Collision konferencia

A Bloomberg szerint a Collision a világ legnagyobb tech konferenciája, de az mindenképpen igaz, hogy Észak-Amerika leggyorsabban növekvő rendezvénysorozata. A céljuk, hogy összehozzák a világ legjobb előadóit, vezető technológiai vállalatait és legjobb média cégeit, akik tovább viszik a hírét. A kezdetben pár ezer főt számláló rendezvény több, mint 35.000 embert mozgatott meg idén a jegy eladásokat tekintve. Legutóbb 2019-ben volt lehetőségük az offline térben megrendezni az eseményt, akkor 24.000 ember látogatott el Torontóba. Korábban is volt már Collision konferencia, de erről kicsit később írunk.

// Egy kis Collision történet

A Collision a WEB SUMMIT globális rendezvény portfóliójának része, amelynek alapítói Paddy Cosgrave, David Kelly és Daire Hickey. A CES legnagyobb riválisként emlegetik, nem is alaptalanul. Témájának középpontjában a technológiai újítások vannak, idén a legnagyobb teret a Blockchain technológiák és Web3 kapta. 2014-ben indult útjára, az első két évben még Las Vegas adott otthont a konferenciának, utána 2016-ban már New Orleansban került megrendezésre. Ekkor már 12.000 embert mozgattak meg. A város hatalmas sikerként könyvelte el. 2017-ben pedig már közel 20.000 ember látogatott a városba 119 különböző országból, 300 előadó tartott előadást és 605 startup vett rajta részt. 2018-ban már 25.000 látogatót vártak a szervezők, de nem is csoda, hiszen a legnagyobb tech cégek képviselői tartottak előadásokat.

Csak pár név a 4 évvel korábbi előadói listából: Elie Seidman – CEO Tinder, Brad Smith – President Microsoft, Mark Hurd – CEO Oracle, Joseph Lubin – Co-Founder Ethereum, Jeremy King – CTO Walmart, Kevin Lin – Co-Founder Twitch.

2019-től költözött Torontóba a rendezvény. Az egyik oka, hogy nagyon befogadónak és sokszínűnek tartották a várost az alapítók. A helyszín Észak-Amerika 7. legnagyobb létesítménye az Enercare Center, amely otthont adott a résztvevőknek. Több várost is megvizsgáltak a szervezők, de Torontót tartották a legoptimálisabbnak, hiszen Kanadában ott található az ország legnagyobb technológiai bázisa. A város emellett modern infrastruktúrával rendelkezik és globális csomópont is egyben és persze nagyon jók az energiái. 2020-ban és 2021-ben online tartották az eseményt a COVID 19 miatt, ezért is volt hatalmas visszatérés az idei, ahol mi is személyesen megtapasztalhattuk a Collision varázsát.

// Amit érdemes tudni a torontói startup ökoszisztémáról

A torontói, a régió legnagyobb technológiai központja Kanadának, egész Amerikát tekintve pedig a 3. legnagyobb. A Startup Genome jelentése alapján jelenleg globálisan a 17. helyet foglalja el a Toronto-Waterloo ökoszisztéma, de Kanadában ők a legnagyobbak. A 2021-es évhez képest három helyet estek vissza, akkor a 14. volt a rangsorban. A leggyorsabban növekvő innovációs ökoszisztéma, ahol már több, mint 300.000-en dolgoznak a startup vállalkozások berkein belül. 2021-ben rekord 7,7 milliárd kanadai dollárt kaptak a torontói és waterlooi székhelyű cégek. Nem elhanyagolható tény, hogy Torontó világviszonylatban a második helyen áll azon városok listáján, ahol a legjobb feltételeket biztosítják a női szakemberek számára. A kedvező bevándorlás politikának és multikulturális létnek köszönhetően évről-évre egyre többen választják a várost startupjuk főhadiszállásának.

Nézzük meg kicsit közelebbről, hogy mi is történt abban a négy napban, ameddig tartott a rendezvény…

Izgalmas pillanatok a konferencián és érdekességek:

Az első este a szállodában volt lehetősége 2 percben bemutatkozni mind a 10 magyar startupnak, akik kiállítóként részt vehettek a konferencián. A HEPA, Magyarország Torontói Főkonzulátusa, Magyarország Ottawai Nagykövetsége és az Express Innovation Agency vett részt a találkozón (utóbbi volt a főszervezője az eseménynek). A hangulat a pitchek után oldódott fel igazán. Mély beszélgetések és kooperációs lehetőségek röppentek fel, amelyekről a novemberi számban már részletesen is fogunk írni, hiszen van olyan szervezet, akik állandó publikálói lesznek a magazinnak.

Pár adat, hogy kicsit szemléltessük a konferencia méreteit:

  • 35.562 eladott jegy

  • 1557 startup (ebből 10 magyar, akik országunkat képviselték)

  • 1200 újságíró, akik élőben közvetítettek az eseményről

  • 793 befektető, akik nyitott szemmel jártak, hogy kincseket találjanak, akik a portfóliójuk következő tagja lehetnek

  • 250 partner, akik valamilyen formában a startup ökoszisztéma fejlesztésén dolgoznak (a Growth Magazin is partnerként volt jelen a konferencián, ezért volt lehetőségünk a nyomtatott magazint is bevinni)

  • 130 ország képviseltette magát valamilyen formában a 195-ből, ami valljuk be őszintén. nem rossz arány.

