Vissza

“Magyar innovatív vállalkozások kanadai megjelenésében is segítünk”

Dr. Vass-Salazar Mária, Magyarország nagykövete, Kanada

Mióta dolgozik Magyarország nagyköveteként Kanadában?

Két éve töltöm be ezt a rendkívül megtisztelő pozíciót. Közel 25 éve dolgozom hivatásos diplomataként, és ez az első nagyköveti megbízatásom. Korábbi külszolgálataim során az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban dolgoztam, Londonban nagykövet-helyettesként. A pályám elején NATO-ügyekkel foglalkoztam, első külszolgálatomat Magyarország NATO melletti Állandó Képviseletén töltöttem a csatlakozásunk időszakában. Mindig is transzatlanti közegben végeztem a feladataimat, így különösen örülök annak, hogy pályafutásom ezen szakaszában Kanadában, egy számunkra kiemelten fontos relációban képviselhetem Magyarországot.

Milyen üzleti kulturális hasonlóságokat és különbségeket tapasztalt Magyarország és Kanada között?

Meglehetősen sok a hasonlóság, ezért is bátorítok minden üzleti szereplőt, hogy térképezze fel azokat a lehetőségeket, amelyek Kanadában megnyílhatnak számára.

Mind az üzleti, mind a kutatás-fejlesztési területen számos tekintetben hasonló a közeg. Kanadában ugyanakkor egyedi vonás, hogy ötvöződik az amerikai és európai üzleti kultúra és mentalitás, ilyen értelemben könnyebb kapcsolódási pontot teremteni Magyarország számára. A Kanadában megjelenő üzleti lehetőségeket kereső magyar vállalkozásoknak mindez nagyon jó kiindulási alapot jelent az észak-amerikai megjelenéshez.

The content below was originally paywalled.

Milyen innovációs lehetőségek vannak a régióban, illetve milyen területek kimagaslóak?

Különösen az elmúlt években kapott igazán nagy prioritást az innovatív üzleti fejlesztések támogatása. A kanadai kormány célirányosan segíti az új technológiai megoldások térnyerését, akár startup vállalkozásokról, akár innovatív, újszerű megoldásokkal előálló vállalatokról van szó. Kanadában úgynevezett szuperklasztereket hoztak létre annak érdekében, hogy a tudást minél hamarabb és minél hatékonyabban tudják a piacon hasznosítani. Az öt szuperklasztert a kormányzat a privát szféra, a befektetői, nagyvállalati oldal bevonásával működteti. Külön érdekesség, hogy az egyik ilyen szuperklaszter elnöke, a Linamar vezetője – amely kanadai vállalat éppen az ipari területen, a gépgyártás, illetve a számunkra különösen fontos elektromobilitás területén is komoly tevékenységet folytat– a magyar származású Linda Hasenfratz. A Linamar vállalat a legnagyobb kanadai befektetők egyike Magyarországon, szoros és aktív kapcsolatot tartunk fenn a céggel, és mindez tovább erősíti a kapcsolódást Magyarország és Kanada között, egyben új lehetőségeket teremt a magyar vállalkozások számára.

A kanadai-magyar kapcsolatok tekintetében külön értéke van annak, hogy jelentős és nagyrabecsült magyar közösség él Kanadában, amely a második legnagyobb diaszpóra közösség a világon.

Az USA után Kanadában él a legtöbb magyar származású külhoni honfitársunk. Összesen közel 350.000 kanadai vallotta magát magyarnak a legutóbbi népszámláláson. Magyarországnak és a magyar embereknek a megbecsültsége érzékelhetően magas.

Magyarországnak és a magyar embereknek a megbecsültsége Kanadában nagyon magas. Mit gondol, ez miből adódik?

Mindazon sikerek miatt, amit a kanadai magyarok számos területen elértek. Beszélhetünk az üzleti szférából a már említett Linamar vállalatról, de más ágazatokban is kimagasló eredményeket értek el kanadai honfitársaink, legyen szó kutatás-fejlesztésről vagy művészetről. Robert Lantos az egyik legjelesebb filmproducer nemcsak Kanadában, hanem világszerte is nagyra értékelt. De említhetném Peter Simon nevét is, aki a Royal Conservatory of Music elnök-vezérigazgatója és óriási szaktekintély szélesebb értelemben is. Kanyarodjunk vissza az innovációs területre, ugyanis a kreativitásnak és a művészeti életnek is van egy erős innovációs hatása. Erőteljesen él rólunk az a kép, hogy a tehetség, a kreativitás, az innovatív, illetve feltaláló gondolkodás hagyományosan is jellemző Magyarországra, a magyar nemzetre, és ennek kézzel fogható nyomai, megjelenése van Kanadában.

