Vissza

„FROM ZERO TO HERO”

Tehetséggondozástól a nemzetközi piacig, avagy hiánypótló új szereplő pezsdíti fel a hazai Startup és I2B szektort

Hogyan fogalmaznád meg az ügynökség szerepét az innovációs ökoszisztémában?

Számos olyan kezdeményezés van, amely valamilyen módszer-tannal támogatja az innováció születését, gondozását, vagy akár annak „nemzetköziesítését” is. Saját elhatározásból általában egy-egy szereplő akár területileg – saját városában, régiójában – vagy szakmailag saját szakterületén belül, lehetőségeihez mérten segíti az innovációs folyamatokat.

Természetesen a szereplők motivációja sokrétű és eltérő. Van, aki már sikeres vállalkozó és nem felejtette el, honnan indult, így „giftback” kategóriában önkéntesen segít, szervez és különböző szereplőket köt össze. Van, aki konkrét üzleti szándékkal teszi ezt, – hiszen tegyük fel neki már sikerült, – ezért egy előre meghatározott ellenszolgáltatás-ért, pénzért vagy részesedésért cserében értékesíti a már meg-szerzett tudását.

Elmondhatjuk tehát, hogy az innováció menedzsment szolgál-tatások, az oktatástól a tanács-adáson át a forrás-, vagy piacszerzésig nagyon sokszínűek, emiatt viszont az információ nagyon decentralizált, nehezen hozzáférhető és nem lehet minőség biztosítani. Az Express Innovation Agency szerepe itt kezdődik.

Az ügynökség célja, hogy fázis, szereplő vagy területspecifikációtól függetlenül tudjon segíteni. Ott vállaljuk át a legtöbb feladatot a piaci szereplőktől, ahol a kockázat a legmagasabb, a folyamat legelején.

Gyakorlatilag az utánpótlás nevelésre fektetjük az egyik legnagyobb hangsúlyt, hiszen itt a legkevésbé kalkulálható az anyagi ráfordítás megtérülése,

így a magántőke által legkevésbé kedvelt fázisban azonosítottuk a beavatkozási pontjainkat.

Természetesen ez csak a kiindulás, jelenleg a középiskolás korosztály ismeretterjesztésétől az egyetemi programokon át, inkubációt

támogató megoldásokon keresztül exportfejlesztésig minden

megtalálható a portfóliónkban. A kulcs viszont az, hogy ezek átjárhatók, tehát képesek vagyunk arra, hogy segítsük az érdeklődőket, fiatalokat, ötlettel-, prototípussal rendelkezőket, feltalálókat 2-3 év alatt piacképes terméket előállító, nemzetközi növekedésre képes cégtulajdonossá válni.

Ennek a folyamatnak az egyik első lépcsője a Hungarian Startup University Program (HSUP).

Hogyan jött létre a HSUP?

Fontos megjegyezni, hogy ez a program a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által összehívott piaci szakértői testület megfeszített munkájának eredményeként jött létre.

A testületben helyet kaptak neves startupperek, befektetők, és inkubátorok is, akik magukkal hozták azt a piaci szemléletet, amely a HSUP program sikerének egyik legfőbb záloga. Az előkészítési, tervezési szakaszban bevontuk a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának csapatát is, akiknek köszönhetően több mint 13.000 hallgatónak mértük fel a tervezett képzéssel kapcsolatban támasztott igényeit, elvárasait.

Miben rejlik a program egyedisége?

Szakmai szempontból abban, hogy nemzetközileg egyedülállóan komplex és széles réteget fed le. Összetetten támogatja a résztvevőket a partnereket és minden közreműködőt egyaránt, közös munkára készteti a teljes ökoszisztémát. Saját fejlesztésű módszertan, saját fejlesztésű e-learning platform és egy ökoszisztéma szintű együttműködésben létrejött tananyag. Meg kell említenem, hogy a fejlesztés közben is a legtöbb közreműködő, maga is startup volt.

A program létrejötte körülményei miatt is különleges. Állami felkérésre és keretrendszerben, korábbi sikeres startupperek alkothatták meg elsőként a HSUP szakmai vázát, és még számos programot, menedzselhették a specifikus folyamatokat, amelyre korábban nem volt példa. Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy létrehoztuk az első „állami startupot”, aminek a célja, hogy új startupok születését készítse elő, de legalább is tömegessé tegye az innovatív vállalkozói lét megismertetését, vonzóvá tételét és szemléletformálást hajtson végre.

