Vissza

Három hónap alatt 10 000 felhasználóval bővült a mesterséges intelligencia alapú szövegszerkesztő

Tóth Benedekkel a Molin.ai alapítójával beszélgettünk az AI platformok jelenéről és jövőjéről.

Természetesen szóba került az a sokakat foglalkoztató kérdés, hogy vajon elveszi-e a mesterséges intelligencia bizonyos szakterületeken dolgozók munkáját, és milyen elvárásokat támaszhat a mindennapi ember a ChatGPT-hez hasonló rendszerekkel szemben.

A Molin.ai-t három alapító hozta létre: Tóth Benedek, a testvére Tóth Gergely, valamint Alexandru Rosianu​.​​ Utóbbival egy hackatonon találkozott Benedek, majd a két mérnök barátokká vált. Mindketten hoztak létre kisebb projekteket korábban, így teljesen egyértelmű volt számukra, hogy közös vállalkozásba kezdenek. Első közös próbálkozásuk egy fintech startup volt, ami lehetőséget adott a felhasználóknak, minimális összegért, így akár már 1 euróért ingatlanba fektetni. Később Gergelyt is bevonták a csapatba marketing tapasztalata miatt. Ismerték egymás munkamorálját és képességeit, aminek köszönhetően a Molin.ai növekedési pályája is előre nem látott növekedési szinteket ugrott meg.

A kezdetek

A termék ötletét egy saját probléma szülte. Számukra hatalmas nehézséget okozott hétről-hétre új ötletekkel előállni, hírleveleket megírni, ezért létrehozták a Molin.ai-t egy eszközt, amely segített nekik gyorsan összeállítani a hírlevéhez szükséges anyagot jelentős időt spórolva az alapítóknak. Később egy ausztrál csapat megkereste őket, és megvásárolták a hírlevél szolgáltatást. Ezután felmerült bennük a kérdés, hogy mi lenne, ha mások is tudnák használni ezt az eszközt. Egy piackutatás során rájöttek, hogy néhány copywriting eszköz létezik ugyan a piacon, de azok nagyon drágák és általában csak angol nyelven működnek. Ezért gyorsan összeállítottak egy MVP-t, amit 2023 januárjában mutattak be a nagyközönség számára. Azóta nem csak exponenciálisan, de minimális marketing költéssel növekszik a felhasználói bázisuk.

The content below was originally paywalled.

“Nem hiszünk abban, hogy egy terméken hosszasan kell csücsülni, nagyjából 2-3 hónap alatt készítettük el az első verziót. Ez nem is nézett ki még valami jól, viszont úgy gondoltuk, hogy találkozzon a célpiaccal a termék és adatokra építkezve fejlesztjük majd tovább. Már akkor is hatalmas ereje volt annak, hogy lokális nyelvekre építünk, mert a magyar célközönség is könnyedén tudta használni és ezzel időt és pénzt tudtak spórolni.“

Benedek elmondása szerint a legnehezebb része a vállalkozásnak az, hogy párhuzamosan kell futtatniuk két startupot. Két különálló projektnél kell teljesen fókuszáltan növekedniük, és még mindig vannak hibák a Molin.ai esetében is.

Az AI alapú platformok térnyerése

A mesterséges intelligencia hirtelen lett nagyon népszerű és indult robbanásszerű növekedésnek, de sok ember irreális elvárásokat támaszt feléjük.

“Az egyik ember azt mondhatja az AI-ról, hogy szörnyű és nem tud semmit, míg a másik azt, hogy nagyszerű és bármire képes. Az igazság valahol a kettő között van. Hajlamosak vagyunk végletekben gondolkodni és így vagy tökéletesnek vagy teljesen rossznak érzékelünk valamit. Ezért fontosnak tartom, hogy edukáljuk a felhasználókat és elmondjuk nekik, hogy ez egy eszköz, ami segít a tartalomkészítésben és nem egy helyettesítő szoftver, ami mondjuk elveszi a szövegírók munkáját.”