Irány a Collision!

A konferencia 2022. június 20-23-ig tartott. A kiállítók 21-én foglalhatták el helyüket a kiállítótérben. Az azt megelőző este inkább az ismerkedésé és a kötetlenebb beszélgetések voltak fókuszban. A többi napon viszont a szakmai beszélgetéseké volt a főszerep. Természetesen meglátogathattuk a legnagyobb tech óriások standjait, mint a Google, Tiktok és olyan fantasztikus előadókat láthattunk a színpadon és a kulisszák mögött is a Growth Magazinnak köszönhetően, mint Neil Patel.

Az innováció, a technológia mellett a konferencia természetesen foglalkozott olyan globális problémákkal, amelyek befolyásolják a gazdaságot. Garri Kaszparov sakklegenda egy kerekasztal beszélgetés keretein belül beszélgetett arról, hogyan változtatja meg a világot az Ukrajnában zajló háború. A közönség feszült figyelemmel kísérte a beszélgetést, de ami igazán izgalomba hozta őket az a sakkjátszma, amit Kaszparovval játszhattak. 11 szerencsés résztvevő összemérhette magát a sakklegendával. Hogy sikerült e valakinek nyernie? Természetesen minden játszmában Kaszparové lett a győzelem.

// Networking lehetőségek a konferencián

A kiutazó startupok sok esetben előre egyeztetettek potenciális befektetőkkel, leendő partnerekkel időpontot a konferencia helyszínére, hogy a városban töltött idő alatt, minél több beszélgetés meg tudjon valósulni. A szervezők viszont létrehoztak a konferenciára egy applikációt, ahol már a nyitás előtt is volt lehetőség arra, hogy kapcsolatokat építsenek. Persze a rendszer ajánlásokat is küldött, hogy minél több számunkra releváns emberrel tudjunk kontaktálni. Az app belépőként is funkcionált, kapcsolatépítésre is alkalmas volt, emellett segített abban, nehogy lemaradjunk az általunk fontosnak tartott előadásokról vagy eseményekről.

Growth Magazin kanadai útja

Missziónknak tekintjük, hogy nemzetközi színtéren is bemutassuk a magyar startupokat, hogy ne csupán arról a pár magyar sikerről halljanak a tengerentúlon, akik már befutottak, hanem megmutassuk mekkora potenciál rejlik ebben a közép-európai kicsi országban. Pontosan ez okból kifolyólag megragadtuk a lehetőséget, amit a torontói Collision Conference adott számunkra és kiutaztunk a Growth Magazine – Budapest Edition-nel, hogy minél több nemzetközi befektetőnek, tech cégnek és más startupoknak is megmutassuk, milyen ötletekkel rukkolnak elő a hazai startupok. Interjú, fotózás, cikkírás, grafika, nyomda és irány a reptérre, hogy időben kiérjen a magazin Torontóba. A magazint rekordgyorsasággal raktuk össze, hiszen mindössze 2 hetünk volt rá, ettől függetlenül sikerült olyan válogatást csinálnunk, amely hűen tükrözi azt az innovációt és kreativitást, amely méltán képviseli hazánkat a globális startup ökoszisztémában. Csak pár név a magazinban szereplő startupok közül: SEON, Volteum, Next Earth.

A nyomtatott formátumon kívül a Collision applikációjának köszönhetően több, mint 2000 embernek küldtük el az online verzióját a magazinnak és több száz nemzetközi befektető postafiókjába is eljuttattuk. Gőzerővel dolgozunk azon, hogy a lehető legtöbben halljanak a magyar startupokról és célunk, hogy kívánatossá tegyük őket a globális piacokon. A címlapon a SEON szerepelt, akiknek minden esélyük megvan arra, hogy a következő Magyarországról indult unikornisok legyenek. Az utunk során igyekeztünk bejárni velük a konferencia egész területét és természetesen Torontó központi helyeit, ahova a konferencia szervezői kalauzoltak minket.

Az eddigi legnagyobb magyar startup delegáció Torontóban!

Nem túlzás, hiszen közel 30 magyart utaztatott ki az Express Innovation Agency, hogy megmutassák magukat nemzetközi színtéren. Velük készítettünk egy hosszabb lélegzetvételű interjút azért, hogy olvasóink betekintést kapjanak arról, milyen lehetőségeket rejt magában egy nemzetközi konferencián való bemutatkozás. Mesélnek a tapasztalataikról, élményeikről és arról, hogyan lehet a legtöbbet kihozni egy ilyen horderejű rendezvényből startupként.

Első körben megkértük a startupokat, hogy kicsit meséljenek magukról, hiszen mind-mind különböző területről érkeztek. Persze a homogén társaság a konferencia végére már csapatként működött és inspirációval megrakodva tért haza.