Akkor egy hazai startup nemcsak magát, hanem egy magyar startup ökoszisztémát és mentalitást is képvisel, amikor a nagyvilágnak mutatja be termékét?

Így van. Nemcsak a diplomaták, hanem a vállalkozók, illetve más-más közegből, szférából megjelenő magyar emberek is reprezentálják Magyarországot. Mindenki, aki velük kapcsolatba kerül Kanadában, – vagy bármely országban – rajtuk keresztül Magyarországot is látja. Ezért is tartom fontosnak, hogy azok a vállalkozások, akik megjelennek Kanadában, megfelelően felkészültek legyenek. Kanadában, mint ahogy az Egyesült Államokban is, nagyon pragmatikus és érdekvezérelt közeg tapasztalható, egy vállalat meghallgatásakor mindenki az abban rejlő hasznosságot keresi. Ezért különösen fontos, hogy jól tudja megjeleníteni egy vállalkozás a termékét. Üzleti szempontból a szakmaiság van előtérben, de a megnyilvánulások, a kommunikációs és a kapcsolatteremtési készség tekintetében is fontos a felkészültség. Tehát a kommunikációnak, a terméknek vagy a szolgáltatás bemutatásának, amit egy startup vagy egy cég el szeretne adni, amivel meg szeretne jelenni, annak nagyon profinak kell lennie.

Át kell gondolni azt a legfőbb értéket, üzenetet, amit megjelenéskor az adott vállalkozás szeretne mutatni magáról, és azt úgy átadni, hogy érthető legyen a kanadai közegben, így fontos tisztában lenni az észak-amerikai szempontokkal.

A Collision Konferencián találkoztunk, ahol tíz magyar startup mutathatta be a termékét, az innovációját, és reprezentálta Magyarországot. Önnek hogy tetszett a konferencia? Milyen volt a megítélése?

Rendkívül érdekes volt a konferencia és kiválóan sikerült a magyar megjelenés. Számomra ez külön öröm, mert kiérkezésem óta prioritásnak tartom, hogy a magyar innovatív vállalkozások kanadai megjelenését segítse a nagykövetségünk. A Collision a legnagyobb technológiai konferencia és fesztivál egész Észak-Amerikában, tehát annak a jelentősége óriási, hogy egy komoly magyar delegáció, tíz tendergyőztes startup meg tudott jelenni, be tudott mutatkozni és kapcsolatépítési lehetőségeket tudott feltérképezni piaci megjelenésre vonatkozóan. A nagykövetség célkitűzése az volt, hogy erőteljes legyen a magyar megjelenés. Most először fordult elő a Collision történetében, hogy Magyarország nemzeti standot tudott létrehozni és megszervezni, ami egy minőségi bemutatkozást tett lehetővé. Nagyon örülök annak, hogy ezt az Express Innovation Agency szervezésében, a Torontói Főkonzulátussal, a HEPA-val és a HEPA torontói partnerirodájával szoros együttműködésben sikeresen meg tudtuk valósítani.

Most először fordult elő a Collision történetében, hogy Magyarország nemzeti standot tudott létrehozni és megszervezni, ami egy minőségi bemutatkozást tett lehetővé.

Mit gondol, miért fontos Kanadának, hogy a következő startup központ legyen a világon?

