Sosem késő startupot alapítani főleg, ha megvan hozzá az évtizedes iparági tapasztalat. Olvasd el vagy hallgasd meg az Instacar történetét!
Letöltöttem az applikációt, beírtam a rendszámom és ennyi. Már érkeztek is az adatok a futásteljesítményről, a regisztrált óraállásról, az értéktartásról, a műszaki vizsga érvényességéről, szinte mindent láttam és még valamit, amire nem is számítottam: az autóm becsült piaci értékét. A felhasználói élmény pillanatok alatt öt csillagra kúszott fel. Nem volt kérdés számomra, ez az app tudja azt, amit ígér. Bármelyik rendszámot beírva egységes kalkuláció mentén mutatja meg az autók piaci értékét és a vásárláshoz szükséges minden adatát. Villámgyors és határozott értékajánlat, ami mögött halványan ugyan, de szépen körvonalazódik az üzleti modell valódi arca. A Growth Magazin az Instacar ügyvezetőjével készített interjút, aminek teljes anyagát meg is hallgathatod.
Pintye János huszonhárom évet dolgozott egy gépjármű finanszírozó társaság digitalizációért felelős részlegénél, de ötletei túlmutattak a lehetőségein. Alapítótársakat keresett és kilépve a mókuskerékből a bizonytalan vállalkozói létet választotta, a biztos alkalmazotti státusz helyett. Tapasztalatát beleépítve egy termékbe megalkotta az Instacar applikációt.
“Szinte az utcán hevert a megoldás, nem kellett különösebben átesni valamiféle reveláción. Megpróbáltam ott annak a pénzintézetnek a keretein belül, de az szétfeszítette a kereteket, amiket egy ilyen alkalmazotti munkakör biztosít.”
Magyarország egy olyan adottságokkal rendelkező ország, ahol a használtautó piac mérete többszöröse az új autópiacénak, egész pontosan nyolcszorosa. Amíg eladnak 100 ezer új autót egy évben addig 800 ezer használt autó cserél gazdát. Nem pusztán informatikai, hanem üzleti szempontból is kiaknázatlan piac, hiszen az információk mennyisége, minősége és az ezekkel való élés vagy épp visszaélés is egy olyan környezetet jelent, ahol nagyon nehéz tájékozódni, nagyon nehéz eligazodni.
“Nem az a kérdés, hogy ma meg lehet-e venni mobiltelefonos applikációval egy autót, hanem hogy elhihetem-e, amit arról az autóról mondanak. Meg tudom ítélni én ezt az autót? Meg tudom ítélni az árát? Össze tudom hasonlítani egy másikkal?”
2022 januárjában alapították a céget, októberben jött ki az applikációjuk és hat hónap alatt elérték a 20 ezer felhasználót. Olyan szereplői ennek az ágazatnak, akik nem képviselik egyik fél, sem az eladó, sem a vevő érdekeit. A hitelességük matematikai modellekre építik kiszűrve az esetleges torzító faktorokat.
The content below was originally paywalled.
“Ez egy matematikai modell, nincs varázslat, csak matek. Nincsenek olyan torzító tényezők, amelyek egyik vagy másik fél oldalára billenteni az értékelést. Független szereplők vagyunk, a modellünk már 3 éve épül, iszonyat mennyiségű adat van benne ahhoz, hogy egy öntanuló modell képes legyen megkeresni azokat az összefüggéseket az értékek között, amelyek meghatározzák az avulási görbét, különböző felszereltséget, motorizációt és a futásteljesítményt.”
Kezdetben azt keresték, hogy mi lehet az a belépési küszöb, amire egy felhasználó felkapja a fejét, ami olyan segítséget jelent már első pillanatra is, hogy hajlandó legyen letölteni és a telefonján meg is tartani az applikációt. Nem kell sokat keresgélniük, mert azt látták, hogy a használt gépjárművek értékének a megítélése vagy értékelése pont elég volt hozzá.
“Beolvasod a rendszámot és kapsz róla egy becsült értéket. És megnyugszol. Vagy nem. Persze nem kínálati árat kell összehasonlítani kínálati árral, hanem becsült értéket azzal a szándékkal, ami az adott autó eladása mögött van. “
Induláskor minimális célkitűzésük volt. “Túl nagy marhaságot ne jelenítsünk meg”. Amikor azt látták, hogy nagyjából be tudják határolni egy gépjármű értéket, amivel vállalhatóan ki lehet menni a piacra, úgy döntöttek, hogy startupot alapítanak.
“Én későn vágtam bele a vállalkozásba, már 50 éves vagyok és nem szeretnék egy klasszikus formában még 15 éven keresztül lassan építkezni, mert akkor már öreg leszek, és nem fogom szeretni.”