Egyes ágazatokban, például a tartalomgyártóknál jogosan merülhet fel az a kérdés, hogy az AI-szoftverek miatt elveszítik emberek a munkájukat. Egy dinamikusan fejlődő iparágról beszélünk, ahol elértünk egy fordulóponthoz és szinte minden nagy tech vállalat ilyen és ehhez hasonló fejlesztésekkel foglalkozik jelenleg. A kérdés az, hogy van-e valamilyen elméleti határa az AI fejlődésének, ahol ez megáll. Ha a technológia olyan szintre fejlődik, hogy képes helyettesíteni az embert, akkor átveheti a munkát, de ha nem, akkor csupán egy eszköz marad. A Molin.ai-nak jelenleg számos korlátja van. Az, hogy mennyire tud magyarul beszélni a szoftver, vagy más nyelveken sok mindentől függ. Függ attól, hogy az alapnyelvi modell hogyan van betanítva​, milyen eszközökkel lokalizáljuk, esetleg fordítjuk. ​​ ​Ameddig ezek a​ különböző​ modellek nem tökéletesek, addig mindig lesz egy hibafaktor.

“A kulturális különbségekkel is kell számolni az ilyen jellegű szoftverek tekintetében. Ha valaki Magyarországon nőtt fel, ezt a kultúrát ismeri, és ez a beszédében a mondatai felépítésében is tükröződni fog. Ezt a nyelvi modellnek értelmeznie kell tudni, hogy a megfelelő választ adja​. Ha a tanuló algoritmus csupán az internetet olvasva fejlődik és nem ismeri a kultúrádat, akkor nehezen fogjátok érteni egymást. A kérdés az, hogy milyen módon tudod betanítani a saját nyelvi adottságaidra, ami a te saját szóhasználatoddal működik.”

Az is problémát okoz, hogy megijedt az AI platformok térnyerésétől az emberiség. Vannak petíciók már az EU-ban és folyamatosan tiltanak ki dolgokat, mert úgy látják, hogy társadalmilag nem feltétlenül hasznos a jelenlegi irány.

Tesztekkel, adatokra építkezve lehet növekedni

A Molin.ai esetében azzal könnyítik meg a felhasználók munkáját, hogy különböző sablonokat építettek a rendszerbe. A rossz kérdések által a felhasználók ehézségekbe ütköznek, ezért szükség van olyan sablonokra, amelyek előre meghatározott funkciókkal rendelkeznek. Ezek a sablonok lehetővé teszik egy teljes blogposzt elkészítését vagy egy tartalom újraírását.

“Kitettük a sablonokat, hogy megfigyeljük melyiket fogják nagyobb számban használni a felhasználók. Mostanra már van elég adatunk, hogy tudjuk mely​e​k a legjobban működő sablonok és látjuk azt az irányt, amire fókuszálnunk kell. Így egyszerűbbé tudjuk tenni a blogposzt írást, akár a Facebook hirdetés megfogalmazását vagy a webshopok esetében a termékleírások elkészítését. Az a legnagyobb erősségünk, hogy több nyelven működik minden és nem feltétlen beszélgetős módon, mint az Chat AI-ok esetében. Mi egy profi eszközt szeretnénk adni, egy szövegszerkesztőt, ami AI-t is tartalmaz.”

A termék esetében két fő felhasználói csoportot azonosítottak. Az ingyenes verziót elsősorban diákok és fiatalok használják, akik tesztelik a szoftvert és ki szeretnének próbálni új lehetőségeket a szövegírás terén. A fizetős pro verzióban pedig inkább KKV vállalkozások regisztrálnak, akiknek van marketing csapatuk, és hatékonyabban szeretnének dolgozni, több ötletet szeretnének szerezni blogposztok vagy más szöveges tartalmak írásához.

