Vissza

"Szomorú, hogy egy olyan országban élünk, ahol a nőknek egymást kell segíteniük, mert más elbírálás alá esnek, egyáltalán kategóriát alkotnak az üzleti világban."

Máté Krisztina a Cápák Között producerének exklúzív interjúja (…ami majdnem olyan hosszú, mint a Háború és béke…)

Mennyi vállalkozás jelentkezett eddig az öt évad során?

Az ötödik évad előkészítésénél tartunk. Mostanra egészen biztosan több ezer vállalkozó találkozott a Cápák között munkatársaival. Mint minden hasonló helyzetben, a jelentkezőkön túl mi is keresünk, kapacitálunk vállalkozásokat, amelyeknek lehet, hogy éppen csak egy kicsi bátorítás kell, hogy éljenek a lehetőséggel. Az úgynevezett casting-folyamat több találkozásból áll, muszáj valahogy szelektálnunk, nem lehet, hogy pl. több tucat fagyikészítő álljon a Cápák elé. Ez nem csak a Cápáknak nem lenne vonzó, de a nézőknek se.

Mennyi vállalkozásról készült próbafelvétel?

Felvétel mindenkiről készül, ugyanarról a vállalkozóról több is, többször is, aki túljut az adott folyamaton. Az egyes találkozások során igyekszünk segíteni, mire figyeljenek, hogy készüljenek, hogyan legyen a pitch-ük a leghatásosabb, legmegnyerőbb a Cápák számára. De hangsúlyozom: csupán tanácsot adunk, felkészítjük őket az esetleges helyzetekre, nem manipulálunk, vagy befolyásolunk.

Mindenki maga vívja meg a harcát, ott, a stúdióban minden olyan, mintha a valóságban történne egy befektető előtt, csak itt kamerák is vannak.

Mennyien jutottak be a műsorba a Cápák elé?

Ez mindig attól függ, hány adás készül egy-egy évadban. 3-5 vállalkozó „fér bele” egy -egy adásba, ez azon múlik, a Cápák milyen sokáig faggatóznak. De nem biztos, hogy mindig az a nyerő, akit hosszan nyúznak, kérdezgetnek. Persze, az érdeklődésük szinte mindig túlmutat a műsoridőn, így tömöríteni, vágni kell az egyes epizódokat.

Mennyi vállalkozás kapott befektetési ajánlatot, és mennyi valósult meg?

Nagyjából egy-egy évadban 10-15 vállalkozás kap a Cápáktól ajánlatot. De fontos, hogy a műsornak matchmaker-szerepe van, vagyis ott a stúdióban létrejön a találkozás, és ha egymás tenyerébe csapnak, az még csak a közös munka kezdete. Az adás után nem automatikusan adják oda a Cápák a stúdió falain kívül az odaígért összeget, előbb megegyeznek a részletekről, szerződést kötnek, stb. Előfordul, hogy ebben a stádiumban valamelyik fél meggondolja magát. Volt már így is, úgy is. A világon mindenhol, ahol van ez a műsor, a befektetések nagyjából 65-70%-a valósul meg. Igaz, azok a vállalkozások szinte mind sikerre vannak ítélve. Van olyan ország, ahol egy vállalkozó az első évadok egyikében talált befektetőt, és jónéhány évaddal később újra láthatták őt a nézők, már Cápaként.

Mennyi befektetett összeg került kihelyezésre a műsor alatt?