Gyorsabban növekszünk magasabb kockázati szint mellett hiszünk abban, amit meg szeretnénk valósítani. Intenzív növekedési pályára állunk és ehhez keresünk olyan befektetőket, akik ilyen magas kockázati hajlandósággal bírnak” Bevételi lábuk most épül, komoly piaci szereplők keresik meg a csapatot azzal a szándékkal, hogy az értékelő algoritmusunkat beépíthessék a saját üzleti folyamataikba. Mások is látják, hogy teljesen helytálló értékeket mutatnak.
“Őrült tárgyalási időszakban vagyunk, nem titok, hogy bevételi lábat kell növesztenünk. Azt látjuk egyébként, hogy a felhasználóink 10%-a napi rendszerességgel használja az applikációnkat, mindig megnézik, hogy mennyit ér. “
Jelenleg két befektető szállt be az Instacar app-ba, egy intézményi befektető, az MBH Bank innovációs központja, az MBH Fintechlab, illetve egy angyalbefektető, Pintye János korábbi munkáltatójának ügyvezetője. A nemzetközi kitettség elsődleges feladat számukra az új befektetési kör mellé.
Egy használtautó keresési periódus 2 és 4 hét között befejeződik, és ezalatt az ember ki is választja és meg is veszi az autóját, amit a legnagyobb magyar használtautó portálok látogatottsága is megerősít. Közel 800 000 tulajdonosváltás történik egy évben, aminek 75%-a itt Magyarországon meglévő készleteknek adásvétele.
Az egyik legfontosabb visszacsatolásukat az akvizíciós költségben mérik, mivel szájhagyomány útján is terjed az app. Eddig mindössze fél millió forintot költöttek reklámokra. Piacra dobták a terméket, a többi már az ajánlások útján történt. A letöltési szám sokszor hiúsági mutató, de a csapat azt is figyeli, hogy milyen az ügyfél megtartási arány, azaz mennyire maradnak aktívak a felhasználóik.
“Aki gyorsan megnéz három autót, aztán soha többet nem jön vissza, arra azért nehéz lesz építeni egy üzleti modellt, de szerencsére nem ezt látjuk.”
Következő lépésnek olyan szolgáltatásokkal szeretnének bővülni, amelyek egy használt gépjármű vásárlásakor igényként felmerülnek. Ilyen például a kötelező felelősségbiztosítás.
“Mi most egy nagyon szerethető startup vagyunk, mert egyelőre mindent ingyen adunk. Nyilván arra mindenki nagyon kíváncsi, hogy a saját autója mennyit érhet, de már a következő lépés a szomszédé, a főnöké stb. Elvégre a második legértékesebb vagyontárgy egy ember életében az autó. Sokan érzelmi alapon közelítik meg ezt a kérdést, éppen ezért darázsfészekbe is nyúlunk egy kicsit azzal, hogy számszerűsítünk egy ilyen fontos tárgyat. Nem az a lényeg, hogy pénzt találjunk, hanem olyan partnert, aki a forrás mellé tapasztalatot is tud adni számunkra. Van jelentkezőnk befektetésekre, de többre van szükségünk pusztán a pénznél.”
Rengeteg nehézség van egy startup életében, de a stressz kezelése mindenhol fontos téma.
“Stressz akkor is van, ha alkalmazottként dolgozol. Nyilván kisebb a kockázat, de akkor is állni kell. Hozzá kell szokni. Engem sosem fenyegetett a kirúgás veszélye, viszonylag állóvízben éltem az életem és azt gondoltam, a legnagyobb stresszforrás az lesz, hogy miből adjak majd fizetést, de végül megoldod, mert a mindennapi újdonság ad annyit. Egész máshogy kel fel az ember így dolgozni, ha ekkora motivációd van. Csak végzed a dolgod és megoldod.“
Pintye János tíz évig dédelgette az ötletét és úgy volt vele, hogy nem vár tovább. Nem más kedvéért, hanem maga miatt döntött úgy, hogy nincs késő belevágni és értéket teremteni egy olyan piacon, amiben a fél életét töltötte és betéve ismeri.
“Azt a helyzetet mindenképpen el akartam kerülni, hogy otthon ülök a kockás pléd alatt hetvenévesen a teraszon és azon morgok, hogy volt egy akkora ötletem, de nem próbáltam meg. Inkább megpróbáljuk és remélem a legjobbakat, mert az a jó a startupban, hogy ha nem úgy sikerül, ahogy eltervezted, de létrehozol valami értékeset, az is siker. Többféle módon el lehet érni a célt.”
A cikket támogatta: az MBH Fintechlab a régió egyik meghatározó fintech ökoszisztéma szervezőjeként digitális és innovációs képességeivel, illetve korai fázisú (pre seed) kockázati tőkebefektetési tevékenységével támogatja az MBH Bankot kihívásainak felderítésében és megoldásában. Befektetéseinek többsége fintech cég, azonban 35 startupból álló portfóliójában találhatóak más kiemelkedő, a társadalom életére nagy hatással bíró cégek is. Az Instacar-ba 2022 májusában fektetett be 35 M Ft-ot és mentorálással is segíti a csapat munkáját.