Kanadában nagy hangsúlyt fektet a kormányzat arra, hogy elősegítse az innovatív vállalkozások fejlődését. Kanada területét tekintve hatalmas ország, viszont lakosságát és gazdaságát illetően – az Egyesült Államok árnyékában – inkább középhatalomnak számít. A kormány felismerve mindezt, valóban nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minél versenyképesebbek legyenek a kanadai vállalkozások. Ezt szolgálja a már korábban említett szuperklaszter rendszer is, hogy minél hatékonyabb legyen a technológiai fókuszú kutatásokon és fejlesztéseken keresztül kibontakozó innovatív tudás hasznosítása az ipar számára. A szoros amerikai kapcsolódás miatt is fontos Kanada számára, hogy minél hatékonyabb legyen ez a folyamat. Továbbá azért is, mert a kanadai gazdaságnak a gerincét a kis- és középvállalkozások alkotják. A KKV-k digitalizációja, az a fajta átmenet, ami a rohamosan fejlődő technológiai közegben versenyképessé tudja tenni ezeket a vállalatokat, erőteljesen igényli, hogy legyen egy aktív segítő folyamat az állam, illetve a közszféra részéről. Ez kiválóan működik Kanadában, és nagyon komoly szinergiát is teremt Magyarország és Kanada között, hiszen nálunk is nagy jelentősége van annak, hogy a versenyképesség erősítésével minél hatékonyabban tudjanak fejleszteni és piacra lépni a magyar innovatív vállalkozások. Ezt a kapcsolódási pontot szeretnénk az eddigieknél is jobban kiaknázni, ezért is indítottunk több olyan projektet a nagykövetség részéről, amelyek konkrét területeken, mint például az elektromobilitás vagy a mesterséges intelligencia a magyar érdekeknek megfelelően tudják erősíteni a kanadai-magyar együttműködést. Arra törekszünk, hogy az eredményorientáltság, a konkrét eredmények elérése érdekében a magyar vállalkozásokat is lehetőségekhez tudjuk juttatni az együttműködési projekteken keresztül.

Ebből egy magyar startup mit tapasztal? egy magyar startup számára Milyen lehetőségek vannak a KANADAI TERJESZKEDÉSBEN?

Fontosnak tartjuk az alapos felmérést, piackutatást, a közeg megismerését, és ebben a nagykövetség minden segítséget megad a magyar vállalkozásoknak. Külgazdasági attaséink mind a nagykövetségen, mind a Torontói Főkonzulátuson és a Vancouveri Alkonzulátuson állnak a Kanada iránt érdeklődő magyar vállalkozások rendelkezésére. Minden magyar külképviselet arra törekszik, hogy aktív és érdemi segítséget tudjon adni a magyar vállalkozásoknak, ideértve a startupokat is. A közeg alapos ismerete elengedhetetlen, valamint annak az eszközrendszernek, készségrendszernek az elsajátítása is fontos, ami ahhoz szükséges, hogy ebben az üzleti közegben hatékonyan meg tudjon jelenni egy-egy startup. Arra biztatok minden vállalkozót, cégalapítással vagy indítással foglalkozó magyar szakembert, hogy keressen bennünket bizalommal, hiszen nagyon sokat jelent az, ha olyan felkészültséggel tudnak megjelenni a kanadai piacon, ami a sikerüket elősegíti.

A startupok tekintetében – visszautalva korábbi, a KKM Tudománydiplomáciai Főosztályának vezetőjeként szerzett tapasztalataimra – egy további javaslatom is lenne. Azok a startup vállalkozások, amelyek kifejezetten egy nagyvállalat vagy piaci szereplő részéről érkező konkrét igényekre hangolódtak rá, – olyan terület, probléma vagy újítási megoldás iránti igényre, ami úgymond a keresleti oldalon jelentkezik – sokkal gyorsabban tudnak bekapcsolódni ebbe a láncolatba. Amikor a kereslethez igazítjuk a kínálatot, a hatékonyság általában nagyobb. Természetesen ez fordítva is működhet jól, amikor egy startup saját egyedi ötletéhez keres befektetőt vagy megrendelőt. Új brilliáns ötletekre mindenhol van igény, de érdemes megnézni azokat a keresleti fókuszterületeket, amire különösen az észak-amerikai piacon szükség lehet, és arra megoldást találni. Kanadában külön előnyt jelent az a fajta sokszínűség, ami jellemzi a társadalmat. Az említett 350.000 fős magyar kanadai közösség mellett számos európai és nem európai közösség is letelepedett.

