Vissza

Beszéltél ma már a célcsoportoddal?

Rusvai Richard – Data Innovation

Milyen célból indult anno a DI, amikor kitaláltátok?

Azon cél érdekében hoztuk létre a céget, hogy a digitális piacon minél pontosabb célozhatóságot és elérést tudjunk biztosítani a partnereinknek. A kezdetekben egy minél jobban profilozott saját adatbázis létrehozása volt a cél, amelyet folyamatosan fejlesztünk mind célzások, mind elérhető adatmennyiség tekintetében. Az adatgyűjtéshez saját adatbázis építő modul fejlesztését tűztük ki célul, amely biztosítja a GDPR szabályozásnak megfelelő adatgyűjtést, valamint az adatbázis felépítése után a minél kisebb meddőszórással való célzást. Egy look a like modellezés is a tervezésnél ütemezésre került, hogy a kisebb célcsoportokat a hatékonyság megtartása mellett, bővíteni tudjuk.

The content below was originally paywalled.

Ahhoz, hogy a fejlesztéseinket minél gyorsabban véghez tudjuk vinni és gyorsan tudjunk növekedni 2019-ben egy befektetőt is bevontunk. Ekkor gondoltuk a projektet magát is nagyobbra, hogy ne csak a magyarországi piacot célozzuk fejlesztéseinkkel, hanem nemzetközi terjeszkedést tervezzünk, ha már Magyarországon sikerült eredményeket elérnünk. Ádám korábban komoly tapasztalatot szerzett banki területen, 2008-tól vezetői feladatokat látott el, fiókigazgató és vállalati üzletközpont vezetői pozíciókat töltött be. A DI-nél a kezdetektől fogva ő felel a back office és pénzügyi területekért, ami legalább olyan fontos egy startup életében, mint a szakmai részek. A munkamegosztás azt látjuk ebben a felállásban nagyon jól működik, Richárd a szakmai területért, Ádám pedig a háttér területekért felel.

Az elmúlt egy évben melyik időszak volt a legnehezebb és miért?

Ha nem is csak szűken vett 1 évre tekintünk vissza, hanem kettőre akkor a már elcsépelt COVID-hoz való alkalmazkodás és erre az időszakra tervezett fejlesztéseknek a halasztása, elég sok feladatot adott nekünk is. Partnereink között tudhatjuk szinte az összes magyarországi nagy bankot és pénzügyi szolgáltatót, ott a THM plafon leállította a kampányaikat egy időre. Emellett több partnerünk is leállt/megállt, hirtelen nem tudta milyen irányba menjen, például, hogyan kezelje a home office-t, vagy hirtelen megnövekedett kiszállítást. A call centerrel dolgozó biztosítóknak is gyorsan kellett reagálniuk ezekre a helyzetekre, akik szintén a bevételünk egy jelentős részét adták ebben az időszakban is. Erre az időszakra volt tervezve egy nagyobb ugrás a cégben és a befektetőtől kapott finanszírozásunk is ebben az időszakban kezdett elfogyni, úgyhogy elég nehéz helyzet előtt álltunk elég gyorsan újra kellett gondolnunk a korábbi terveinket, működésünket. Azt gondolom így utólag visszatekintve, hogy a gyors döntések, a befektetőnk rugalmassága, a kitartó kollégák segítettek át ezen a szakaszon, ami eddig a legnehezebb szakasz volt a cég életében. Most látva a gazdasági helyzetet és változásokat, ismét új irányokat kell kitűznünk, hogy a növekedési pályánkat tartani tudjuk, de bizakodó vagyok, hogy most is megfelelően fogunk tudni alkalmazkodni a kialakuló helyzethez.

Mi volt a legnagyobb tanulság?

Visszagondolva úgy látom, hogy a gyors reakció, a kitartás, és alkalmazkodási képesség segített ezekben a nehéz időkben. Ezt vonnám le tanulságként is, hogy a fejlesztéseket és a működést gyorsan kell tudni változtatni úgy, hogy emellett a cég működni tudjon.

Mi valójában ma a DI és hol tart most szerinted a cég?

