhettünk.
Zsófi: Szóval egy dokutaiment sorozat lehetne a Netflixen. Jó lenne ha, minél több valóságos szál is belekerülne. De szórakoztató is lenne, mert szeretünk sokat nevetni és szeretjük jól érezni magunkat az út során. Ez igazán fontos.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.