Shrooly: "A SRÁCOK ELKÉPESZTŐEN TEHETSÉGESEK"

A Growth Magazin legújabb kísérletében nem mindennapi interjúnak lehetsz szem és fültanúja, ahol a két alapítót nem más kérdezi ki, mint az angyalbefektetőjük Jared Schrieber.

Palánki Dávid és Schaffhauser Sámuel korukat meghazudtolva győznek le minden akadályt és noha a termékük még csak most kerül piacra, az elővásárlásokból már több mint fél milliárd forint forgalmat generáltak.

Jared: Ma két kedvenc alapítómat köszönthetem a magyar startup ökoszisztémából. Ők a Shrooly, azaz Palánki Dávid és Schaffhauser Sámuel. Srácok, mi az a Shrooly?

Sámuel: A Shrooly-nál olyan megoldáson dolgozunk, amely segít az embereknek gombát termeszteni otthon. Rájöttünk, hogy nehéz friss és jó minőségű gombát kapni az üzletekben.

Dávid: Ennek az az oka, hogy a legtöbb gombának nagyon rövid az eltarthatósága. Így a gombafajok száma, amelyeket érdemes kereskedelmi méretben előállítani vagy termelni nagyon alacsony. Például a kétspórás csiperke (Agaricus bisporus), a fehér gombaféle a termesztett gombáknak a 96%-át teszi ki. De van többezer másik olyan gombafaj, amely sokkal jobb ízű és sokkal magasabb a tápértéke, de egyszerűen nem lehet őket sehol megvásárolni, mert a leszedést követő pár napban megromlanak.

Jared: Honnan jött az ötlet?

Sámuel: Egyikünk számára sem volt idegen a gombák világa. Amikor vidéken éltünk, rendszeresen jártuk az erdőt a szüleinkkel, hogy gombát gyűjtsünk és mikor Budapestre költöztünk, azt láttuk, hogy itt nehéz jó minőségű és friss gombát szerezni. Ekkor jöttünk rá, hogy akár gombát is termeszthetünk, de külön-külön jutottunk erre a következtetésre, nem dolgoztunk aktívan együtt előtte.

Dávid: Az én személyes indokom az volt, hogy Lion’s Mane kapszulát rendeltem az Egyesült Államokból, mert a lehető legjobb minőségűt akartam, ami javítja az agyi teljesítményemet. A legdrágábbat rendeltem, és csalódott voltam az eredményekben. Utánanéztem miért is van ez, és rájöttem, hogy alapvetően barnarizzsel hígítják ezt a technológiát, amellyel ezeket a kapszulákat általában előállítják. Szerettem volna a lehető legjobb minőséget magamnak. Ekkor találkoztunk Sámuellel és rájöttünk, hogy a legkönnyebb módja annak, hogy ezeket a magas minőségű gombákat beszerezzük, az az, ha otthon termesztjük őket. Akkor még nem tudtuk, hogy ez mennyire nehéz. Kezdetben mindent YouTube-ról és Reddit-ről tanultunk, és nagyon bonyolult volt a gombakultúrák előállítása. Nem úgy van, mint a növények esetében, amikor csak elülteted a magot a földbe, és voilà, van egy növény. Ez sokkal bonyolultabb folyamat.

The content below was originally paywalled.

J: Tudnátok erről többet mondani?

S: Igen, mindent sterilizálni kell, amit a gombatermesztéshez használsz. És ez nagyon nehéz, mert ha az ember a természetet nézi, akkor úgy tűnik, hogy olyan egyszerű gombát termeszteni. Ám otthon piszok nehéz, mert a gombák rendkívül gyengék. Legtöbb esetben a penész elpusztítja a gombát (amúgy a penész is gomba!). Tehát ha beleteszed a szubsztrátumba, akkor minden gomba küzd az élelemért.

D: Ez olyan, mint a farkas és a kutya. Ugyanaz a harc. Ezért kell mindent sterilizálni. Először nagyon bonyolult volt az összes laborfelszerelés és a gombakultúrák beszerzése, majd ott volt az a kérdés is, hogy a fajnak megfelelő körülményeket kell teremteni. Mindent mérni kell, még éjszaka is, amiért felkelhetsz akár háromszor is. Végül arra jutottunk, hogy technológia nélkül nem lehet megvalósítani. Több tucat hibapontunk volt, meg kellett értenünk, hogy mit csinálunk helyesen és mit nem.