Milyen nehézségekkel kellett szembenézni?

Nyilván a program alkotása során rengeteg nehezítő tényező volt. A saját magunkkal szemben támasztott határidők, a partnereknek, az egyetemeknek és a hallgatóknak való megfelelés, valamint nem utolsó sorban a magyar állami szabályok, előírások betartása néha a gyorsaság rovására ment. Sokszor úgy éreztük, hogy a megállíthatatlan erő találkozik a mozdíthatatlan kővel, de a nap végére mindig sikerült megoldást találni. További fejtörést okozott a program indulásakor partnereket találni, most viszont abba ütközünk, hogy nehéz elmagyarázni

egy-egy társulni kívánó szereplőnek, hogy miért nem tudjuk befogadni a programba. A program alapja az integráció és a szektor szintű szinergiák keresése és win-win-win helyzetek előállítása, ez egy támogató állami kezdeményezés, amivel

együttműködni 1+1=3 és nem kell konkurenciának tekinteni. A jövő kihívásainak egyike, hogy mindezt az információt átadjuk azoknak a partnerek, akik az elején nem akartak velünk együttműködni és most saját programot fejlesztenek.

Milyen sikereket tudhattok magatok mögött a HSUP kapcsán?

Bár nyilván vannak konstruktív kritikák, de a tavalyi felmérésünk alapján a 2021-es évben a startup versenyeken szinte kivétel nélkül sikeresen vettek részt HSUP hallgatók is és jutottak döntőbe, vagy értek el dobogós helyezést, de gyakran hozták el az első helyet is. Szinte havonta kaptunk üzenetet, telefonhívást valamelyik partnerünktől, hogy „képzeljétek most volt egy versenyünk és a mezőnyben több HSUP csapat van és nagyon jók!” Hallgatók elismerő e-mailjei, akiknek 91%-a írta azt, hogy a program az egyik legjobb tapasztalata az egyetemi éveiknek és még több hasonlóban szeretne részt venni. Az, hogy van olyan csapatunk, aki másfél éve a Pilot év indulásánál találkozott először a témával és jelenleg épp a második befektetéséről tárgyal, valamint már menne külföldre, pedig még a magyar piacon is csak most veti meg a lábát. A partnerek elégedett üzenetei, posztjai mind óriási öröm és siker számunkra. Mivel a program első éles éve fut, ezért még korai tényleges sikerekről beszélni, de meg kell említeni, hogy a tavalyi Pilot évhez képest dupla annyi, vagyis több mint 4000 hallgatóval indult az idei tanév, valamint már 27 egyetemen elérhető a program. A sikeres csapatok több száz millió forint eddigi befektetést gyűjtöttek össze és már van, aki nemzetközileg is terjeszkedne. Jelenleg 6 országgal tárgyalunk arról, hogy franchise módszer-tannal, vagy licencelhető formában hogyan indíthatják el ők is a programot, de ezen még dolgoznunk kell.

Az, hogy nemzetközileg ekkora lett az érdeklődés egy hazai program iránt, szerintem önmagában egy pozitív megerősítés.

Milyen jövőbeli terveitek vannak a programmal kapcsolatban?

Innen szeretnénk startup terminológiával élve „skálázni” a programot, célcsoportot növelni, ugyanis nem csak az egyetemistáknak szeretnénk az ismeret-terjesztést és a tehetséggondozást nyújtani, hanem egy sokkal szélesebb rétegnek is. Meg szeretnénk mutatni, hogy a módszertan máshol is lehet sikeres és segíthet az innovatív gondolkodásmód ott is, ahol kevesebb a lehetőség. Klasszikus példával élve, nem halat adunk, hanem horgászni tanítunk. Elindult a HSUP platform és képzési anyag tovább-fejlesztése, így első soron kisgyermekkel otthonmaradó édesanyáknak, megváltozott munkaképességű társainknak is szeretnénk elérhetővé tenni a képzést, az anyagi támogatást és a mentorhálózatot is, ezen felül nagyvállalatok munkavállalóinak úgy-nevezett intrapreneur képzések tar-tására is alkalmassá tesszük, de itt már más módszertant alkalmazva. Ezek a programok a tervek szerint 2023-ban indulnak majd, a 2022-es év a fejlesztés és az előkészületek éve.

Next Post

"1998" – A Growth Magazin 2022Q1 számának bevezetője
Back to Top