YourAnastomosis

A YourAnastomosis azért jött létre, hogy objektív eredményeket nyújtson a rövid és hosszú távú anasztomózis minőségére és az érvarratok viselkedésére. Módszereinket oktatási képzési rendszerekben is alkalmazzák annak érdekében, hogy javítsák az orvosi ismereteket, egyértelmű instrukciókat adva a sebészeti technikákról, csökkentve a kockázatokat és javítva a műtéti eredményeket. Világos, objektív értékelést biztosítunk az anasztomózisok teljesítményéről, pontosan mért adatokkal – számos orvosi és technológiai terület szakértelmével, valamint a legmodernebb csúcstechnológiai fejlesztésekkel kombinálva. A YourAnastomosis 3D nyomtatott, esetspecifikus modelleken elkészített anasztomózisokat, áramlástani szimulációkkal értékelik ki, valamint a megfelelő fejlődés érdekében online képzési platformokat kínál a felhasználóknak, egészen az egyetemektől, tanfolyami szolgáltatóktól kezdve a tapasztalt sebészekig. Egyértelmű és jelentős különbségek vannak a Your Anastomosis képzési megközelítések hatékonysága között a hagyományos oktatási módszerekhez képest – rövid idő elteltével az anasztomózisok minőségének gyors előrehaladása figyelhető meg a technikánkkal oktató szakemberek és hallgatók körében. Célunk a sebészeti oktatás új szintre emelése.

SkillX

A munkaerőpiac és az edukáció a két fő területünk, de a SkillX alapvetően egy HR-tech startup. Mi a munkaerőpiac legégetőbb fenntarthatósági problémáinak a megoldásával foglalkozunk, amit elsősorban a burnout és a fluktuáció egyénközpontú vizsgálatával végzünk.

Refilamer

Célja, hogy olcsóbbá, zöldebbé és mindenki számára elérhetőbbé tegye a 3D nyomtatást. Ehhez olyan üzleti és hobbi célú gépeket és szoftvereket fejlesztünk és gyártunk, amik képesek műanyag hulladékból a 3D nyomtatás számára alapanyagot előállítani.

Scraping Robotics

Egy ipari megmunkálási folyamat, a kézi hántolás automatizálásával foglalkozunk. A hántolás a gépgyártás egyik kulcsfontosságú eleme, viszont van vele két nagy probléma: hogy az egyre súlyosabb szakemberhiány miatt fenntarthatatlanná vált és hogy a komplexitása és 0,001 mm-es pontossága miatt lehetetlen az automatizációja. Illetve lehetetlennek gondolták, aztán mi megcsináltuk. Most mi vagyunk a világon az egyetlenek, akik erre képesek, ami gyorsan felkeltette a legnagyobb vállalatok és a befektetők figyelmét is, így kicsit több mint egy év alatt sokszorosára nőtt a cégérték és olyan lehetőségeket kaptunk, amik még minket is megleptek.

RECnGO

Cégünk fő profilja szoftverfejlesztés – ezen belül fő termékünk a RECnGO élő videó stúdió applikáció saját fejlesztés által. Célunk, hogy filmesek, profi videósok, vagy akár az utca emberei is képesek legyenek költséghatékonyan élő vagy rögzített produkciós videókat készíteni. Stúdió minőségben, csupán mobil eszközeiket használva – a nagy stúdiós, költséges megoldások helyett.

Seyu

A ‘Seyu – Együtt a győzelemért!’ egy olyan technológiai megoldás a sportrajongók számára, amely lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontjáról motiválják kedvenc csapatukat vagy sportolójukat egy teljesen új, digitális formában.

Innoria

A cégünk által fejlesztett Team Flow egy kognitív képességeket fejlesztő szoftver, amivel egyéni és csoportos mentális képességet fejlesztünk. A rendszerünk agyhullám méréssel, illetve az AI által végzett elemzéssel és tréninggel képes fejleszteni a kognitív képességét. A csoportos verziónk jelenleg egyszerre 8 fő képzését teszi lehetővé. A rendszer használatával már rövidtávon javul a figyelmi és a koncentrációs képesség, csökken a stressz és javul a mentális állóképesség. A csoportos tréningek rendszer alkalmazásával javul a csoport együttműködési képessége és a mentális szinkron, ezáltal javul a közös teljesítmény. A Team Flow termék kifejezetten sportcsapatok számára készült, ma már sikeresen alkalmazzuk oktatásban és humánerőforrás fejlesztésben.