J: Fantasztikus! Hogyan ismertétek meg egymást? Azelőtt vagy azután, hogy elkezdtétek ezt az ötletet?

S: Valójában nagyon vicces, mert épp ezen agyaltam. Úgy emlékszem, mintegy 30 hónappal ezelőtt találkoztunk. Egy közös barátunk révén ismerkedtünk meg, és azonnal elkezdtünk beszélgetni üzleti ötletekről, tapasztalatok megosztásáról. Mindketten ügynökségi vagy szabadúszó munkát végeztünk korábban így sok közös témánk volt. Nagyon érdekes volt, mert akkoriban ugyanaz volt az ambíciónk, és azt hiszem, ez azóta se változott. Az első találkozásunkkor azonnal elkezdtünk beszélgetni, és utána hetente vagy még gyakrabban kezdtünk el egyeztetni.

D: Beszéltünk arról, hogy együtt kellene valamilyen üzletet csinálni, de nem tudtuk, hogy mi legyen az. Valami applikációra gondoltunk, de rájöttünk, hogy egyáltalán nem érdekel minket a szoftverfejlesztés.

Amikor a gombatermesztés ötlete felmerült bennünk, nem is gondoltuk, hogy üzlet lesz belőle. Először csak magunknak csináltuk, pusztán élvezetből. Minden nap valami igazán érdekesen akartunk dolgozni és új dolgokat tanulni. Így kezet fogtunk és eldöntöttük, hogy tényleg nekilátunk.

J: Úgy gondolom, hogy egy lenyűgöző dolog, amit bennetek is észrevettem, hogy szenvedélyesen belemerültök bármibe, amit csináltok. Így ez a gombatermesztés iránti szenvedélyetek valójában egy olyan vállalkozás létrehozására ösztönzött, amely jobb módszert kínál a gombák termesztésére. Szerintem ez egy nagyon hiteles alapítói történet! Hogyan tudtátok, hogy alkalmasak vagytok arra, hogy közösen alapítsatok egy céget? Nagyon érdekes, hogy együtt szerettetek volna valamit alapítani anélkül, hogy tudtátok volna, mi az ötlet. De mit gondoltok, mi lehetett ennek az oka?

S: Azt hiszem, az egyik az volt, hogy nagyon hasonló hátterünk van, és ugyanazok az érdeklődési körök kötnek össze minket.

D: Különböző dolgokat alkottunk már fiatal korunktól kezdve. Néha robbantgatunk is egy kicsit, vagy más hasonló csínytevéseket is “elkövetünk”. Mindketten olyan faluból származunk, ahol közel voltunk a természethez, sok dolgot kipróbáltunk és sok dologba bele is tört a fejszénk. De azt hiszem, nagyon jó időszakban találkoztunk, mert addigra már mindketten rendelkeztünk tapasztalatokkal, de még egyikünk sem csinált nagy dolgot üzleti szempontból. Tehát a dinamika közöttünk nagyon kiegyensúlyozott volt az elejétől kezdve, és együtt kezdtünk mindent tanulni, és nagyszerű volt együtt dolgozni, mert egész úton ugyanazon a szinten voltunk.

J: Röviden elmondjátok, mit csináltatok karrieretek során, mielőtt elkezdtétek a Shrooly-t?

S: Grafikus voltam, brand- és web designokat készítettem, de a 3D nyomtatás, és olyan dolgok tervezése is érdekelt, amelyek hasznosak mások számára.

