VOLTEUM ESETTANULMÁNY – Host: Jared Schrieber
A Techstars egy világszerte ismert és elismert startup inkubátor program, amelynek fő célja a kezdő vállalkozások támogatása és fejlesztése. A vállalat egyedülálló lehetőségeket kínál azoknak, akik áttörést akarnak elérni az innováció terén. Globális hálózatuknak köszönhetően tapasztalt vállalkozók és szakértők segítik a kiválasztott csapatokat a startup növekedésében. A programuk számos városban és régióban működik, így lehetővé téve a jelenkezők számára, hogy a világ minden részéről csatlakozzanak hozzájuk és profitáljanak az általuk kínált lehetőségekből. Ezenkívül a Techstars egy ökoszisztémát épít, amely a jelentkezők számára az innováció és a technológia terén való sikerhez szükséges eszközöket és forrásokat nyújtja.
The content below was originally paywalled.
Interjúnkban Jared Schrieber sorozatvállalkozó, angyalbefektető kérdezi Tóth Zsófit, a Volteum alapítóját és ügyvezetőjét, illetve Martin Olczyk-ot, a torinói Techstars ügyvezető igazgatóját. A beszélgetésből kiderül, hogyan fejlődött és miket ért el a Volteum, Martin és a Techstars segítségével.
Jared: Kezdjük a Volteum bemutatásával. Zsófi, elmondanád, hogy mivel foglalkoztok?
Zsófia: Vállalatoknak segítünk a járműflották kezelésében. Amikor egy cég elektromos közlekedési eszközökre vált, sokkal több kihívással szembesül, mint korábban a benzines vagy dízeles megoldásokkal. Az akkumulátor töltése órákig tarthat, míg a tankolás csak néhány perc. A hatótáv külső tényezőktől is függ, és nehéz megbecsülni, valójában mikor merül le az akkumulátor. Legyen szó 10, 100 vagy akár 1000 elektromos járműből álló flottáról, a szoftverünk minden számítást automatikusan elvégez a gépkocsik számára. Automatizáljuk a folyamatokat és biztosítjuk, hogy az új elektromos flotta beüzemelése legalább olyan könnyű legyen, mint a benzines vagy dízeles autókkal.
Jared: Emlékszem, amikor először hallottam a Volteumról, először nem láttam a benne rejlő üzleti lehetőségeket. Mit gondolsz, miért könnyű ezen átsiklani?
Zsófi: Az e-mobilitás és e-kereskedelem viszonylag új területek. Sokan nem látják a különbségeket például az általunk alkalmazott elektromos járművekhez használt szoftver és a hagyományos benzines vagy dízeles autók között. Hasonlóképpen nem látják a különbségeket a költségeket összehasonlítva. Ezeknek a számoknak a megértése nélkül pedig valóban kihívást jelenthet felismerni az előnyöket.
Jared: Hogyan jött a Volteum ötlete?
Zsófi: A mostani társalapítónkkal utaztunk, amikor majdnem lemerült az akkumulátorunk az autópálya közepén. Amíg a célhoz nem értünk, végig nagyon aggódtunk a töltöttség miatt. Ekkor merült fel bennünk, hogy ha mi mérnökként és fizikusként nem tudjuk megbecsülni, hogy ténylegesen mennyi ideig tart egy töltési idő, akkor hogyan várhatjuk el ezt bárki mástól? Így kezdődött minden, 2020-ban egy erős B2C fókusszal az elején.
Jared: Hogyan tértetek át B2B irányba?
Zsófi: Az elején, három hónap alatt nagyon gyorsan elindítottuk az alkalmazásunkat. Ahogy elkezdett terjedni, rengeteg visszajelzést kaptunk. Olyan kérdésekkel találkoztunk, mint például “Hogyan használhatnám az applikációt az én flottámhoz” vagy “Most vásároltam x darab elektronikus járművet, hogyan kell használni az applikációt?” Majd a Covid és az azzal járó lezárások idején egy magyar cég megkeresett minket egy projekt kapcsán. Mivel akkor az autók száma az utakon szinte nulla volt, megláttuk a lehetőséget abban, hogy nagyobb járműszámmal élesben kipróbáljuk a skálázásunkat. Az eredmények ígéretesek voltak. Ezután kezdtünk el kísérletezni, szakemberekkel egyeztetni. Több bejövő projektet is kaptunk, és elértünk oda, ahol most tartunk.