“Ami még kevésbé elterjedt a köztudatban a termék kapcsán, hogy már beágyazhatóak vagyunk. Szóval egyre több olyan vállalkozás van, aki valamilyen belső folyamatot szeretne általunk automatizálni. Például automata termékleírást hoznak létre velünk.”

Az üzleti modellt tekintve a bottom-up értékesítési metodikát követik. Ez azt jelenti, hogy a free plan (ingyenes verzió) segítségével nagy tömegeket érnek el, majd ezekből a felhasználókon keresztül könnyebben eljutnak a vállalkozásokhoz és nagyobb cégekhez. Az ingyenes verzióval elősegítik az ügyfélbázis kialakítását, majd a fizetős opciókkal további funkciókat és előnyöket kínálnak.

“Mindent mérünk, de leginkább azt, hogy hány felhasználó van a rendszerben. Ezen kívül azt vizsgáljuk, hogy abból hány napi, heti vagy havi aktív felhasználónk van, ebből mennyi az előfizetőnk, mérjük természetesen a növekedést és azt, hogy milyen arányban konvertáljuk a felhasználókat, valamint, hogy hányan morzsolódnak le.“

Az alapító csapat elsősorban az ​magyar​ piacra fókuszál, hogy az ott gyűjtött tapasztalatok alapján megkezdhessék a terjeszkedést Romániában, Ausztriában és Olaszországban,​ Angliában​ majd az eredmények alapján döntenek arról, melyik piacra lépnek be a továbbaikban. Az amerikai piac meghódítása jelenti a következő nagyobb lépést a terjeszkedés során, ahol már több versenytárs is jelen van.

A fő konkurencia számukra a Jasper és a Copy.ai. Bár ők is hasonló szolgáltatást nyújtanak, a Molin.ai hangsúlyt helyez a nyelvi diverzitásra és árérzékenyebb megoldást kínál. Úgy vélik, hogy a versenytársak inkább a nagyvállalati szegmensre koncentrálnak, míg a Molin.ai a KK​V​ szektorban kívánja megerősíteni pozícióját.

“Arra fogunk fókuszálni, hogy megtaláljuk azt, hogy melyik a legjobban növekvő szegmense a piacnak.”

A tervek megvalósításához a csapat bővítését is tervezik. Az idei évben hét új csapattag felvételével szeretnék elérni a 100 ezer aktív felhasználót. A csapatot a terveik szerint marketing szakemberrel, értékesítési szakemberrel és fejlesztői kompetenciával is erősíteni fogják. A fejlesztőgárdát különösen fontosnak tartjá​k​, mivel számos új funkciót szeretné​nek​ beépíteni a termékbe, és az ügyfelek is sok kéréssel fordulnak hozzájuk. A gyors tesztelés és termékfejlesztés érdekében elsősorban saját belső csapattagokat szeretnének ​felvenni​ ezen a területen. A hosszú távú együttműködést részesítitek előnyben a projekt alapú megbízásokkal szemben, mivel fontosnak tartjátok a fejlesztők munkájának alapos megértését és a hosszú távú együttműködés lehetőségét.

Tőkebevonás

Az interjú során kitértünk arra, hogy tervez-e a csapat tőkebevonást a gyorsabb nemzetközi terjeszkedés érdekében. Egy újonnan indult vállalkozásnak általában szüksége van pénzügyi támogatásra a növekedéshez és a terjeszkedéshez, azonban a Molin.ai esetében az első naptól kezdve önfenntartó lett a cég.