D: 16 éves koromban kezdtem el üzleti videókat készíteni ügyfeleknek, és megtanultam, hogyan kell jó videókat és reklámokat csinálni. Azonban rájöttem, hogy inkább saját magamnak szeretnék ilyeneket készíteni. Ezután kezdtem az online dropshippinggel, és kb. hat üzleten mentem keresztül. Ebben nem volt olyan sok pénz, viszont sok új készséget tanultam, és rájöttem, hogy nincs meg az infrastruktúrám az e-kereskedelmi oldalon, ami egy jó üzlethez elengedhetetlen. Ezért klienseket kerestem, és az online hirdetéseiket kezdtem kezelni, valamint reklámvideókat készíteni nekik. Alapvetően eladásokat generáltam a végfelhasználóknak szánt márkáknak. Az egyik legjelentősebb Magyarországon a Mobilfox nevű cég. Üzentem Kevinnek az Instagramon, amikor 17 éves voltam. Akkor még kizárólag Magyarországon voltak jelen. Végigkísértem az útjukat a 10 új országba való terjeszkedéstől egészen az öt főtől körülbelül 100 fős csapathoz való növekedésig, miközben iskolába jártam.

J: Nagyszerű történetek és tapasztalatok! Sámuelé a grafikai tervezésben, valamint a 3D nyomtatásban és a prototípuskészítésben, és Dávidé a marketing tartalomgyártásban és a teljesítmény alapú marketingben – amikor ezt két ember egyesíti, abból valami igazán értékes lesz, de ezt a Shrooly eddigi felépítése is igazolja. Milyen állapotban van jelenleg a cég? Ha nem tévedek, akkor egy kicsit több mint egy éve alapítottátok meg. Min dolgoztatok ebben az időszakban?

D: A céget mintegy 12 hónapja alapítottuk, és sok területen fejlődtünk azóta. Elindítottunk egy crowdfunding kampányt, és több mint 1,5 millió dolláros bevételt generáltunk, de ez már két hónapja történt, szóval azóta ez csak több lett. Több mint 7 000 db-ot sikerült eladni egy teljesen új termékkategóriában. Fantasztikus csapatunk van, és keményen dolgozunk azért, hogy még jobb legyen.

J: Valóban elképesztő történet, hogy 12 hónappal ezelőtt még cégetek sem volt, aztán 1.5 millió dollár bevételt értetek el. Ez olyan történet, amit ritkán hallani, különösen ebben a régióban. Hogyan változtak vagy alakultak másképp a dolgok, ahhoz képest ahogy az elején gondoltátok?

S: Nem is számítottunk rá, hogy egy olyan jó csapatunk lesz, mint amilyen most van. Számos jó csapattársunk van, és azt hiszem, igyekszünk megtalálni, hogy mire van szükségünk a következő mérföldkő eléréséhez. Így haladunk lépésről lépésre. D: Személy szerint nekem úgy tűnt, hogy sokkal gyorsabban növekedtünk, mint ahogy azt terveztük. Persze hittünk benne, hogy jó lesz, de nem gondoltuk volna, hogy ilyen nagyra nő ennyire rövid idő alatt.

J: Ez gyakorlatilag a kombinációja a mostani sikereteknek, amit a skilljeitekkel és a kemény munkátokkal értetek el, másrészt a terméketek iránti szenvedélynek. Ez egy ragályos dolog és vonzza az embereket, hogy csatlakozzanak hozzátok. Azt hiszem, ez az egyik oka annak, hogy ennyire sikeresek vagytok ezen a területen. Meséljetek nekünk arról, hogy milyen terveitek voltak a vállalat finanszírozására. Hogyan sikerült a pénzügyeket kezelni eddig, és milyen eredményeket értetek el ezen a területen?

D: Eddig minden tőlünk telhetőt megtettünk, hogy ne kelljen tőkét bevonnunk. Nem tudtuk hogyan kell 3D nyomtatni vagy gombát termeszteni, de mindent megtanultunk annak érdekében, hogy teljesen működő prototípust hozzunk létre, amit később értékesíthetnénk.Mindent saját erőnkből tanultunk meg, költségvetés nélkül készítettünk mindent, és eljutottunk arra a pontra, hogy olyan koncepciót hoztunk létre, ami működött kis méretben. Néhány Facebook-csoport visszajelzése alapján láttuk, hogy van igény ilyen termékre. Az egyetlen dolog, ami hiányzott, az egy kis tőke volt, hogy a terméket eljuttassuk elég emberhez. Ekkor mondtuk azt, hogy szükségünk van finanszírozásra.