Cytocast

Cégünk mind hazai, mind pedig nemzetközi szinten a személyre szabott orvoslás egyik úttörője. Célunk, hogy egy olyan döntéstámogató rendszert adjunk az orvosok kezébe, amely lehetővé teszi, hogy számtalan gyógyszert kipróbálhassanak a beteg digitális “ikertestvérén”, mielőtt azt a betegnek adnák. A Cytocast Simulated Cell technológiánknak köszönhetően már 17 különböző emberi szövetből származó sejt működésén tudjuk vizsgálni egy-egy betegség vagy gyógyszer hatását. Ez lehetővé teszi, hogy nemcsak a betegség által érintett szövetre fókuszáljunk (pl.: tüdő), hanem azt is megnézzük, hogy milyen változások mennek végbe a szervezet más tájain egy orvos által javasolt terápia hatására. Tudjuk, hogy mi emberek biológiai szinten is mennyire különbözünk, és a modern diagnosztikai és bioinformatikai eljárásoknak köszönhetően egyre inkább megértjük, hogy mi okozza ezt a változatosságot. Részben ezen biológiai sokféleség miatt egy gyógyszer, ami egy adott betegpopulációt kiválóan gyógyít, a betegek egy másik csoportja számára akár súlyos mellékhatásokat is okozhat – és még nem beszéltünk több gyógyszer együttes alkalmazásáról. A WHO statiszikája szerint az EU lakosságának 11%-a tapasztalta, hogy nem megfelelő gyógyszert írtak fel neki. Tudomásunk szerint, jelenleg nincs olyan piacon levő technológia, amely a beteg szervezetének egyediségét figyelembe véve jósolná meg a terápiák kimenetelét. Mindebből kifolyólag, a Cytocast Digital Twin megalkotásával az a célunk, hogy a beteg digitális ikertestvérén számtalan gyógyszer vagy akár gyógyszerkombináció is tesztelhető legyen, így az orvos minden lehető segítséget megkaphat egy adott terápia kiválasztásához.

// Milyen céllal indultatok neki Torontónak?

YourAnastomosis: Hasonló szervezésben jelen voltunk Portugáliában a Collision konferencián is, így voltak elképzeléseink arról, hogy Torontóban mire számítsunk. Nyitottak voltunk befektetői beszélgetésekre és szakmai networkingre is. Ezek közül utóbbiból több pozitív tapasztalattal jöttünk haza.

SkillX: Legfőbb célunk a kanadai piac, pontosabban az ottani piacralépési lehetőségek megismerése volt. Mivel terveink között szerepel a közeljövőben az amerikai irányú terjeszkedés, így ennek a lépésnek egy tökéletes előszobája lehet Toronto, a maga tíznél is több egyetemével, illetve a New York, Washington, Boston kis utazási távolságok miatt.

Seyu: Szerettük volna megismerni közelebbről a kanadai piacban rejlő lehetőségeket kereskedelmi és jogi oldalról, ill.etve üzleti partnerekkel, befektetőkkel felvenni a kapcsolatot.

Scraping Robotics: Torontóban a fő célunk a lehetséges ügyfelek megkeresése volt, hogy bemutassuk a technológiánkat és visszajelzéseket gyűjtsünk be tőlük. Végül 7 lehetséges ügyféllel és 3 befektetővel kezdtük meg a tárgyalásokat, emellett egy új felhasználási területet is felfedeztünk.

ReFilamer: Esetünkben a kiutazásnak kettős célja volt: szerettük volna jobban megismerni a kanadai piacot, illetve mint egy, a HSUP berkein belül született csapat, kifejezetten az Express Innovation Agency munkáját szerettük volna támogatni.

RECnGO: Azért indultunk el, hogy megnézzük, vajon egy nemzetközi tech rendezvényen (Collision) mit szól a célközönség a RECnGO-hoz, valamint az iparágtól kapunk-e visszajelzést, hogy milyen irányokban gondolkozzunk a közeljövőre tekintve. A Collision “Tech Olimpiaként” pozícionálja magát – az is fontos volt, hogy ha találkozunk az eseményen versenytárssal, akkor legyen egy visszacsatolás magunk felé. Ezen felül természetesen élni akartunk a lehetőséggel, hogy piacot tudjunk magunknak építeni Torontóban is – lehetőségeinkhez mérten, 100%-os energiát beleadva építsünk hidat új partnerek és ügyfelek felé.

Innoria: Az alapvető cél az észak-amerikai piacra lépés előtti tapasztalatszerzés és a startup piac feltérképezése. Európai startupként a kanadai piacon gördülékenyebb az üzleti kapcsolatépítés és mivel alapvetően a startupok exportra törekednek, több a potenciális partner is.

Cytocast: Torontó több szempontból is izgalmas számunkra. A kanadai egészségbiztosítási rendszer rendkívül hasonló az itthonihoz, így szerettünk volna többet megtudni arról, hogy Kanadában hogyan illeszkedne be a mi rendszerünk az egészségügyi ellátásba. Közel egy éve kezdtünk el egy pilot projektet egy torontói céggel, így őket is szerettük volna meglátogatni. Utunk során lehetőségünk volt ellátogatni az Ontairo Institute of Cancer Research-be is, akikkel belekezdünk egy pilot projektbe, melynek során azt vizsgáljuk, hogy az általuk talált rákgyógyszerjelöltek milyen hatással lehetnek a sejtekre. Egy ilyen hatalmas, több 10 ezer embert megmozgató konferencia kiváló platformot biztosít arra, hogy visszajelzést gyűjtsünk arról, hogy nemzetközi szinten hol helyezkedünk el a piacon. A sok pozitív visszajelzés megerősített a missziónkban.

// A csapatból kik azok, akik részt vettek a konferencián?

YourAnastomosis: A csapatot Huszák Marcell terméktervező és Kristóf Péter társalapító, innovációs vezető képviselték.

SkillX: Jellemzően alapítótársammal – Marosi Lászlóval – együtt képviseljük lehetőség szerint mindig a SkillX üzleti és technológiai értékeit, ami szerencsére most sem volt másként.

