Bege Áron, Quantum Diákszövetkezet, Co-Founder
Bege Áronnal a Quantum Digitális Diákszövetkezet egyik alapító tagjával beszélgettünk arról, hogy egy fiatalokból álló csapat, milyen módszerekkel szeretné megreformálni a klasszikusnak mondott diákszövetkezeti munkavállalást.
Mivel foglalkoztok? Mi a missziója a Quantum Digitális Diákszövetkezetnek?
Szeretnénk egyszerűvé tenni az diákszövetkezeti működést, a munkakeresési folyamatot a fiataloknak, gyakornokoknak és diákmunkásoknak egyaránt. A célunk, hogy ez a folyamat a munkaadói és munkavállalói oldalon is a lehető legegyszerűbben történjen minden fél számára.
Az elmúlt egy évben melyik volt a legnehezebb időszak számotokra?
Az elmúlt egy évben volt egy különösen intenzív időszak. Ez tavaly januárban volt, amikor bekerültünk a Cápák Között című műsorba, és igazából akkor lettünk igazi cég, akkor ugrott meg a csapatlétszám is. Tizenketten lettünk, és ez egy nagyon nagy váltás volt, ahhoz képest, amikor csak belsős csapattal, négyen-öten csináltuk. Rengeteg érdeklődés is befutott hozzánk, és ott történt egy igazán nagy roham, ami egyben hatalmas fejlődésre adott lehetőséget.
Az induláshoz képest, és ahhoz mérten, ahol most tartotok, milyen számokról tudunk beszélni?
Például diákok vagy regisztrált cégek száma a rendszerben. 2022-ben összesen több mint 1500 diáknak adtunk munkát. Jelenleg, akik havonta aktívan dolgoznak a Quantum Diákszövetkezeten keresztül, 600-700-an vannak, és most körülbelül 150 partnercéggel dolgozunk együtt.
Mekkora a belsős csapatotok, és ki az, aki összefogja a csapatot?
15 fő alkotja a jelenlegi csapatot. Négyen vagyunk alapítók, tavaly pedig a már korábban említett műsornak köszönhetően két cápa szállt be hozzánk. Velük azóta is folyamatos a közös munka. Különböző kicsi divíziókra bontottuk a szervezetet. Van egy jól működő ügyfélkapcsolati csapat, a toborzási divízió, egy 3 fős jogi csapatunk is, illetve egy belsős fejlesztői csapat a maga 7 főjével, ami egészen jól muzsikál.
Mi az, amiben segítenek nektek a “cápák”?
Nehéz ezt egy területre lebontani. Amíg nincs tapasztalatod abban, hogyan is zajlik egy ilyen együttműködés, nem is feltétlenül tudod elképzelni, hogy mekkora hozzáadott értékük van az üzleti mentoroknak. Amikor elkezdődött a közös munka, azt vettem észre – és ez most furán fog hangzani -, hogy nem korszakalkotó ötletek miatt van szükségünk rájuk, hanem akkor, ha bármilyen újabb kihívással állunk szemben. Ez egy vállalkozás életében bármikor előfordulhat. Ilyenkor el tudunk menni hozzájuk, le tudunk ülni és meg tudjuk beszélni ezeket. Persze, ha akadályba ütközöl, sokszor már van egyfajta megoldásod, próbálod kitalálni, hogy milyen úton haladj tovább. Viszont a velük való beszélgetés során mindig kiderül, hogy az adott probléma számukra nem ismeretlen, hiszen már számtalan esetben találkoztak hasonlóval és a tapasztalatukra támaszkodva a megoldás is hatékonyabb lesz.
Ez egy nagyon hasznos visszajelzés, hiszen ezek a találkozók szinte olyanok, mintha egy üzleti pszichológussal beszélgetnél. Valójában abban segítenek, hogy felismerd és megértsd mélyen a problémát, és ez alapján már tudod, hogy mi a helyes út, mi a helyes irány, merre kell tovább menni.
Ez a legnehezebb része, ha először találkozol valamivel, ami ismeretlen számodra: azt hogyan érted meg és milyen módon tudsz rá reagálni – Ők többnyire ebben segítenek minket.
Hogyan néz ki a Quantum üzleti modellje, hol vannak a monetizációs pontok?