Jared: Martin, amikor először találkoztál Zsófival és a csapattal, mit pitcheltek neked a Volteumról?
Martin: Jó kérdés! Az első megbeszélésünk 2021 júliusában volt, még mindig emlékszem rá. Ekkor prezentálták a B2C ötletet. Két dolgot javasoltam nekik. Az egyik, hogy térjenek át a B2C szektorból B2B-ba (nevet), mivel az nem az én területem. Szerencsére Zsófinak már akkor volt egy víziója B2B szinten, ami nagyon tetszett. Ezen kívül még a cap table újratervezését ajánlottam.
Jared: Milyen gyakori ezeknél a cégeknél, hogy amikor belépnek egy akcelerátor programba még csak ötletük, esetleg koncepciójuk van, de a részletek nincsenek teljesen definiálva?
Martin: Azt mondanám, hogy ez az átlagos. A legtöbb cég, aki csatlakozik ezekhez a programokhoz még mindig keresi azokat az irányokat, hogy mire fókuszáljanak és hogyan helyezzék el a terméküket, szolgáltatásukat a piacon.
Jared: Milyen stádiumban érdemes egy vállalatnak csatlakozni?
Martin: Szerintem ez a programoktól vagy a vállalkozók preferenciájától is függ. Én különböző stádiumú cégekbe fektettem már – volt egy már meglévő MVP-vel, de még ügyfelek nélkül, és olyan is, ahol a havi 50,000 dollár volt a bevétel. Ezért nem igazán szoktam a státuszokra fókuszálni. Számomra az a legfontosabb, hogy lássam, egy-egy vállalat mit keres, mit szeretne elérni, milyen értékeket képvisel.
Jared: Zsófi, hogyan találkoztál az alapítókkal, és honnan tudtad, hogy ők azok a személyek, akikkel szívesen indítanál egy vállalkozást?
Zsófia: Ez egy nagyon szerencsés történet. Még az egyetemen találkoztunk, ugyanabban a diákegyesületben voltunk, már akkor menedzseltünk közösen kisebb projekteket. Mikor a tanulmányaink végéhez közeledtünk, szerettük volna folytatni azt, amit csináltunk a szemeszterek alatt. Ez vezetett minket egy közös gondolkodáshoz, probléma kereséséhez és a megoldások definiálásához az energiamérnöki és e-mobilitás területén.
Jared: Hogyan zajlottak a Volteum befektetési körei?
Zsófi: Még az elején, az ötletelés során egy hazai akcelerátor program biztosította a finanszírozásunkat. Nagyon költségtudatosak voltunk, szinte csak arra költöttünk, hogy a piacra helyezzük a terméket. Majd a Techstars során követtük Martin tanácsát, aminek köszönhetően az áprilisban kezdődő program után, májusban kivásároltuk az előző befektetőnket. Ebben az időben öt angyalbefektető csatlakozott, akik erősen hittek a Volteum sikerében. Elkezdődött egy nagyobb fundraising kör, melynek során tizenkét intézményi befektető, nyolc angyalbefektető vett részt, köztük olyan nagy nevek, mint az Oktogon Ventures, Fiddler Capital, Techstars és a Jaguar Land Rover.
Jared: Térjünk vissza egy kicsit az akcelerátor programokhoz. Muszáj bevallanom, hogy általánosságban van egy olyan érzésem, hogy a 99%-uk ezeknek a programoknak csak vesztegeti a startupok idejét. De ez biztosan nem így van a Techstarsnál. Hogyan értétek el, hogy ennyi sikeres startup került ki a kezeitek közül?