Seyu: Dr. Végh Marcell Zoltán – pénzügyi vezető, Égly Csaba – Head of Growth

Cytocast: A csapatból ketten vettünk részt a konferencián: Prof. Csikász-Nagy Attila, CEO, és Reguly Helga COO.

Innoria: Mórucz Norbert projektmenedzser és Mórucz-Ilyés Boglárka ügyfélkapcsolati menedzser.

A ReFilamer fejlesztési vezetője, Csvila Péter és a csapat Kiri Hunor vettek részt a konferencián.

RECnGO: Csapatunkat Schwarz Gábor, társalapító és üzletfejlesztési igazgató (CRO), valamint Szél Gergely, társalapító, ügyvezető és head of product képviselte. Stratégiai okokból úgy gondoltuk, hogy két személy fontos, hogy részt vegyen egy ilyen rendezvényen. Egyik az a személy, aki a termékért felelős vezető, a másik pedig az a személy, aki az üzletért felelős. Így a két alapító, Gábor és Gergő utazott ki Torontóba. Illetve még egy videós kollégával lett kiegészítve a csapat és ez a létszám így elég is volt. Így a jelenlevők megosztva energiaforrásaikat és tudásukat – néha akár egymást kiegészítve is – közösen tudtak építkezni.

Minden látogató különféle bilétát kapott a nyakába a konferencián, amely arra volt hivatott, hogy felcímkézze, milyen célból érkezett. A startup méretétől és bevételétől függően 3 kategóriákba kerülnek a résztvevő cégek: ALPHA, BÉTA és a GROWTH. ALPHA | befektetés előtti szakaszban van, vagy 1 millió dollár alatti finanszírozást kapott. BÉTA | Megvan a product-Market fit és bevételt termelnek GROWTH | Jelentős növekedést produkál, és globálisan terjeszkedik. Több, mint 3 millió dollár befektetést kapott. A kilátogató startupoktól kérdeztük, hogy milyen kategóriába sorolták a szervezők Őket.

// A startupotok jelenleg milyen fázisban van?

YourAnastomosis: A cégünkbe eddig 2,3 millió eurónyi tőkebefektetés érkezett – ez a Collision konferencián “beta” besorolást jelentett.

Seyu: A Collision besorolása alapján Alpha, a belföldi besorolás alapján a magvető fázis végén járunk.

SkillX: Nemrég sikerült zárnunk a tervek szerinti Seed befektetési körünket, így az eddigi pénzügyi kihívások után most a csapatbővítés sürgető nehézségeit próbáljuk minél gyorsabban megoldani. Jelenleg a hazai és nemzetközi terjeszkedéshez szükséges csapat kiválasztása az elsőszámú feladatunk, amivel már szerencsére gyakorlatilag lassan készen is leszünk -, de természetesen csak a startupok mindennapi nehézségeivel való küzdelmek mellett.

ReFilamer: Csapatunk jelenleg Alpha fázisban van. Mindeddig befektetés nélkül, bootstrappelve fejlesztettünk, és jutottunk el az MVP-ig, valamint az első néhány millió forint bevételig.

Cytocast: Jelenleg Alpha fázisban vagyunk, egy kisebb befektetési körön már átestünk, most kezdjük a magvető körünket.

RECnGO: Abszolút elmondható, mint ahogy a kinti tárgyalások alatt sokszor felmerült ez a kérdés partnerek, befektetők, ügyfelek vagy leendő ügyfelek által, hogy a RECnGO a “growth” avagy növekedési fázisban van. A legutolsó befektetési körből készült el tavaly év végén a v. 2.5-ös RECnGO, ami iOS-en és Android-on is elérhető. Cross-platform – így a kettő között megvan az átjárás és oda-vissza használható. Ez egy fontos mérföldkő volt a termék életében, s ezzel átléphettünk a növekedési szakaszba.

Innoria: A külföldi besorolás alapján Alpha, magyar viszonylatban inkább az Alpha és a Beta határán. Már túl vagyunk a 2. körös befektetésen, jelen vagyunk az USA piacon, jelenleg a növekedés és a 3. körös befektetés bevonása a prioritás.

Számtalan beszélgetés zajlott a standokon. A konferencia egészét, ha jellemeznénk a nyitottság lenne a legjobb szó rá. Itt valóban azért vettek részt a látogatók, hogy kapcsolati hálójukat bővítsék, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az ebédnél kígyózó sorok történései. 20-30 különböző street food kocsi és stand volt, ahol elfogyaszthattuk ebédünket, de a soroknál akár 1 órás sorbanállások is kialakultak. Viszont, amikor beálltunk egy sorba, nem telt el pár másodpercnél több, az előttünk álló megfordult, bemutatkozott és egy beszélgetés vette kezdetét. Így telt az az idő is hasznosan és még az éhségünk is elviselhetőbb volt, mert izgalmas várakozás volt minden alkalommal, hogy vajon kivel futunk így össze.

Természetesen arra is kíváncsiak voltunk, hogy startupjaink hogy élték meg, melyik volt a legizgalmasabb eszmecsere a konferencián?