Az elmúlt évadok alatt már összesen jóval több, mint egymilliárd forintot ígértek oda a Cápák. Nehéz pontos számot mondanom, mert – ahogy az előbb említettem, nem minden ajánlatból lesz üzlet, de többször előfordult már olyan is, hogy egy Cápa beszállt mondjuk 10 millióval egy cégbe, és ahogy a növekedés üteme diktálta, többször tett még a vállalkozásba pénzt, már műsoron kívül. Szerintem az a különleges ebben, hogy a Cápák valóban megkedvelik a választott vállalkozókat, együtt gondolkodnak, dolgoznak velük, és ha „ráharapnak” valamire, ők is sikerre akarják vinni. Nagy sikerre. Éppen ezért egy kicsit évadról évadra óvatosabbak, vagy inkább tudatosabbak talán, hiszen nem szeretetből fektetnek be, hanem valódi üzleti lehetőség reményében. Nem munkát akarnak venni maguknak. De a vállalkozók is egyre inkább tudják, mit akarnak, egyre felkészültebben érkeznek, legtöbben minden korábbi adást megnéznek, hogy tudják, mit várnak tőlük, milyen kérdésekre számítsanak.

Mekkora a nézettsége a műsornak?

Ez a szám is mindig viszonylagos. A Cápák között-et sok olyan ember is nézi, aki már ritkán kapcsolja be a tévét. Így is szólt a felkérésünk: csináljunk olyan tévéműsort, ami visszaszoktatja a képernyő elé azokat, akik már inkább más szórakozást választanak maguknak. De aki nem a tévében nézi, visszanézi az adásokat, és a számok azt mutatják, hogy egyre nagyobb ez a közönség is. Lényegében azt tapasztaltuk eddig, hogy mindegy, az RTL-en kívül melyik csatornán épp mi megy, a Cápák között nézői állandó, visszatérő nézők, és köztük – aminek személyesen nagyon örülök – rengeteg a fiatal. Ez lényegében bizonyíték arra, hogy a műsor edukációs szerepe nem elhanyagolható. Furcsa érzés, hogy a gyerekek a farsangon Balogh Petyának öltöznek és Cápásat játszanak… de hagyjuk, mert ezzel órákig tudnék dicsekedni.

Hány órányi felvétel készült el a négy évad forgatása alatt?

Rengeteg, nem tudom hirtelen kiszámolni. De ha valaki megteszi, mondok néhány hozzávetőleges adatot. Minden felvételt 10 kamerával rögzítünk, a stúdióban egy-egy vállalkozó körülbelül egy órát tölt a Cápák előtt. Előtte-utána beszélget Liluval. Adásonként átlagosan négy vállalkozóval találkozhatnak a nézők és négy évad került eddig adásba, évadonként majdnem mindig 10 epizód. De nekem nem ez a legérdekesebb, hanem inkább az, hogy egyre több sikertörténetet forgatunk évadonként, egyre több olyan vállalkozás van, amelyik inspirálni akar más vállalkozókat, hogy próbálják ki ők is, mert nekik nagyon megérte. Ez azért érdekes, mert ebbe a műsorba nem szerepelni vágyó exhibicionista emberek jönnek, hanem olyanok, akik még ezt a „felhajtást” is vállalják a lehetőségért. Mert ez a műsor nem csak azoknak lehetőség, akik befektetőt találnak, hanem azoknak is, akik nem. Mert előfordult már olyan is, hogy a tévében látott egy ismeretlen befektető egy vállalkozót, és adás után felkereste. De egyre fontosabb része a „Cápák-ökoszisztémának” az a partnerhálózat, amely a műsorral évek óta nagy odaadással dolgozik. A banki partnerünk (K and H Bank), amely segíti a vállalkozókat pénzügyileg felkészülni a műsorra, és ha kell, utána is, a telekommunikációs cég, amely digitálisan fejleszti a vállalkozásokat (Telekom), vagy a webshop létrejöttében közreműködik (Shoprenter), segít bekerülni a termékekkel egy üzletlánc polcaira (Spar), és még folytathatnám.

Milyen növekedési pályát ír le a műsor? Változott a nézők összetétele az évadok során?

Azok, akik megszerették, nem tágítanak. De minden évben sokkal többen nézik a műsort. Igaz, ez köszönhető a műsoridőnek is, hiszen az RTL annyira hisz benne, hogy eddig minden évad egyre jobb műsorsávba került. Az utolsó sorozat vasárnap este 7 órakor kezdődött, ez nyilván rengeteg fiatal nézőt hozott. De megállta a műsor helyét, és büszkén mondom, többszázan dolgozunk a műsor sikerén, és mindnyájan nagyon szeretjük.