Martin: Az állításoddal nem vitatkozom, ugyanakkor kíváncsi lennék a kifejtett véleményedre is. Szerintem manapság már rengeteg jó akcelerátor program van, de attól is függ, hogy hogyan definiálod ezt a lehetőséget. Azzal mondjuk egyetértek, hogy a legtöbbnek nincs sok értelme. Szerintem nagyon fontos, hogy a befektetés előtt áldozzunk egy-két hónapot arra, hogy megismerjük a céget. Persze, van, hogy mi is tévedünk.
2006-ban alapítottuk a Techstars-t. Ezalatt az idő alatt 3000 cégbe fektettünk be és 87%-os a sikerarányunk.
Ahogy én látom, a titkos forrásunk a kapcsolati rendszerünk. Körülbelül 10,000 mentorral büszkélkedhetünk világszerte, akik tanácsot nyújtanak és támogatják a résztvevőket bármilyen témában, de nemcsak a program során, hanem utána is. Nem állunk meg egy-két hét után, életre szóló segítséget kínálunk. A támogatásunk az ötlet kidolgozásától, az irányok megfogalmazásán át, a kapcsolatok kiépítéséig tart. Ami még kiemel minket a piacon, hogy nemcsak az üzleti, hanem a személyes fejlődésre is fókuszálunk. Hat programban vettem részt a Techstarsnál, és a Covid alatt virtuálisan dolgoztunk. Számomra ez az időszak bizonyította be, hogy a lényeg a személyes részvételben rejlik. Ilyenkor heteket töltünk együtt, melynek során fizikálisan és mentálisan is jelen vagyunk. A program szépsége hogy a szociális interakciókra egyaránt fókuszál. Együtt sírunk, nevetünk, ünnepelünk, sőt még együtt is főzünk! A program kiváló szociális tevékenységeket tartalmaz magában, ami szerintem szintén az erősségünk.
Jared: Mit gondolsz Zsófi, mi történt volna, ha nem vesztek részt a Techstars programjában?
Zsófi: Amikor beléptünk, azt gondoltuk, nagyon ambíciózusok és nyitottak vagyunk. Mégis 13 héttel később, a program befejeztével, mind a cég, mind a személyiségünk megváltozott. Ez pedig eredményes hatással volt olyan további aspektusokra, mint a termék, az üzleti hozzáállás, fundraising, stb. A Techstars nélkül nem jutottunk volna el idáig.
Jared: Egy jelentős finanszírozási körön vagytok túl. Mi ezzel a célotok?
Zsófi: Jelenleg az egész cégbe próbáljuk beilleszteni a céljainkat, amiket a Techstarson határoztunk meg. Ez kihívások elé állít minket, de elhatároztuk magunkat, hogy véghez visszük. Ami a következő kört illeti, a fő célunk, egy nagyon stabil üzleti stratégia létrehozása és a termék replikálása.
Jared: Részleteznéd az üzleti stratégiátokat?
Zsófi: Eleinte háromhavi célokkal kezdtük, de ennyi idő alatt túl sok minden tud változni, így lettek havi rendszerességű check-inek. Ezzel szeretnénk elérni, hogy se a cég, se a tagjai ne veszítsék el a fókuszt a célokról. Ugyanakkor igyekszünk szabadságot is biztosítani nekik a kivitelezésben, hiszen nincs erőforrásunk mindenki feladatát mikromenedzselni. Ez a fajta függetlenség ijesztőnek tűnhet azoknak, akiknek új ez a terep, ezért próbálunk egyensúlyt teremteni ahol csak tudunk. Úgy érzem, mindenkire jó hatással van ez a fajta célorientáltság.
Jared: Mik a teljesítménymutatók az üzleti stratégiában?
Zsófi: A mi esetünkben két dologról beszélhetünk: bevétel és termékhasználat. Ami az utóbbit illeti, még mindig próbáljuk meghatározni, mi lenne az optimális. Kezdetben úgy gondoltuk, hogy ez a járművek számán alapul, de mára nyilvánvalóvá vált, hogy nem minden jármű egyenlő.
azt csináljuk, ami a cégnek és az ügyfeleknek a legjobb, nem pedig a befektetőknek. hogyha valóban a vállalat növekedésére összpontosí-tunk, a befektetők maguktól jönnek majd.