YourAnastomosis: Nem gondoltuk, hogy pont egy olyan problémára találunk itt megoldást, amire már az alapítás óta keresünk partnert. Gyártási folyamataink egy részét szeretnénk a közeljövőben kiszervezni, és találkoztunk egy olyan céggel, amelyik erre alkalmasnak tűnik. Ez a lehetőség egy teljesen véletlenszerű beszélgetésből indult és mai napig aktívan tárgyalunk, már közös célkitűzéseink is vannak.

SkillX: Egyértelműen a taxisokkal. Több szociális, kulturális és általános munkaügyi problémával kapcsolatos információhoz jutottunk az egyes programok közötti utazások során – ráadásul a lehető legközvetlenebb forrásból -, mint amire az üzleti tárgyalások alkalmával kellemetlenség vagy félreértés nélkül lehetőségünk lett volna rákérdezni.

Ezt a Growth Magazin csapata is alá tudja támasztani, hogy minden egyes Uberezés egy külön élmény volt. Többnyire kivándorlók utaztattak minket a különböző helyszínekre és egész élettörténeteket hallgathattunk végig. Így egy-egy dugó is értékes pillanatokkal gazdagította utazásunkat.

Seyu: Noell Hamill, Forsta CMO. Noellel egy mentor programon keresztül kerültünk kapcsolatba, és nagyon releváns tanácsokkal látott el minket az árazás, jogi compliance és üzleti modellezés tekintetében.

ReFilamer: A legizgalmasabbat egy amerikai úrral beszélgettem a magyar ökoszisztéma fejlettségéről és lehetőségeiről. A beszélgetés végén kiderült, hogy egy nemzetközi inkubátor- és akcelerátor hálózatot üzemeltetnek, és sikerült felkeltenem az érdeklődését az idehazai terjeszkedés kapcsán.

RECnGO: Csupán két nagy “telco” cég van Kanadában (Rogers és Bell). Egyik reggel a RECnGO csapat éppen finomhangolta a rendszert a standon, mert egy beállítást akart rajta megcsinálni, hogy még izgalmasabb legyen a demózás. Abban a pillanatban, ahogy a beállítások be lettek fejezve, odajött egy úr. Gyorsan bemutatkozott és megkérdezte, hogy mi az a RECnGO? “Na de akkor hadd mutassuk meg” mondta Gergő, és az úr egyből láthatott egy, az előző napinál sokkal izgalmasabb verziót. A demó látszólag meghozta a kívánt eredményt, mert kérdés kérdést követett. Időközben tudatosult, hogy ki is az a valaki és mekkora ez a lehetőség… Ez az a beszélgetés, Kanada egyik legnagyobb “telco” cégének a vezetőjével zajlott le, ami nemcsak a legizgalmasabb volt, de ezzel a pár mondattal elkezdődhetett egy aktív tárgyalási sorozat arról, hogyan lehetne egy közös kollaborációt összehozni, valamint együtt elindulni azon a piacon.

Innoria: Ez meglepő módon a magyar delegáción belül történt. A SkillX-szel nagyon hasonló a piaci célcsoportunk, ugyanazt a problémakört más-más szemszögből közelítettük. Igazából mindkét koncepcióhoz pont az hiányzik, amit a másikunk csinál, így szerintem hallani fogtok majd a két csapat együttműködéséről.

Cytocast: Számunkra különösen fontos a közösségi impaktunk. Ez az, ami motivál minket, és amiben igazán mérjük az értékünket. Számos beszélgetésünk során kerültek elő személyes történetek, melyek során kiderült, hogy a technológiánk milyen sokat tudott volna segíteni az adott illetőnek vagy a családjának.

A legnagyobb megdöbbenést a magazinnal még a mai napig az okozza, amikor eláruljuk, hogy Canvaban készül. A Google kitelepült csapata, Clickup, Shopify egyik vezetője vagy a TikTokos csapat is csodálkozva szemlélte, hogy milyen módszerrel készítjük el. Jó érzés pozitív visszajelzéseket kapni, hiszen egy ilyen megjelenés fel tud tölteni hosszú időre. Összegyűjtöttük, hogy ki, milyen visszajelzéseket kapott.

YourAnastomosis: Ha a megoldásunkat sikerül széles körben elterjeszteni, valamint a mögöttes, a sebészeti teljesítményt pontozó algoritmust automatizálni, akkor azzal egy új, globális sztenderdet tudunk megalkotni, ami a teljes sebészeti képzést megváltoztathatja.

SkillX: Egy kedves, idősebb professzor – az egyik helyi egyetemről – mondta azt egy rövid bemutatónkat követően, hogy sajnálja, amiért nem a Covid előtt mutattuk be a termékünket. Seyu: Már nem először, de megkerestek minket a saját iparágunkon kívülről is. Emellett találkoztunk egy startuppal, aki teljesen hasonló célközönségnek kínál komplementer szolgáltatást – el is kezdtünk körvonalazni egy kölcsönös partnercsere és -kiajánló programot.