A szórakoztatáson kívül milyen missziót fogalmaznál meg a műsor mögött?

Szuperlatívuszokba tudnék fogalmazni, nézze el mindenki, ha elfogult vagyok, ahogy az ember a saját gyerekeivel is az, de lássuk be, ez egy tévéműsor. Még ha egyre fontosabb is mindaz, amit a vállalkozói közegben jelent, mi szórakoztató műsort akarunk készíteni. Persze, nagyon jó érzés, hogy hasznos is, értelmes is, és rengeteg ötletünk, tervünk van még, mi minden épülhet erre, de sajnos Magyarországon ezeket a skilleket, ismereteket nemigen lehet ma iskolában elsajátítani. Azokon az egyetemeken, ahol tanítok, több tanítványomnak kellett már elmagyaráznom az első vállalt munkáik kapcsán, hogy igenis adózni kell, vagy hogy hogyan kell számlát kitölteni. Egyszóval misszió van bőven.

Köztudott, hogy egy-egy műsor után az adott vállalkozás megkapja az 5 perc hírnevet. Vizsgáljátok, hogy milyen hatást gyakorol ez egy adott projektre?

Nincs rajta mit vizsgálni, a televízió hatása ma is óriási. Azoknak a vállalkozóknak a webshopjai rendre túlterheltek lesznek, akik épp az adásban szerepelnek. Volt olyan vállalkozó, aki kétségbeesett, mert a műsor ideje alatt eladta az egész arra az évre szánt összes termékét, (pedig januárban volt adásban). Lestük már meg, ahogy egy lángoskészítő saját üzlete előtt az adás másnapján kígyózó sorok álltak az utcán, de rengeteg példát tudnék mondani. Ha jó a termék, nem 5 perc a hírnév, hanem szintet lép a vállalkozás.

Producerként, amikor forog a kamera, melyik székbe képzeled bele magad: a Cápáéba, vállalkozóéba vagy a nézőébe? Miért?

Mindegyikbe egyszerre, vagy felváltva. Sokszor próbáljuk megtippelni a színfalak mögött, hogy vajon melyik vállalkozónak mi lesz a Cápák előtt a sorsa. Sokszor tévedünk, bevallom. Több vállalkozásom is van, tehát rengeteget tanulok én magam is a műsorból. Én mit válaszolnék, hol tartok, mit csinálok jól vagy rosszul. Hasznos, ahogy a műsor tükröt tart. A néző szemszöge pedig mindennek az alapja, ha valaki tévéműsorban dolgozik.

Amikor végignézed a szereplőket, ráérzel arra, hogy melyik projekt lesz sikeres? Mi az első dolog, amit megfigyelsz és miért?

Legtöbbször a számokra épül minden döntés, ez nem meglepő. De csak legtöbbször. Ahogy a világon egyre több üzleti döntést befolyásol az intuíció, egyre nagyobb szerepet kap az emberismeret, a szubjektív szempontok, nekem nagyon tetszik, hogy mindegyik Cápánk másképp gondolkodik. Mivel a vállalkozókkal mi már a felvétel előtt találkozunk, kialakul, ki kinek szurkol, kinek ki a kedvence. Csupán a Cápáknak ismeretlenek a felvétel kezdetére a vállalkozók, de hihetetlen érzékkel derítenek ki a pontos kérdéseikkel rövid időn belül rengeteg mindent. A lényeg, hogy válaszoljak is: ritkán találom el, ki kap befektetést, szóval van még mit tanulnom.

Kik azok, akik szakértőként segítik a műsor elkészítését?