S: Hat hónapig dolgoztunk szinte tébolyultan azon, hogy mindent beletegyünk a prototípusba. Voltak barátaink, akik a magyarországi startup közösségben voltak, felvettük velük a kapcsolatot. Olyan emberekhez is fordultunk, akikkel korábban nem ismertük egymást, de tudtuk, hogy tagjai a közösségnek. Találkoztunk is velük, kikértük a tanácsukat, nagyszerű erőforrásokat biztosítottak nekünk, vagy épp megmutatták, merre érdemes további kutatást végeznünk. Részt vettünk startup eseményeken, ahol mi is találkoztunk.

Alapvetően a stratégiánk nem volt olyan bonyolult, csak lelkes hírnökei voltunk a Shrooly-nak és mindenkinek meséltünk róla.

D: Amikor találkoztunk, nem vagyok biztos benne, hogy tudod-e, de én először nem tudtam, ki vagy. Csak csatlakoztam a kis körödhöz, amikor beszélgettünk, és hallgattam. Majd valamikor azt kérdezted tőlem, hogy „és te mit csinálsz?”, és emlékszem, hogy volt egy “J” betűs nametag-ed. Elkezdtem válaszolni a kérdéseidre, amik egyre mélyebb, szakmaibb és pénzügyi kérdések voltak, és akkor futott át az agyamon, hogy Te valószínűleg egy befektető vagy.

J: Én is emlékszem erre. Láttam milyen szenvedéllyel mesélsz mindenkinek arról, hogy min dolgozol. Majd odaléptél hozzám és azonnal be akartad mutatni a prototípust. Rögtön megfogott a lelkesedésed. Éreztem, hogy mennyire mélyen belemerültél a termékbe és az üzletbe, és ez igazán kiemelkedett a megszokott alapítói attitűdöktől.

D: Amikor beszélgettünk az emberekkel a leggyakoribb kérdés az volt, hogy milyen gyorsan nő a gomba és hasonlók. Te azzal kezdtél, hogy mi a go-to-market stratégiánk, hogyan találtam meg a társalapítómat, és akkor gondoltam, hogy “hűha, ez valaki más lesz!”.

J: A másik dolog, ami nagyon lenyűgözött, és amire korábban utaltál, azaz, hogy sok új készséget tanultatok meg és alkalmaztátok ezeket a készségeket, hogy képesek legyetek létrehozni az első prototípust saját magatok. Sokan másokra vagy külső forrásokra támaszkodnak, vagy pénzt költenek arra, hogy mások megoldják a prototípus vagy termék létrehozását, és bár nem voltatok programozók és villamosmérnökök, nem hagytátok, hogy ez megállítson benneteket. Csak belevágtatok, tanultatok, hackeltetek és találtatok egy utat. Létrehoztatok egy igazán meggyőző terméket és prototípust magatoknak, ami rendkívüli. Ez az egyik oka annak, hogy annyira izgatott voltam, hogy befektetek a Shrooly-ba.

S: Igen, igazán szeretünk tanulni, és még mindig nagy küldetésünk, hogy minden nap valami újat tanuljunk.

J: Azt hiszem, hogy az igazán nagyszerű alapítók egyik ismertetőjele ez a fajta igény a tanulásra. Mi a legfontosabb dolog, amiket az út során kellett megtanulnotok? Ez lehet a könnyebb vagy a nehezebb úton megszerzett tudás is. Mi az, ami most igazán kiemelkedik számotokra?

D: A kulcs az, hogy soha ne gondold azt, hogy „megcsináltad”, mert az önteltté tesz és lassítja a fejlődésed. Mi is ezt tanultuk meg (ezt épp a nehezebbik úton, amikor egy nap ünnepeltük a megrendelések növekedését, aztán következő nap drasztikusan visszaesett minden. Hónapokon keresztül fáradoztunk azért, hogy felkészüljünk egy közösségi finanszírozási kampányra, és végre elérkeztünk a csúcspontunkhoz, de az ünneplés miatt elvesztettük a koncentrációt. Hamar rájöttünk, hogy a siker lehet rövid életű, ezért fontos a fókuszálás és a szerénység.