Scraping Robotics: A piaci és a befektetői visszajelzések mellett arra külön büszkék vagyunk, hogy több résztvevő is jelentkezett, hogy szívesen dolgoznának nálunk, mert úgy tűnik kezd komoly sztorivá válni a projektünk és ebben ők is benne szeretnének lenni. Emellett szuper csapatokat ismertünk meg, olyan izgalmas megoldásokkal, amik ma még a legtöbb embernek lehetetlennek tűnnek.

ReFilamer: Kifejezetten különleges, a többi közül kirívó visszajelzéseket nem kaptunk, azonban a legtöbben nagyon érdekesnek és kifejezetten időszerűnek találták a projektet.

RECnGO: Senki nem számított arra, hogy mennyire mainstream már a live streaming fogalma. Bárki odajött a RECnGO standhoz már alapjáraton értette, hogy ha valaki élő videót szeretne indítani, akkor előveszi a telefonját, felmegy a Facebook-ra, Instagram-ra, Youtube-ra, vagy a TikTok-ra, és egy gombnyomással elindíthat egy élő adást. Az érdeklődők 95%-a már csinált is ilyen egyszerű live-ot. “De mi van, ha egy logót szeretne beúsztatni vagy egy fényképet bevágni a videó mellé?” – kérdezte a RECnGO csapat az érdeklődőktől minden alkalommal. “Hát, arra egy videó produkciós csapatot kihívok.” – hangzott el a válasz, mikor is a látogatók a következő lévő standnál dolgozó profi produkciós csapat több milliós felszerelésére bólintottak és halkan bevallották, hogy ez óriási erőfeszítés és költségvetés – ők ezt már nem tudják megugrani. Inkább letesznek róla! Ilyenkor jött a már bevált pitch a libikóka két végéről (a semmi és a produkciós csapat milliókért) miután máris rá lehetett térni a RECnGO magas minőségű, költséghatékony megoldására: “De szerencsére itt van a RECnGO. Megmutathatjuk…?” Állványban a telefon, gyors demó arról, hogy mennyire egyszerűen használható a szoftver – azonnal megértette mindenki. “Úristen, van ilyen megoldás? Én nem is tudtam, hogy van.” A visszajelzés teljes mértékben az volt, hogy jó, amit a RECnGO csinál és idejében vagyunk azzal, amit csinálunk. Ebből kifolyólag fő feladatunk a közeljövőben a vizibilitás (piacépítés és növekedés), valamint eljutni minél több felhasználóhoz.

Innoria: Egy japán-amerikai-izraeli fejlesztő team 10 év fejlesztés után akadt el egy olyan problémán, amit nálunk már a szoftverünk 1. generációs verziója kezelni tudott. A visszajelzések alapján 3 évvel ezelőtt még 10 év előnyünk volt a piacon levő hasonló termékekhez képest. Ez az utóbbi 3 évben 5 évre csökkent, ami még mindig jelentős.

Cytocast: Több egyetemi hallgató is részt vett a konferencián és közülük többen is odajöttek érdeklődni cégünk iránt. Volt köztük, aki jönne dolgozni hozzánk miután végez, egyikük azzal fejezte be a beszélgetést, hogy szerinte mi valóban a jövő legátütőbb termékét fejlesztjük.

// Mi volt a tapasztalat?

YourAnastomosis: Egyetlen erős lead is elég ahhoz, hogy pozitívan távozzunk egy ilyen rendezvényről. Nekünk ebből több is jutott, így azt gondoljuk, részvételünk eredményes volt. Persze mindig lehetne többet kihozni egy adott helyzetből, de az, hogy éltünk a lehetőséggel és további lehetőségekkel távoztunk, már önmagában is egy rendkívül pozitív tapasztalat.

SkillX: A Collision-ön való jelenlét számunkra különösen értékes volt, hisz nemzetközi szinten is ott jelenik meg a legtöbb HR-tech es ED-tech cég, így nagyon fontos és közvetlen piaci információhoz juthattunk.

Seyu: Mindenképp előnyös, ha van kéznél kézzelfogható demó eszköz, vagy valamilyen figyelemkeltő ajándék – nagyon sok inger éri a résztvevőket, amivel on the spot versenyezni kell.

ReFilamer: Nyugatabbra sokkal közvetlenebbek az emberek, egy ottani konferencián vagy kiállításon sokkal könnyebb kapcsolatokat építeni.

Cytocast: A konferencián büszkén képviseltük 9 kiváló céggel együtt hazánkat. Azt gondoljuk, hogy az általunk bemutatott technológiák nemzetközi szinten is megállják a helyüket. Magának a konferenciának mindhárom napja intenzív volt, rengeteg beszélgetéssel, mely több potenciális partneri kapcsolatot hozott, nem mellesleg beválasztottak minket egy Texas állambeli akcelerátorba is, mely a tőkeszerzésben nyújtana számunkra segítséget.