A Quantum Diákszövetkezetnél Diákokat foglalkoztatunk, illetve közvetítünk ki külsős partnercégekhez, és ezután a partnercégek egy bizonyos jutalékot fizetnek nekünk. Ez a klasszikus iskolaszövetkezeti modell, ahol a szervezetek ilyen formában tudnak fiatalokat, diákokat, gyakornokokat, akár teljesen adómentesen foglalkoztatni. Épp most vezettük be , hogy ezt a jutalékot a törvényileg előírt minimális összegre redukáljuk minden új partnercég számára, függetlenül iparágtól, tevékenységtől, volumentől. Ezt a lehető legalacsonyabb szolgáltatási díjat kínáljuk mindenkinek, aki csak felveszi a kapcsolatot velünk a weboldalunkon.
Kik a fő konkurenseitek vagy milyen helyettesítő termékek vannak a piacon?
Relatív sok diákszövetkezet működik ma Magyarországon, megközelítőleg 100-150. Ebből mondjuk húsz-harminc, aki nagyobb szereplő és nevezhetjük valamilyen szempontból konkurenciának, de nem a fő konkurenseink, hiszen már 20 éve a piacon vannak és stabil ügyfélkörrel rendelkeznek. A cégek számára, akikkel mi dolgozunk együtt, sokszor teljesen új ez a fajta szolgáltatás, vagy csupán a lehető legegyszerűbben szeretnék megoldani és digitális szeretnék kezelni a diákok toborzását. Ők az ügyfélkörünk magja. Tehát azokkal a cégekkel dolgozunk együtt, akik hosszútávon foglalkoztatnak fiatalokat, akár gyakornoki, akár egyszerűbb diák-munkakörben. Ez lehet egy fejlesztő cég, de együtt dolgozunk a Corvinus Egyetemmel, most bekerültünk a két nagy futárszolgálathoz is, mint partner, de vannak marketing ügynökségek, fizikai boltok, elég tág az a kör, akiknek tudunk szolgáltatást nyújtani, így minden szempontból bonyolult meghatározni, ki igazán a konkurencia számunkra.
Nálatok minden a digitális térben zajlik, nem kell személyesen bemenni egy irodába?
Így van, és nálunk nincs is mód rá. Arra jutottunk, hogy különösen a fiatalok esetében sokkal inkább megéri egy távoli ügyfélszolgálatra helyezni a hangsúlyt. Nem kell bemenned személyesen és kivárnod a sorodat minden felmerülő probléma esetén, hanem egy jól működő online, e-mail-es vagy telefonos csatornán keresztül elérhetnek minket. Illetve a szerződéskötések és minden más folyamat is a lehető legegyszerűbben lett kialakítva. Az elektronikus szerződési folyamatoknak köszönhetően a cégeknek is könnyebb a dolguk, mert nincsenek hosszú átfutási idők. A diákok is bármit el tudnak intézni a platformon. Egy gombnyomással lehet jóváhagyni az óraszámokat vagy kiírni egy toborzást.
Tervezitek a nemzetközi piacralépést?
A szolgáltatást már ki is vittük, mert dolgozunk nemzetközi partnerekkel. Jelenleg is dolgozunk amerikai startupokkal, akik látnak lehetőséget a magyar fiatalokban éskiemelkedő órabért kínálnak diákoknak. Természetesen cserébe magyarországi kiemelkedő egyetemen tanuló, részmunkaidőben besegítő munkatársat kapnak. Ezek a diákok pedig rugalmasan, otthonról tudnek nekik tetsző munkakörben dolgozni jó fizetésért és még nemzetközi munkatapasztalatra is szert tesznek.
Amikor elkezdtetek építkezni, mi volt nehezebb: megtalálni azokat a cégeket, akik a Quantumon keresztül hirdettek pozíciókat, vagy beterelni magukat a diákokat a platformra?
Általában a céges partnereknek a megszerzése volt a szűk keresztmetszet, hogy legyen elég kiírt munkánk, mert ettől függ a növekedésünk. Abban az esetben, ha becsatlakozott egy partner és leszerződtünk, akkor már tudtuk teljesíteni az igényeket.
Mi az értékajánlatotok a cégek felé?
Azt szeretnék elérni, hogy az ő szempontjukból nézve is minden lehetséges folyamat, amire csak szükségük van, jól és egyszerűen működjön. Ehhez egy kiindulási alap a digitális platform. Ott minden olyan információt elérnek, ami számukra fontos: Milyen munkaköreik vannak? Ki, milyen szerződésben dolgozik? Egy gombnyomással tudnak akár órabért emelni. A lényeg, hogy ne legyen semmilyen extra macerájuk. A másodlagos pont az, hogy ha bármikor toborzást írnak ki, akkor mi egy előszűrést alkalmazunk. Azaz minden hozzánk érkező diák jelentkezőt felhívunk, beszélgetünk velük, bekérünk önéletrajzot és ez alapján készítünk egy profilt. Így már előre láthatják, hogy ki lehet releváns jelentkező számukra, és ki nem. Ezzel rengeteg időt meg tudnak spórolni. A harmadik pont, az pedig az árazás. Mi garantáltan a legalacsonyabb díjon nyújtjuk a szolgáltatásunkat.