Az eredeti célhoz képest azért változott a cég stratégiája. Ahogy korábban is említettem, azt gondoltuk az elején, hogy a saját adatbázisunk minél jobb kihasználásból, és a viszonylag gyors nemzetközi terjeszkedésből fogunk növekedni és bevételeink ebből fognak származni. A COVID miatt a nemzetközi terjeszkedésünk jelentősen csúszott, még most is csak az első lépéseknél járunk, mind a Szlovák mind a Cseh piacon. A marketing területen viszont több változás is történt és történik, ami a fejlesztéseinket is új irányba terelte. A Safari és Firefox már a 3rd party cookie kivezetését megtette és a Chrome először 2022. január 1-vel tervezett hasonló lépést, de két dátum változtatás után most 2024 év végére tolta ezt. (Mivel a browser piac több mint 70%-át a Google uralja ezért is nagyon fontos, mikorra tervezik ők ezt a változtatást.). Ezen változás miatt is sok cég felismerte, hogy még nagyobb hangsúlyt kell helyeznie a saját adatokra, adatbázisokra és ezek minél jobb kezelésére, ami új utakat nyitott meg a DI-nak. A fejlesztéseinket az adatbázis építés irányába fordítottuk és azt látjuk ez egy nagyon jó döntés volt. Most már elég szofisztikáltan, több automatizmust be vezetve egy adatbázis építő kampányt 1-2 nap alatt el tudunk indítani a partner igényének megfelelően. (korábban ez kb. 2 hétig tartott) . Az adatbázis építés kampányait mi mindig az ügyfél igényeire szabjuk, és olyan profil tényezőkkel adjuk át az adatokat, amelyek a legfontosabbak számára. Ezt úgy kell elképzelnetek, csak hogy a nyárnál maradjunk, hogy az egyik jégkrém márkának már eleve úgy adjuk át az adatokat, hogy tudják az adott userről, hogy nyaralás alatt szokott-e jégkrémet fogyasztani, ha igen milyen márkákat részesít előnyben, mekkora összeget szán általában egy jégkrémre és, hogy általában hol vásárol jégkrémet. Ezen profil tényezők alapján pedig a jégkrémes cég már azonnal ennek megfelelő célzott üzeneteket tud eljuttatni a usereknek, de számos példát tudnék még felhozni, mert gyűjtöttünk adatot kisállat- eledel forgalmazónak is, ahol a tulajdonosokról, a mellett, hogy megtudtuk milyen kisállat van és a kis kedvenc milyen idős, hogy küzd e valamilyen érzékenységgel. A saját adatbázisok és adatok a miatt is felértékelődnek, mert ezekkel a userekkel bármikor kommunikálhat a cég és nem függ senkitől. Gondolok például arra, hogy biztosan sokakkal előfordult már (velünk is), hogy a Facebook letiltotta, vagy korlátozta a profilját, valamilyen okból, és ezzel elvágta a kommunikációs lehetőséget a követőinkkel, akik vásárlóink, vagy érdeklődőink a szolgáltatásunk iránt. A kommunikáció a Facebook-al nem könnyű így akár napok, vagy hetek is eltelhetnek, ameddig nem érjük el nehezen felépített közönségünket. Amennyiben saját adatbázissal adatokkal rendelkezünk, több csatornát is használhatunk a kommunikációra, mint hírlevél, sms, telefon, Viber, stb., így nem fordulhat elő, hogy nem tudunk azonnal kommunikálni a usereinkkel.

Hogy hol tartunk most? A magyarországi piaci pozíciónkat már stabilnak érezzük. Még vannak szektorok, ahol bízom benne hamarosan szintén el tudunk érni komolyabb eredményeket. Nekem nagy vágyam már régóta a gyógyászati, gyógyhatású készítmény szektorban, (amely a legnagyobb hirdetői szegmens) egy hosszú távú együttműködés, ami eddig még nem jött össze, de folynak már tárgyalásaink. Az itthoni növekedési pályánk szépen alakult és azt gondolom, hogy még van bőven potenciál, de ha az eddigi növekedési ütemünket tartani szeretnénk ehhez a külföldi piacok is szükségesek lesznek. A mi két első célpiacunk a szlovák és cseh piac, ahol már az adatépítést elkezdtük és egy-két Magyarországon, valamint ezen országokban is működő nemzetközi céggel adatépítési megállapodást is kötöttünk, úgyhogy a pilot projektek most indulnak, de be kell látnunk, hogy itthonról ez nehezen lesz működtethető, mert a célpiacokon is komolyabb kapcsolatrendszerre lesz szükségünk, ha sikereket szeretnénk elérni. A külföldi terjeszkedésre dobozos terméket is szeretnénk fejleszteni, de ez inkább a távolabbi célok között szerepel, mert komoly fejlesztésekre lesz szükségünk ehhez, aminek tervezését még csak most kezdtük el.