“Szerencsénk van ezzel a termékkel, mert az első naptól kezdve teljesen önfenntartó a cég, tehát profitot termel. Ezért nem úgy szeretnénk gondolkodni a tőkebevonásról, hogy ez egy kötelező lépés, hanem csak akkor lépjük meg, ha úgy látjuk, hogy van benne olyan segítség, ami számunkra előnyös. Szeretnénk tőkét bevonni, de szeretnék olyan partnertől, akiben látunk értéket. Ilyen lehet egy erős külföldi kapcsolatrendszer, hiszen az hatalmas löketet ​adna a nemzetközi terjeszkedésben. Vagy ​ha ​a potenciális befektető csinált már startupot és van tapasztalata a növekedésben. Szóval olyan befektetőre van szükségünk, aki hozzásegít minket az idei évre kitűzött cél elérésében, hogy meglegyen a 100.000 aktív felhasználónk.”

Azonban mielőtt útnak indulnának a tőkebevonás útvesztőjében, felmerül a kérdés, mennyire biztosak abban, hogy termékük megfelel a piac elvárásainak.

“Gyorsan növekszünk, pozitívak a visszajelzések. Ha az adatok nem hazudnak, akkor tudunk olyan irányba fejleszteni, hogy szépen lassan elérjük ezt a szintet is. Jelenleg nem költünk marketingre, az összes felhasználó organikusan talált meg minket. Bízom benne, hogy tudjuk tartani az ütemet. Hiszen már most megfelelő mennyiségű adatunk van, vannak vásárlóink és a felhasználók egyértelműen mutatják az utatunkat​.​”

Buktatók startupok esetében

A startupok világában a sikertörténetek mellett sajnos számos sikertelen vállalkozói történet is megjelenik, amiben a bukásoké a főszerep. Minden kategóriának megvannak a saját kihívásai, és ezek hatással lehetnek a sikerre vagy kudarcra.

“Nagyon más egy deeptech startupról beszélgetni, mint egy SAAS termékről, mert mások a pénzügyi vonatkozások, más kihívások vannak.”

Az első és legfontosabb ok az, ha egy vállalkozás nem képes olyan terméket létrehozni, amit az emberek megvesznek. Ez az alapvető probléma, és ha nem sikerül valódi értéket nyújtani a piacnak, akkor a vállalkozásnak nehéz lesz fennmaradni. Emellett a csapat összetétele is rendkívül fontos tényező. A jó működéshez és a sikeres fejlődéshez szükséges, hogy a csapat tagjai jól együtt tudjanak dolgozni, és ha nincs meg a megfelelő kémia, akkor előbb-utóbb szét fognak esni. Az egész nagyon hasonló a házassághoz, ahol a jó partnerrel könnyebb az együttélés és a fejlődés.

Fontos, hogy körülöttünk olyan emberek legyenek, akik támogatnak bennünket és bátorítanak a nehéz időkben. Gyakran már a kezdetek kezdetén elbukik egy projekt, amikor egy ötletből termék lesz, és megjelennek az első negatív vélemények, amelyek hatására a vállalkozás inkább feladja. Az első kudarcok és negatív visszajelzések kezelése nehéz lehet, és sokan nem tudnak megbirkózni vele. Az új technológiák folyamatosan érkeznek, és bár mindig vannak aggodalmak, hogy miként befolyásolják az életünket, általában beépülnek a mindennapokba és lehetőséget biztosítanak olyan dolgokhoz, amiket korábban nem voltunk képesek megvalósítani.

Az előző vállalkozásuk esetében egy szabályozott pénzügyi piacra léptek be, míg jelenleg olyan területen fejlesztenek, ahol nincs szigorú szabályozás. Ez könnyebb helyzetet teremt számukra, hiszen bárki létrehozhat egy új szoftvert. Azonban a vállalkozás számára a fő kihívás az, hogy intelligens módon lássák a teljes képet, és megfelelő irányba fejlődjenek a piaccal együtt. A jövőbeni eredmények nagyban függnek attól, hogy képesek-e jól gondolkodni, növekedni és alkalmazkodni az új technológiai fejleményekhez.

“Ha bukunk, akkor nem egy külső szabályozás miatt fogunk elbukni, hanem azért, mert valamit rosszul csináltunk.”