Mi okozza most a legnagyobb problémát, vagy mi az, amit nehezen tudtok most megugrani?
Nagy nehézség jelenleg nincsen, ami folyamatosan fejtörést okozna. Tudjuk, hogy hova szeretnénk még fejleszteni a szolgáltatást, tudjuk, hogy hova megyünk és igazából folyamatosan afelé haladunk.
Ha KPI-okról beszélgetünk, akkor év végére mi a cél? Mondjuk mennyi diákot szeretnétek a rendszerben, vagy mennyi céget 2023 végére?
Négyszerezni szeretnénk 2023 végére, de nincsenek kőbe vésett terveink, ami azt jelenti, hogy addigra nagyjából 2500-3000 diáknak szeretnénk folyamatos munkalehetőséget biztosítani.
Marketing szempontból milyen csatornákat használtok?
A marketingre eddig nem igazán fókuszáltunk. Előny is volt, hogy nincsenek nagy költségeink semmilyen tekintetben, és ezáltal olcsón tudunk működni. Többnyire organikus csatornákon jött be minden. Csupán különböző pozíciókra szoktunk célzott, fizetett hirdetéseket feladni.
Adat vagy megérzés inkább? Az eredményekhez mennyiben járul hozzá az általatok gyűjtött adat?
Egyelőre még nem kapott akkora fókuszt az adatalapú döntéshozatal. Most havi bruttó 100 millió forint környéki forgalmunk van. Ez a diákok munkája után kiszámlázott szolgáltatási díj áfával növelve. Látható ebből is, hogy a forgalom alakul, de még nem álltunk át az adatalapú működésre. Viszont abszolút ebben hiszünk. A most épülő toborzási folyamatoknál, illetve a diákok számára felajánlott álláslehetőségeknél, az ajánló rendszernél, az ügyfélszolgálatnál, azokon a csatornákon, ahol kapcsolatba lépünk bármelyik diákunkkal vagy ügyfellünkkel, ott nagyon fontos, hogy rendelkezésünkre álljon minden adat, illetve, amit a központi rendszerünkben gyűjtünk. Ez az egész adat alapú megközelítés mégis kialakítás alatt van nálunk, de hiszek abban, hogy ez nagyban hozzá tud járulni ahhoz, hogy még jobb szolgáltatást nyújthassunk.
Mennyit dolgoztak egy nap?
Hát talán heti szinten tudok számokat mondani. Az alapítói csapatban mindenki a teljes munkaidő felett van. Én nagyságrendileg heti 80 órát. Szerencsére van munkánk bőven.
Említetted már korábban, hogy a csapatot is folyamatosan skálázzátok? Van most nálatok nyitott pozíció?
Alapvetően van, de kiírt pozíciónk nincs. Ez mindig úgy alakult, hogy ha szükség volt valakire, és volt egy jó jelentkező, aki épp hasonló területben gondolkodott, akkor csatlakozott, és elkezdtünk közösen dolgozni. Lassan átállunk viszont arra, hogy meghírdetjük a saját pozíciókat is. Jelenleg pénzügyi területen és a fejlesztői csapatba is új tagokat.
Milyen más startupokkal működtök szorosabban együtt?
Több startuppal is együttműködünk, sőt jellemzően mi vagyunk a legtöbb esetben a diákszövetkezeti partnerük. Ez akkor fordul elő többnyire, amikor van egy fiatalabb csapat, egy feltörekvő startup, és sok fiatallal, diákkal, gyakornokkal dolgoznak együtt. Ilyen a Munch és a Diverzum is.
Hogyan látjátok, hol fogtok tartani öt év múlva? Van esetleg exit stratégiátok?
Nincsenek konkrét terveink ebben a tekintetben. Csináljuk, ami előttünk van. Szeretünk problémákat megoldani, szeretnénk egy minél jobb szolgáltatást nyújtani. Ezt jó csinálni. Épül a csapat és jutunk, ahova jutunk. Szeretnénk, hogy a diákoknak, és a cégeknek ezek a folyamatok egyszerűbben működjenek, mellette pedig mi is élvezzük, amit csinálunk.