Mi a sarkcsillag metrikátok, azaz, hogyan méritek a sikert és a fejlődést?

Mi ebben elég hagyományos módon gondolkozunk. A fő mérőszámunk az árbevétel. Természetesen korábban voltak mérföldkövek a fejlesztésekben, az adatbázis méretben stb., de most már a 3. évtől az árbevétel a fő mérőszám.

Milyen nehézségekkel vagy kihívásokkal kell szembenéznetek manapság és ezeket hogyan kezelitek?

Ahogy korábban is említettem a külföldi piacokra való nyitás indul nagyon nehezen. Először belevágtunk, utána kicsit megtorpantunk, mert láttuk, hogy sokkal nehezebb partnereket találni, valamint a COVID is közbeszólt. Újra gondoltuk az építkezést, és még tényleg az elején járunk, de egy-két sikeres együttműködés után bízom benne, hogy a két célpiacon is sikerül megvetni a lábunkat és hasonlóan szép eredményeket fogunk tudni elérni, mint itthon. Az már látszik, hogy az eredeti elképzelés, hogy itthonról fogjuk tudni menedzselni ezt a két piacot is, nem fog működni, ha hasonló modellben és növekedési ütemben gondolkozunk, mint itthon.

Adat vagy megérzés? A jelenlegi eredményeitekhez mennyiben járult hozzá az általatok gyűjtött adat?

Hát elég adatközpontú a gondolkodásunk a cégben. Több szempontból is. Eleve adatokkal dolgozunk így nagyon fontos, hogy ezt minél mélyebben átlássuk, mit miért, hogyan csinálunk, fejlesztünk, kampányt optimalizálunk stb. A cég működtetésében is fontosak az eredmények, amit szintén mérünk.

Milyen tulajdonságok gátolják a növekedést?

Azt gondolom, ha valaki majdnem mindig racionális, vagy emocionális döntéseket hoz ez nem jó. Mindkét oldalt vizsgálni kell. Ez nálunk cégen belül talán azért is működik jól, mert Ádám a nagyon racionális én pedig hajlamos vagyok emocionális döntéseket hozni. Fontos befolyásoló tényező még a tapasztalat, van aki már fiatalon nagyon sok nehéz döntést meghoz és tapasztaltnak mondható, de azért azt látom, hogy el kell telnie pár évnek vezetőként ahhoz, hogy a korábbi tapasztalatait használni tudja az ember. A kockázat vállalásra is szükség van sok esetben, ami nekem nehéz, mert én inkább a megfontolt emberek közé sorolom magam, és többször átgondolom a döntéseimet, de már bebizonyosodott, hogy néha kockázatot kell vállalni, hogy tovább tudjunk lépni a következő lépcsőfokra.

Szerinted hol bukik el a legtöbb startup és ennek mi lehet az oka?

Már a környezetemben is láttam több sikeres és kevésbé sikeres startup-ot is. Nagyon sok összetevős a kérdés, mert a piaci, jogi, gazdasági, esetleg egészségügyi változások is olyan mértékben változtathatnak meg egy egy ideig, de végül nem sikerül működő céget létrehozni. Tehát szerintem feszített, de reális célokat kell kitűzni, és ezeket folyamatosan felül kell vizsgálni, hogy mivel, hol tartunk, és, ha szükséges gyorsan reagáljunk. A gyors alkalmazkodás a változásokhoz pedig jelenleg elengedhetetlen, mivel folyamatos változásban van minden piac, és nagyon ritkán fordul most az elő, mint ami korábban működhetett, hogy megtervezünk valamit 1-2 évre és ennek megfelelően alakul a piacunk és ehhez a terveinket is tudjuk teljesíteni. Most szerintem maximum negyedévekre lehet tervezni.

Melyek a DI következő mérföldkövei?

Ahogy említettem a sikeres terjeszkedés a külföldi célpiacokon és itt is egy stabil pozíció kialakítása. E mellett a magyarországi piacon bevétel növekedés, még több szektorban együttműködések kialakítása. Fejlesztésekben is vannak ötleteink, de ezeket folyamatosan optimalizáljuk, most az adatépítő modul a fókusz, itt és ehhez kapcsolódóan folynak a munkálatok. Távolabbi célként, a kevésbé humán erőforrást igénylő, dobozos termékben látok még potenciált, de itt még csak a tervezési fázisban vagyunk.

Next Post

,,Maradványokon taposva” – 2022Q3
Back to Top