„Itt kimondottan nyitott a közeg; újszerű, akár egészen új, innovatív jellegű termékekkel is elő lehet hozakodni. Azonban nagyon fontos a minőség, ezt nem győzöm elégszer hangsúlyozni. A magas minőségű, a magas hozzáadott értékű tartalommal rendelkező termékeknek, fejlesztéseknek, szolgáltatásoknak sokkal nagyobb esélye van arra, hogy érdemben meg tudjanak jelenni.”

Ön szerint vannak országunk méretéből adódó attitűdbeli korlátok, amik esetleg egy akkora méretű országban, mint Kanada máshogy csapódnak le a vállalkozói életben? Gondolok arra, hogy egy 10 millió fős országban mások a lehetőségek, és ezáltal korlátozottabban gondolkodunk a piaci lehetőségekről?

Arra bátorítanék mindenkit, hogy merjen belevágni, merjen a saját maga által fejlesztett termékkel, megoldással vagy technológiával megjelenni az észak-amerikai piacon. Itt ugyanolyan lehetőségekkel indul mindenki, teljesen mindegy honnan érkezik. Ami számít, az a profizmus és a hatékonyság. Meggyőződésem, hogy a magyar vállalkozásoknak nagy lehetőségei vannak Kanadában. Visszautalva a Collision-ra, kifejezetten büszke voltam látva a tíz tendergyőztes magyar startupot, amelyek kiváló termékekkel tudtak bemutatkozni. Az orvostechnológiától kezdve az ipar 4.0 területén át, a sporttechnológián keresztül olyan startupok jöttek Kanadába, amelyek megállják a helyüket a nemzetközi közegben. Ezt jól tükrözi, hogy a Collision fesztivál három napja alatt a tíz startup vállalkozás, illetve a magyar delegáció több mint 500 tárgyalást folytatott le. Komoly cégek, nagyvállalatok is érdeklődtek a magyar fejlesztések iránt. Biztos vagyok abban, hogy megvan mindaz a képesség és kapacitás a magyar startupokban, ami kiváló alapot teremt az észak-amerikai piacon való megjelenéshez.

Mit gondol a magyar startup ökoszisztémáról? Van-e olyan dolog, amiben esetleg fejlődnünk kellene?

Mindig lehet fejlődni. Ezt minden szakterületre, a magam pályájára vonatkozóan is vallom. Mindig legyen ambíció! Azt szoktam mondani a saját kollégáimnak is, hogy azon túl, hogy „110%-ot” tegyen bele az ember a saját munkájába, mindig egy kicsit magasabbra kell tenni a lécet, mert az egyúttal olyan motiváló erőt is ad, ami állandóan a fejlődésre, a még hatékonyabb és jobb eredmény elérésére ösztönöz. Véleményem, illetve tapasztalatom szerint kiválóan működik az innovatív vállalkozások hazai támogatásának és segítésének rendszere, amely egyre bővülő lehetőségeket biztosít a startupok számára. Az észak-amerikai piac iránt érdeklődő startupoknak javaslom, hogy ismerjék meg az innovatív vállalkozások fejlesztésére fókuszáló régiók, “hubok” működését ebben a térségben. A legjelesebb a Szilícium-völgy, de számos keleti parti terület is van, például Boston, New York környékén, illetve Kanadában Toronto, Montreal (mesterséges intelligencia) vagy Vancouver (digitális technológiák), amelyek húzóerőt képviselnek a vállalkozásfejlesztést illetően. A hubok ismerete további lehetőséget biztosít a cégek eredményes megjelenésére. Kanadát illetően még egy szempontra szeretném felhívni a figyelmet: A kanadai közeg egyszerűbb, mint az amerikai. Az itteni piacra lépés a magyar vállalkozások számára utat tud nyitni a szélesebb észak-amerikai megjelenésre is. Kanada kiváló belépési pont ebbe az igencsak versenyorientált közegbe. Mondhatjuk, hogy Kanada az észak-amerikai piaci megjelenésnek egyfajta előszobája lehet. Azt tapasztaltuk, hogy azok a magyar cégek, amelyek Kanadában érdemben meg tudnak jelenni és talpon tudnak maradni, könnyebben tudnak továbblépni az Egyesült Államok felé. Azt javaslom azoknak a cégeknek, akik szélesebb értelemben is érdeklődnek az észak-amerikai piac iránt, hogy jöjjenek Kanadába.

Next Post

Growth Magazin 2022/Q3 köszöntője
Back to Top