J: Vagy legalábbis legyen valódi meggyőződésed arról, hogy miért és hogyan tudod ismételni a sikeredet újra és újra. Beszéljünk kicsit a finanszírozási fronton történő tanulásról! Indítottatok közösségi finanszírozási kampányt, SAFE-t, amit nagyon kevés magyar startup csinált. Tudom, hogy beszéltetek angyalbefektetőkkel és kockázati tőkebefektetőkkel is. Mit tanultatok meg az út során, amelyeket megosztanátok leendő alapítókkal?

D: Ha magyar alapítókról van szó, akkor nagyon alaposan át kell gondolniuk, hogy magyar entitással szeretnének-e elindulni. Sajnos ez a helyzet. Összességében azt gondolom, hogy érdemes minél később elkezdeni és az elején a lehető legtöbb dolgot magad csinálni, hogy már majdnem indulásra kész legyél. Az egyetlen dolog, ami hiányozhat, az a pénz.

S: szerintem a tesztelés és az ismételt tesztelés a siker kulcsa. Soha ne csak egy dolgot vegyél alapul! J: A kísérletezési sebességetek nagyon lenyűgözött engem, illetve a tanulás aránya, az újítások bevezetése és azok tesztelése, majd újra tesztelése és újabb változtatások bevezetése. Így csináljátok a hirdetésekkel is. Több mint 600 különböző hirdetéssel teszteltétek és javítottátok az Indiegogo oldalatokat, amikor a közösségi finanszírozás első kampányát indítottátok. Hihetetlen volt ahogy az oldalatokat futtattátok.

D: Mindent tesztelünk, az összes elemet. Ebben nagyon jók vagyunk! Létrehoztunk 600 különböző videóhirdetés-változatot, több mint 50 landing page változatot. Még az oldal fő videójának is teszteltünk körülbelül 60-70 különböző változatát, különböző narrációkat, férfihangot, női hangot, idősebb emberek hangját, különböző szerkezeteket, hol a termékkel kezdve, hol a történettel kezdve. Mindent optimalizálunk.

S: Ezt a módszert követjük a terméktervezésnél és a termékfejlesztésnél is. Vásároltunk nagy 3D nyomtatókat, és mindent kipróbálunk, ami csak eszünkbe jut, még a hülyének tűnő ötleteket is. Az új ötleteket pedig éjszaka kinyomtatjuk, és másnap már teszteljük is.

J: Azt gondolom, hogy ami mások számára is elképesztő, és amit tőletek el lehet tanulni, az az, hogy nagyon kreatívok vagytok, de nagyon fegyelmezett módon. Nem csak azért alkottok valamit, hogy alkossatok valamit, hanem elkészítitek, tesztelitek. Van egy módja annak, hogy mérni lehessen, keresitek a tanulságokat, majd alkalmazzátok azokat, és kreatívok vagytok abban is, hogyan tegyétek ezt. Van valami, amit szerettetek volna, ha valaki megmondja nektek, mielőtt megalapítottátok a céget? Van valamilyen tanács, amit szeretnétek átadni a jövőbeli vállalkozóknak?

S: Számomra nagyon jó volt az, hogy a saját ötleteinkkel kezdtünk, és önállóan indultunk el. Ahogy növekszünk, és egyre újabb feladatok és projektek várnak ránk nap mint nap, azt látom, hogy sokkal jobb az, ha napi szinten tanulsz, mint az, ha valaki elmondásából merítesz, mert eleinte nincs összehasonlítási alapod.

D: Nincs semmilyen különleges jó vagy rossz tanács, amit kaptunk, és azt hiszem, ez elsősorban azért van, mert sok visszajelzést kaptunk másoktól, és nem csak egy konkrét visszajelzést egy embertől. Sok visszajelzést is kérünk sok embertől, és ezek a tanácsok maguktól kiegyenlítődnek. Így nincs olyan tanács, ami kiemelkedne, hanem egy nagyszerű tanácsok csoportja, amit az idő során kaptunk.