Jared: Ez esetben mi lenne a sarkcsillag metrika?
Zsófi: Ez az, amivel most még kísérletezünk. Emiatt gondolom, hogy az egy hónapos célkitűzések nagyon praktikusak. Így számtalan ötletet tudunk rövid idő alatt tesztelni, megismételni, ha szükséges, következtetéseket levonni, beépíteni, amennyiben működik, vagy épp újat kitalálni.
Jared: Martin, te hiszel a sarkcsillag metrikában?
Martin: Igen, abszolút. Szerintem fontos, hogy legyenek céljaink, ha valamit szeretnénk elérni. Az a tapasztalatunk, hogy a program elején sokan szenvednek attól, hogy nem találnak célokat az előttük álló hetekre. Ugyanakkor szerintem nemcsak az a fontos, hogy legyenek vízióid és hogy higgy is bennük. A kommunikációs eszközök például a csapat, a befektetők számára, vagy azok az eszközök, amik segítenek mindenkit egy közös irány felé terelni szintén kulcsfontosságúak.
Jared: Zsófi, arra lennék kíváncsi, hogyan működtök cégként. Van, amire különösebben büszke vagy?
Zsófi: Szerintem nagyon jól szervezettek vagyunk. Legalábbis a legtöbben ezt mondják rólunk. Én személy szerint fontosnak tartom a jól strukturáltságot, ami a többi társalapítóra is ráragadt. Ez lehet az elején soknak vagy értelmetlennek tűnhet, pedig tényleg segít. Illetve, amiben úgy gondolom, hogy fejlődtünk az a célorientáltságunk és a transzparenciánk. Tudatában vagyunk annak, hogy hol tartunk, hol emelkedünk ki, hol maradunk el az elvárásoktól.
Milyen hibákat neveznél meg, amikre úgy tekintesz, hogy hamarabb is felismerhettétek volna?
Zsófi: Az elmúlt fél év alatt a legjelentősebb tanulság a toborzással és a csapat kibővítésével kapcsolatos. Egy évvel ezelőtt még csak négyen voltunk, aztán elkezdtünk pozíciókat hirdetni, interjúztatni. Azt hiszem, alábecsültük, hogy valójában mennyi időre van szüksége egy-egy munkatársnak az önállóságra, és hogy a fejlődésük mennyire függ a mi támogatásunktól is. Így bár végül a legtöbb esetben sikerrel jártunk, több energiát tettünk bele, mint amivel kalkuláltuk.
Jared: Zsófi, mi a legjobb és legrosszabb tanács, amit kaptál, azóta, hogy megalapítottátok a Volteumot?
Zsófi: A legrosszabb az volt, hogy ne jelentkezzünk a Techstarsra. Valaki azt mondta, hogy csak időpazarlás. Ők ismertek egy csapatot, akik már korábban részt vettek, úgyhogy megkerestük őket, és ők viszont bátorítottak arra, hogy menjünk. A legjobb tanács pedig Martiné volt, hogy azt csináljuk, ami a cégnek és az ügyfeleknek a legjobb, nem pedig a befektetőknek. Hangsúlyozta, hogy ha valóban a vállalat növekedésére összpontosítunk, a befektetők maguktól jönnek majd.
Jared: Martin, mik azok, amik az őrületbe tudnak kergetni az akcelerátor programok kapcsán?
Martin: Könyvet tudnék írni róla. (haha) Nem azt mondom, hogy mindig igazunk van, de úgy gondolom, amióta a startup és tech szcéna ennyire menőnek számít, mindenki próbál bevonódni. Néha találkozom olyan befektetőkkel, akik nem is ismerik a cég értékeit, történetét, lényegét, amibe befektetni szándékoznak. Pedig szerintem ez a legfontosabb, hogy lássák, honnan jön az ötlet, miért indították el a projektet, és igazán megértsék, mit szeretnének elérni, milyen kihívásokkal küzdenek. Ezt nem tudod egy 15 perces hívás alatt megfejteni.