Hú, rengetegen, nehéz lenne felsorolni. Az RTL kreatív csapatát Varró Szabolcs irányítja, az ötödik évadon dolgozunk együtt. Nemigen cserélődött az alapcsapat. Mivel ez a műsor egy furcsa konstrukcióban készül, hatalmas szerepe van a partnereinknek, a cégeknek, akik közül majdnem mindegyik a kezdetektől megtalálta a maga szerepét, lehetőségét a műsorban. A Cápák között üzleti tanácsadója Pistyur Veronika, akit a modern üzleti világ szereplőinek nem kell bemutatnom. De – ahogy mondani szokták – nem ilyen lenne, nem ez lenne, ha a kezdetektől nem Bogár Anitával dolgoznék kart-karöltve együtt, vele minden üzleti döntést együtt hozunk. De nagyon szívesen említem a gyártó csapatot, Grőger Dia vezetésével, vagy a műsor látványáért felelős Durkó Ádámot…de ha most nem hagyom abba, egészen biztosan vérig sértem egy csomó fel nem sorolt munkatársamat, akiket legkevésbé szeretnék.

Producerként milyen nehézségekkel szembesülsz a munkád során? Mi volt a legnagyobb kihívás, amivel meg kellett birkóznod a Cápák között készítése közben?

Nem tudok az ilyen „leg”-es kérdésekre válaszolni. Mindig az a legnagyobb kihívás, ami előtt épp állok – bármilyen közhely. Ennyi érdeket összeszervezni, ennyi emberrel együtt dolgozni nem lehet rutinfeladat. Minden helyzet olyan, amilyen még nem volt. De persze ez a legszebb is benne.

Mikor tekinti sikeresnek az RTL az adott évadot? Te személyesen mit vársz el egy adott évadtól?

A kérdés első része összetett választ igényel, nem egyszerű megmondani, erre az RTL illetékesei tudnak egzakt választ adni. Nyilván a nézettség egy tévé mutatószáma, abban mérik a sikert, ha a számok nem jók, hiába szeretjük csinálni, hiába hiszünk benne. Kegyetlen dolog ez, mert nincs második esély. Én eddig még minden évad előtt azt hittem, akkor izgulok a legjobban, hogy szeressék, nézzék. Nincsenek nagy elvárásaim, – bár ezen biztos minden munkatársam jót nevetne, mert igazi perfekcionista vagyok. Nekem elég, ha az adott évad jobb, mint az előző és ezt mindenki így gondolja.

Évadonként van esetleg olyan megkötés, hogy a Cápáknak legalább egy projektbe be kell szállniuk?

Nem befolyásoljuk őket, hogy is tehetnénk… De ők nem bohócnak szerződtek, megtérülő befektetésekért jönnek, pénzt akarnak keresni, csinálni. Ezért Cápák, ragadozók. Kedvesnővérekkel ezt nem lehetne sikerre vinni és ha egy befektető a saját pénzét kockáztatja, hogy jövök én, vagy más ahhoz, hogy ebbe beleszóljak. Ha valaki mindenbe be akar szállni, az is az ő dolga és ha semmibe, az is.

A streaming szolgáltatók terjedésével, milyen új kihívásokkal kell szembenéznetek?

Biztos vagyok benne, hogy az RTL úgy száll be a streaming szolgáltatók versenyébe, hogy pontosan tudja, mit csinál.

Mennyire tartjátok fontosnak a műsor készítése során, hogy társadalmilag fontos kérdésekben is állást foglaljatok?

Személyesen én nagyon fontosnak tartom, hogy minden helyzetet kihasználjak, amit csak lehet. De bevallom, nem mindig sikerül. Ebben az országban nehéz ennyi előítélet mellett nem azt hallatni, mutatni, amit a tömeg skandál, vagy legalább megtalálni a helyes arányt. Lépésről lépésre lehet haladni, divatos szóval érzékenyíteni kell. Vagy bezárkózni, feladni, kivonulni, tűrni. Döntés kérdése.

Mennyire tartod fontosnak, hogy a női vállalkozókat támogassátok a műsor készítése során?