A vállalkozás meggyőződése szerint az intelligens és rugalmas gondolkodás, valamint a piac igényeire való reagálás kulcsfontosságú a sikeres startup vállalkozások számára.

“Ha azt vesszük alapul, hogy az előző cég esetében egy olyan piacra léptünk be, ahol egy pénzügyi terméket értékesítettünk és az egy erősen szabályozott piac, most viszont egy olyan területen fejlesztünk, ahol bárki leülhet és létrehozhat egy új szoftvert, mert minden lehetősége adott hozzá, akkor úgy érzem könnyebb dolgunk van. “

A magyar startup ökoszisztéma Benedek külső szemlélőként tekint a magyar ökoszisztémára hiszen Londonban él és ritkán látogat haza. Viszont azt tapasztalta az utóbbi években, hogy nagyon pozitív változásokon ment keresztül a hazai startup közösség. A vállalkozások közötti összetartást pozitívumként értékelte, azonban hiányzik néhány nagyvállalat jelenléte, amelyek a Szilícium-völgyhöz hasonlóan tehetséget és pénzt hoznának az ökoszisztémába.

“Én nem Budapesten lakom, hanem Londonban. Magyarországra a családias közösség jellemző, nem úgy mint Londonban. Ott akkora már ez ökoszisztéma, hogy nehéz mindenkit megismerni, vagy mindenkivel jóban lenni.” Ami talán hiányzik még az a pár nagyvállalat, ami megvan a Szilicium – Völgyben, aki hozza a tehetséget és a pénzt. Ott van a Facebook Campus, vagy a Google Campus, ami vonzza a tehetségeket magas fizetéssel. Mellette pedig ott vannak a befektetők akik megpróbálják elhalászni az olyan tehetsége​ket​, akik meg tudják valósítani a következő Facebookot.”

A legtöbb kockázati tőkebefektető arra törekszik, hogy hosszú távon, körülbelül 10 év múlva eladják a befektetéseiket. A vállalkozói környezet Magyarországon korlátozott lehetőségeket kínál, míg például az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában könnyebben lehet tőzsdére lépni vagy nagyobb méretű üzleteket kötni.

2 tipp kezdő startupoknak

Ne gondolkozz rajta, hanem csináld: Sok ember csak arról álmodozik, hogy saját vállalkozása legyen, de kevesen mernek ténylegesen elindulni. A legfontosabb dolog az, hogy lépj egy lépést előre és kezdj el valamit. Válassz olyan piacot, ahol könnyebb elindulni és megszerezni a szükséges tapasztalatot és tőkét. Ne félj a kudarctól: A legnagyobb akadály gyakran az egy startup vagy vállalkozás elindításánál, hogy az emberek félnek a kudarctól. Azonban a kudarcok és a nehézségek mindig részei lesznek az útnak. Fontos, hogy megengedd magadnak, hogy hibázz​, és ne hagyd, hogy a félelem visszatartson attól, hogy belevágj. Higgy magadban, és hódítsd meg a világot.

Ha a Molin története egy film lenne, mi lenne a címe, a műfaja és kik játszanának titeket, mint főszereplőket?

“Mivel nem vagyok túl kreatív, ezért megkérdeztem a ​Molin.ai-t, hogy mit gondol erről. Lehet, hogy öt év múlva már ő fogja rendezni a filmet is. Szóval azt írta, hogy egy Sci-Fi lenne és egy belső konfliktus​ról szólna, és arról, hogy hogyan tudjuk az emberi intelligenciát összekötni a gépi intelligenciával. Ezen kívül a belső csapat összeröffenése lenne az alapja a történetnek. Tom Hardy játszana és bízom benne, hogy 5 év múlva, ha erről lesz szó, akkor a Molin el fogja tudni készíteni a filmet. “

Next Post

Shrooly: "A SRÁCOK ELKÉPESZTŐEN TEHETSÉGESEK"
Back to Top