Jared: Szerintem egy nagyon fontos dolgot érintettél, amiből minden befektető tanulhatna.
Martin: Van egy program, amin minden alapító átesik, ha a Techstarshoz csatlakozik. Ez a három hetes ‘Mental Madness’, amikor a cégek minden nap körülbelül 12 mentorral találkoznak. Ez ad lehetőséget nekik arra, hogy inputokat kapjanak. Az alapítók felkészülten érkeznek, hogy minden beszélgetésből le tudják vonni a következtetéseket, miközben dolgoznak a vállalkozásukon, megkérdőjelezik akár az alapokat, finomítják és dolgoznak az üzleti stratégián.
Zsófi: Szerintem ez egy nagyon hasznos és értékes program a Techstarsnál. Mi ott nagyon sok visszajelzést kaptunk, és azt is megtanultuk, hogyan használjuk fel őket hatékonyan. Ennek köszönhetően most ott tartunk, hogy képesek vagyunk bármilyen visszajelzést elfogadni. Felismertük, hogyan tudunk ezekre gyorsan reagálni, és nem magunkra venni. És azt is megtapasztaltuk, milyen az, amikor nem értünk egyet.
Jared: Számtalan olvasónk van, akik egyszer szeretnének vállalkozók lenni, de nem tudják hogyan álljanak neki. Mit javasolnátok?
Martin: Szerencsére manapság már nagyon sok erőforrás áll a lehetőségünkre az önfejlesztésre. Az egyik hiba, amit én elkövettem, hogy nem kezdtem el elég korán. Mindenkit csak bátorítani tudok, hogy menjen az érzései után, ha szívesen lenne vállalkozó. Továbbá, kérjünk segítséget. Rengeteg szervezet van, akik hozzá tudnak járulni a célok eléréséhez. Emellett bátran hibázzunk. Ne féljünk attól, hogy nem tudunk mindent, és lehet, hogy veszítünk. Tanuljunk. Vonjuk le a következtetéseket. Növekedjünk.
Zsófi: Csak annyit tennék hozzá, hogy mivel elkezdeni nem könnyű, érdemes apró célokat kitűzni magunk elé. Kezdjünk el például kurzusokat, látogassunk el eseményekre, vegyük körül magunkat hozzánk hasonlóan gondolkodó emberekkel, hallgassunk podcasteket. Bátran tudatosítsuk magunkban, hogy nem szükséges mindennek tökéletesnek lennie, amikor elkezdjük. Sokan azt hiszik, hogy ahhoz, hogy elindítsunk egy projektet, egy egész szervezetre van szükség. De ez nem így van. Ne várjunk a tökéletes időzítésre, csak kezdjük el valahol.
Jared: Végezetül arra lennék kíváncsi, hogy Zsófi, van olyan személy, akinek kifejezetten hálás vagy a vállalkozói utad során, akiknek szeretnéd megköszönni a támogatását?
Zsófi: Szerintem mindenki kifejezheti a háláját a családjának és barátainak. Ha vállalkozó vagy, nem te leszel a környezetedben, akinek a legtöbb ideje van vagy a legrugalmasabb. Sokszor priorizálni kell dolgokat, utazás, üzleti projektek, stb miatt. Ha visszatekintek, nagyon sűrű volt az elmúlt időszak. Mégis végig rengeteg bizalmat és bátorítást kaptam. Úgy érzem, ez a sok támogatás a családunk és a barátaink részéről egy jelentős mentális erőforrást jelentett nekem ez elmúlt közel négy év alatt.
Jared: Nagyon örülök, hogy ezt mondod, mert sokszor megfeledkezünk róla. Az emberek szeretnek arra fókuszálni, hogy ki ad üzleti, szakmai tanácsokat vagy pénzügyi támogatást. De a való életben a munkán kívül még annyi minden van, ami támogatja és lehetővé teszi, hogy sikeresek legyünk.