D: Neked van-e olyan tanács, amit a fiatal vállalkozóknak szoktál adni?

J: A fiatal vállalkozóknak? Szerintem sokszor azért félnek az üzleti vállalkozók megosztani ötletüket, mert attól tartanak, hogy valaki ellophatja és futni fog vele. Szerintem ez hatalmas hiba. Valójában minél többször meg kellene osztaniuk az ötletüket és gyűjteni a visszajelzéseket. Ha az ötletük olyan egyszerű, hogy valaki más el tudja venni és el tud futni vele, akkor valószínűleg nem érdemes az életüket és erőforrásaikat ennek szentelniük. Inkább arra kellene összpontosítaniuk, hogy olyan dolgot csináljanak, amit nehéz másolni és ha jól csinálják, akkor nagyon sikeresek lehetnek. Tehát az a jó, ahogy Ti is csináltátok. Mindenkihez eljuttatni az ötleted, megbeszélni, visszajelzéseket gyűjteni és beépíteni minden visszajelzést.

J: Sokan hallgatnak minket, akik arra vágynak, hogy valamikor maguk is vállalkozókká váljanak. Mit tanácsolnátok nekik mit tegyenek most, még ha nincs is konkrét ötletük, de tudják, hogy valamikor el akarnak kezdeni valamit? Mit kezdjenek most el, hogy felkészítsék magukat erre a célra?

D: Azt mondanám, hogy kezdj el új dolgokat tanulni, mert most kell mindent részleteiben megtanulnod. Bárcsak korábban megtanultam volna az Excelt, mert most már nincs időm rá, de például megtanultam tíz ujjal gépelni, még a COVID alatt, és nagyon örülök annak, hogy akkor eltöltöttem vele az időt, mert most nagy hasznát veszem. Azt hiszem, az egyik legjobb ötletem az volt, hogy kihagytam az iskolát, és YouTube-on tanultam dolgokat. Sosem jelentkeztem főiskolára, mert mindent megtanulhatsz az interneten.

Ha már van egy ötleted arra vonatkozóan, hogy mit szeretnél csinálni, csak akkor kezdd el, ha külső jutalmak nélkül is megtennéd. Ha csak azért dolgoznál az adott probléma megoldásán, mert elismerést akarsz érte kapni, akkor lesznek nehéz napok, amikor úgy érzed, hogy a jutalom még messze van, és semmi motivációd nem lesz arra, hogy tovább dolgozz. De ha hiszel benne, akkor megcsinálod, még akkor is, ha nem látod a jutalmat.

S: Ahogy Dávid is említette korábban, a célunk az volt, hogy valamin dolgozzunk, nem az, hogy sikeres startupot hozzunk létre.

J: Igen. Éppen emiatt kiemelkedőnek tartom azt, amit ti ketten a Shroolyval csináltok. Látható, hogy szenvedéllyel dolgoztok a terméken és annak szükségességén a piacon, és látom azt is, hogy ez hogyan segít átvészelni a mindennapokat. Van-e valaki, akit ki szeretnétek emelni, aki segített nektek az út legelején vagy az út során abban, hogy sikeresek legyetek?

D: Ha most mindenkinek megszeretnénk köszönni az eddigi támogatást, akkor nagyon hosszú lenne a lista, hosszabb lenne, mint maga az interjú. De úgy gondolom, hogy mindenki közül te kiemelkedően sokat segítettél azzal a tudással és azokkal a tanácsokkal, amelyeket adtál nekünk, amikor kérdéseink voltak.

S: De persze szeretnénk megköszönni mindenki másnak is. Nagyon sok infót kaptunk véletlenszerű emberektől és barátoktól, és érdekes volt látni, hogy néha olyan emberektől kaptunk tanácsokat, akikkel korábban még nem is találkoztunk, mégis nagyon sok ötletet és tanácsot osztottak meg velünk. Ezt szeretnénk viszonozni és továbbadni azt a tudást, amit eddig kaptunk és segítőkészen hozzáállni azokhoz, akik segítséget kérnek.

J: Remek srácok, köszönöm szépen és gratulálok.

S. és D: Köszönjük!

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?