Jelenleg üres a kosarad.
A NASA versenyét is megnyerték
AZ ORCA AEROSPACE csapata közszolgálati szerveknek tervez elektromos multikoptert.
A Startup World Cup olyan, mint az Eurovíziós Dalfesztivál. Országonként egy startup kerül a döntősök közé, hogy a válogatott alapítók pitcheljenek befektetőknek a világ minden pontjáról. A fődíj egymillió dollár, de az igazi nagy nyeremény a háromnapos esemény alatti kapcsolatépítés és az ismertség kiszélesítése. A Growth Magazin szorosan kísérte végig az Orca Aerospace útját a rendezvény alatt, hiszen a csapat nem pusztán magát, de egy országot is képviselt. A nemes feladatot a négy alapító közül Koltai Zsolt, a cég operatív vezetője kapta.
Az Orca Aerospace projektet szavazta meg a hazai zsűri, hogy a Startup World Cup-ra kijusson és ott megmutassa magát a világnak. Milyen érzés volt a Szilícium-völgyben közel 150 top befektető előtt egy 20 méteres színpadon előadni?
Hatalmas megtiszteltetés és öröm volt számomra, hogy 2022-ben Magyarországot képviselhettem ezen a nagyszabású rendezvényen San Francisco-ban. Annál is inkább, mivel mint utóbb kiderült mi voltunk az egyetlen startup a döntősök között, akik még csak a koncepciót dolgoztuk ki és nem rendelkezünk többmilliós befektetéssel vagy több ezer tagot számláló vevő bázissal. Mint utóbb megtudtam a szervezőktől, világviszonylatban majdnem 10 000 startup jelentkezett a selejtezőre és ebből a mezőnyből választották ki a top 70 csapatot, amiből végül 56-an jelentek meg a döntőn. A színpadra felállni sosem egyszerű feladat, főleg, ha a világ top startupjaival kell felvenni a versenyt. Most sem volt ez másképp, adrenalinban nem volt hiány. Az élő beszéd egy kihívásokkal teli tudomány és habár sokat olvastam már a témában és némi gyakorlatom is van, hamar rájön az ember, hogy akármennyit is készül, mindig van hova fejlődni. De ez a szép az egészben. Egy sikeres startuphoz nem elég a jó ötlet, az elkötelezettség és folyamatos egyéni fejlődés és fejlődni akarás is ugyanolyan fontos. Hihetetlen jó élmény volt, innen is hatalmas pacsi a Pozi csapatának, Kovács Rolandnak és Müller Tamásnak, hogy lehetővé tették számunkra a részvételt.
A Startup World Cup-ot ugyan nem nyertétek meg, de számos lehetőség adódott a kapcsolatépítésre, amit a magazinunk nyomon is követett. Hogy értékelnéd az eseményt?
A versenyt nem nyertük ugyan meg, de az egymillió dolláros főnyereményen kívül, ami még fontosabb, hogy bemutathattuk a repülőgépünket a világ egyik techközpontjának számító Szilícium-völgyben, és sok százan vagy akár ezren láthatták a projektünket a világ minden pontjáról. Sok lehetőség nyílt meg, és sok érdekes kapcsolatot sikerült kialakítani, ami a továbbiakban hasznosnak bizonyulhat. Érdemes megemlíteni a háromnapos esemény második napján workshop-okon is részt vehettem, ahol helyi top befektetőktől kaptunk hasznos tanácsokat arról, hogy miként tudunk még hatékonyabbak lenni a fundraising terén. Ritkán van alkalom ilyen komoly befektetőkkel ilyen kötetlen formában beszélgetni, sok hasznos infót sikerült begyűjteni itt is. A Grand Final eseményen is érdekes panelbeszélgetéseket láthattunk, olyan emberekkel, mint a Github alapítójával, a Paypal CTO-jával vagy az amerikai Cápák között celebjével, Kevin O´Leary-vel.
Nézzük meg kicsit a terméketeket. Mi pontosan az Orca és miért lesz jobb, mint egy jól bevált helikopter?
Az Orca egy úgynevezett elektromos multikopter vagy eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing), tulajdonképpen a helikopter és repülőgép ötvözete. Képes helyböl fel, illetve leszállni, mint egy helikopter, azonban utazó üzemmódban úgy irányítható, mint egy repülőgép. Ezeknek a képességeknek az egyesítésével olyan tulajdonságokkal tudjuk felruházni a repülőgépeket, amik eddig nem voltak kivitelezhetők. A helikopterhez képest jóval magasabb utazósebességet tudunk elérni, a siklási képességnek köszönhetően biztonságosabb is. A legfontosabb különbség azonban a multikopter árában, üzemeltetési és karbantartási költségeiben rejlik. Az elektromos hajtásláncnak és kompozit technológiának köszönhetöen összességében 30-40%-al olcsóbb tud lenni egy Orca, mint egy konvencionális gázturbinás helikopter. Ez forradalmian új és költséghatékony lehetőséget biztosíthat a jelenleg gázturbinás helikoptereket használó közszolgálati szerveknek (mentők, rendőrök, határvédelem, stb.) vagy az áru- és személyszállításban érdekelt cégeknek.
Egy viszonylag szűk szegmensre céloztok az orvosi betegszállítási iparággal. Honnan jött az ötlet?