RECnGO: A rendezvény három napos volt, így rengeteg lehetőséget adott tapasztalatok gyűjtésére. Az első nap a csapat egyik tagja a standnál állt, míg a másik körbement az expón – megnézte a kiállítókat, ki az, aki érdekes lehet és lehetőség szerint értékesített. Mindenki arra számított, hogy lesz kint versenytársunk, akivel majd lesz egy esetleges kényelmetlen beszélgetés: “Na, hello, ti is? Mi is… itt… igen.” Vagy, úgy jön oda a standhoz valaki, hogy: “Ti nem pont olyanok vagytok, mint szemben az a másik?” Az volt meghökkentő, hogy bár jelen volt streaming iparágban lévő két másik társaság, akik stream rendszerekkel foglalkoznak (bár nem mobiltechnológiával) – nem kaptunk ilyen jellegű kérdéseket vagy pofonokat. Ezek a cégek a mai napig azzal a technológiával dolgoznak, mint amivel 8-10 éve indult a streaming iparág. Csupán ezt finomhangolták egy új köntösbe, de az új irányokba (mobilok) nem tettek előre lépést. Még mindig ugyanazt hajtják a malomban, nem nyitottak az új irányba. Így a második napba bele lett építve mi az, amit jobban lehetne csinálni amikor valaki arról érdeklődik, hogy mivel foglalkozunk. Mire kapják fel az emberek a fejüket? Milyen kérdéseik vannak? Mi az, amivel interaktívabbá tudjuk tenni a beszélgetést? Például, ha egy tévé- vagy médiatársaságtól jött valaki oda a standhoz, akkor természetesen felmerült a kérdés (akár kritikaként akár kihívásként), hogy: “De miért dobja el mindenki a nagy kamerás, több tízmillió dollárért megvásárolt eszközöket a mobilokra?”

A RECnGO nem erről szól. Nem kell, hogy bárki is kidobja a meglévő szettjét, vagy hogy az összes tévéstúdió mobilokkal dolgozzon. Először is, vannak esetek, ahol a mobiltechnológiát és a RECnGO rendszerét érdemes használni, mert fizikailag nem megoldható kivinni a nagy felszereléseket. Másodszor, emberi erőforrás hiány van. Harmadszor pedig sokszor budget hiány is van. Nyilvánvaló, hogy igény lenne a tartalom legyártására, de jelenleg nem tudják a stúdiók megoldani a meglévő technológiákkal. Nekik pedig tökéletes a RECnGO rendszer, ami egy produkciós hátizsákjában elfér személyes tárgyként, mehet akár egy frontvonalra is és gyorsan meg tud csinálni egy minőségi interjút. Erről szól a RECnGO. Mindezekre a beszélgetésekre építve, a harmadik napra még kifinomultabban tudtuk bemutatni a terméket és a céget. Hatásos volt például az, amikor egy beszélgetés alatt rámutatott a csapat a Collision főszínpadára, amit a rendezők élőben közvetítettek – oda ugyanis le tudták rakni a nagy szetteket, arra volt budget és emberállomány. De a másik négy színpad? Ahol a pitch verseny és egyéb érdekes dolgok zajlottak? Ott semmi nem volt. Igény biztos lett volna és nézték is volna az emberek azokat a színpadokat is élőben, viszont a rendezők már nem tudták miből vagy hogyan megoldani – pedig abszolút megoldható lett volna a RECnGO-val. Mindezekből a konferencia végére le lehetett szűrni hogyan érdemes prezentálni azt, amit a RECnGO csinál, hogy még az is megértse, aki nem szakmai oldalról jön oda vagy még mindig szkeptikus.

Van e valami, amit másként csinálnátok a konferencia kapcsán, ami esetleg hiányzott? Utólag mindig okosabb az ember és a hazaúton akarva-akaratlanul azon jár az agyunk, hogy mit lehetett volna másként vagy jobban csinálni.

// Ti ezt hogy éltétek meg?

YourAnastomosis: Néhány partnerrel előzetesen is felvennénk már a kapcsolatot, hogy ott helyben biztosan összejöjjön egy személyes megbeszélés.

SkillX: Úgy érezzük, amit lehetett, azt az expóból mi kihoztuk, de pont emiatt sajnos a helyi egyetemekre már személyesen nem jutottunk el, ami eredetileg terveink között szerepelt.

Seyu: Egy teszt eseményt létre kellett volna hoznunk a konferencia idejére, amin keresztül jobban szemléltetjük a megoldásunkat, jobban bevonva a közönséget.

ReFilamer: A ReFilamer csapatának nem volt saját standja, és ez érezhetően hiányzott.

RECnGO: Nincs – azt gondoljuk, hogy egy sikeres üzleti úton vagyunk túl. A kellő munka és energia 100%-osan bele lett rakva az eseménybe. Sokat köszönhetünk az Express Innovation Agency-nek, akiktől minden segítséget, tudásátadást, és gondolatot megkaptunk, amit erőforrásaikból rendelkezésünkre tudtak bocsátani.

Innoria: Talán sokkal több networkinget és talán mélyebb, célzott felkészülésre lenne szükség.

Egy ilyen hatalmas konferencián csak úgy pörögnek a lépésszámláló applikációban a kilométerek, hiszen mindent látni akarunk és egyetlen izgalmas mozzanatról sem szerettünk volna lemaradni. Elhaladsz egy stand mellett és már fordulnak hozzád, hogy “Hello, Ti mivel foglalkoztok…” Persze próbáljuk kiszúrni az esetleges konkurenseket vagy izgalmas technológiai újdonságokat keresünk.