Az egész projekt úgy indult, hogy alapítótársaimmal 2020-ban elindultunk a Brit Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) éves repülőgéptervező versenyén, ahol a feladat az volt, hogy tervezni kell egy légimentési feladatra alkalmas, elektromos, helyből felszálló repülőgépet. Ez adta az alapötletet, mivel ahogy beleástuk magunkat a légimentő piac rejtelmeibe, rádöbbentünk, hogy világszinten mekkora nehézségekkel küzd ez az ipari szegmens, a helikopteres mentés elképesztően magas költségei miatt. Továbbá, hogy a globalizációnak köszönhetően a vidéki elszigetelt területeken az elmúlt húsz évben 40%-kal nőtt a mentési reakcióidő és ez csak a jéghegy csúcsa. A légimentésen túl, felkerestünk más közszolgálati szervezeteket is és mindenhonnan az a visszacsatolás érkezett, hogy nagyon is érdekelné őket egy gyorsabb, biztonságosabb és költséghatékonyabb repülőgép. Ezért úgy döntöttünk, hogy úgy tervezzük meg az Orca-t, hogy az alkalmas legyen az ilyen speciális feladatok ellátására is. Ezenfelül úgy látjuk, hogy a különböző utility felhasználási módok megcélzása egy sokkal jobb belépőpont az eVTOL-ok piacára, mint a sokak által preferált air taxi és urban air mobility. Ez sok kérdést felvet természetesen, de ezt majd egy következő interjú alkalmával elmondom.
Még prototípus fázisban vagytok, és nyilvánvalóan lényegesen lassabb az előrehaladás, mint egy SaaS termék esetén. De mégis hogy néz ki egy repüléstechnológiai startup életútja?
Lassabb és nehezebb is. Tapasztalataim szerint egy hardware-es startupnak mindig nehezebb dolga van egy software-essel szemben. Ráadásul a mi hardware-ünk egy repülőgép, ami nem könnyíti meg a dolgot. Tudni kell, hogy egy ilyen kategóriájú repülőgép tervezése, tanúsítása legjobb esetben is 5-6 évet vesz igénybe. Ebből következik, hogy a befektetés megtérülése ideális esetben is körülbelül 10 év. Ilyen feltételekkel meglehetősen nehéz befektetőt találni, és akkor még a befektetés mértékéről nem is beszéltem. A mi életutunk is úgy indult, mint minden jóravaló startupnál. Az egyikünk garázsában kezdtük a munkát és a terveink valamint számításaink alapján megépítettünk egy kicsinyített, 1:5 méretarányú Orca drónt, amivel az első repülési teszteket végeztük a koncepciónk validálására. A következő mérföldkő egy teljes fülkeszimulátor lesz, ami a tanúsítási folyamatban szükséges és elkezdjük a repülő gyártási dokumentációját. Ezek után két prototípus építése következik. Egy a repülőgép strukturális tesztjeihez, egy pedig a repülési tesztek végrehajtásához.
Kik alkotják a csapatot?
A csapatunkat négy elkötelezett mérnök és 10 tapasztalt szakmai tanácsadó alkotja. Az alapítótagok: Varga Soma repülőgépmérnök, aki a müncheni egyetemen végzett repülőgéptervezői szakon és már a NASA-nál is nyert repülőgéptervező versenyt. Matyus Ákos, aki járműmérnök és pont a hetekben nyert az Orca-nak egy Best in Tech Award-ot, egy ománi startup versenyen. Rabovszky Gábor gépészmérnök, aki a kicsinyített Orca demo drónunk tervezését és kivitelezését vezeti, jómagam pedig avionikus mérnök vagyok, a repülőgépek fedélzeti rendszerei a szakterületem. A tanácsadóink az ipar számos területéről érkeztek és tapasztalt mentorai csapatunknak.
A Startup World Cup-on a harmadik helyen egy japán csapat végzett, akik szinte konkurensei voltak az Orca-nak. Mi volt az első gondolatod, megijesztett vagy inkább lelket öntött beléd mindez?
Így van, azonban ők csak abból a szempontból konkurensei az Orca-nak, hogy ők is egy eVTOL-t építenek, azonban teljesen más szektort céloznak meg, mint mi. Egyszemélyes dizájnjuk más célt szolgál. Előrébb járnak a fejlesztésben is, mint mi és már több 10 milliós befektetésük van, illetve a Mitsubishi Motors majd’ teljes vezérkara az igazgatói board-jukban. Mindazonáltal már korábban is hallottam róluk és felemelő érzés volt, hogy egy ligában versenyezhettem velük, mivel egy nagyon komoly cégről beszélünk.
Az AXIS Flight Training System komoly érdeklődést mutat irántatok. Mi a célja a stratégiai együttműködésnek?
Az osztrák székhelyű Axis Flight Training System csapatával az Orca szimulátor fejlesztése kapcsán találkoztunk és velük szeretnénk majd azt kifejleszteni. Több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek különböző business jet-ek full flight szimulátorainak fejlesztésében, és rendkívül nyitott és segítőkész partnerre találtunk bennük. Az elmúlt hetek híre, hogy közös irodát nyitottunk Pécsett és egymást erősítve dolgozunk a továbbiakban. Az új típusú eVTOL repülőgépekkel együtt hatalmas igény van/lesz a pilótaképzésre így a szimulátor nem csak az Orca tanúsítási folyamatában, de a pilótaképzésben is nagy szerepet fog játszani.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.