Megborzongok, ha ezt kategóriaként hallom. Egy vállalkozó vagy sikeres, tisztességes, lelkes, szorgalmas, vagy nem. Függetlenül attól, nő-e, vagy férfi. Szomorú, hogy egy olyan országban élünk, ahol a nőknek egymást kell segíteniük, mert más elbírálás alá esnek, egyáltalán kategóriát alkotnak az üzleti világban.

Remélem, lesz olyan évadunk, amelyben nem egyetlen Cápalány lesz…

Vannak olyan projektek, amelyek csak a show kedvéért kerülnek adásba?

Amikor a vállalkozók a Cápák elé állnak, nem tudjuk, mi lesz a történetük vége. Azt sem tudjuk, hogy ha mi ismerjük a vállalkozók történetét, ki tudják-e a rendelkezésükre álló időben deríteni azt a Cápák. Itt minden igazi, mi csak bemutatjuk az eseményeket, nem befolyásoljuk. Az, hogy melyik adásba melyik vállalkozó kerül, az nyilván kreatív feladat, hogy a műsor dramaturgiája ne sérüljön a néző pedig jól szórakozzon.

Most érkezik a műsor történetének 5. évada. Ha belenézel az 1. évadba, mi az, ami változott a műsor kezdete óta. Terveztek új dolgokat, esetleg új Cápát bedobni a mélyvízbe?

Amerikában legalább 16-18 Cápa cserélődik rendszeresen. Visszatérnek régiek, felbukkannak újak. Ezek nem fix helyek, a Cápák nem főállásban Cápák. Ha épp valamelyikük a világ másik végén köt nagy üzletet a forgatás idején, akkor másik Cápa ül abban az évadban a székben. Rengeteg tehetséges üzlet-ember van ebben az országban. Az adott évadra vonatkozóan még jobb, ha nem mondok semmit. Január elején kiderül úgyis…

Ezt már biztosan többen megkérdezték, de a műsorban szereplő vállalkozások közül volt olyan amelyiknél megfordult a fejedben, hogy Te is szívesen beszállnál? Melyik projektek voltak igazán emlékezetesek számodra?

Alig van olyan, amelyikre nem emlékszem. rengeteg van, amelyikbe beszálltam volna… még jó, hogy nem én ülök ott. De van olyan cég is, amellyel azóta üzleti kapcsolatba kerültem és nem bántam meg.

„Egy vállalkozó vagy sikeres, tisztességes, lelkes, szorgalmas, vagy nem. Függetlenül attól, nő-e, vagy férfi”

Vizsgáljátok a Cápák népszerűségi mutatóit külön-külön? Mennyiben befolyásolja a műsor nézettségét a személyük?

A Cápák egyáltalán nem voltak ismert emberek az első évad előtt. Nem is akartak azok lenni, és talán nem is tudták, mire vállalkoznak. Van, aki ezt jobban viseli, van, akinek nem hiányzik, ami a tévé adta népszerűséggel jár. Szerintem legtöbbüknek jó móka, más, mint a hétköznapi üzleti életük, de mégis komfortos, mert nem kell szerepet játszaniuk. Minden évben egyre népszerűbbek, de ha ez terhessé válik nekik, majd nyilván épp nem érnek rá abban az évadban. A műsort miattuk nézik, ez nem kérdés.

Sok esetben halljuk startupoktól, nem szeretnének szerepelni, mert egyetlen rossz mozdulat vagy mondat és a felépített vállalkozásuk nevetség tárgya lesz. Valós félelem? Hogy látod egy feltörekvő cég esetében valóban jelentheti a vállalkozás végét egy rossz szereplés?

Biztos, hogy nem jelenti, nem jelentené. Kimondottan vigyázunk a vállalkozókra, az érdekeikre. Ha valaki azt érezné, hogy itt hülyét csinálnak belőle, nem jönne. Ha valaki azt érezné, másokból hülyét csinálunk, nem tudnánk létrehozni a következő évadot. Úgy látom, egyelőre minden vállalkozó a lehetőséget látja benne, ha leküzdi magában a szereplés drukkját a célja érdekében, nem bánja meg.

Tudsz olyan sikertörténetet, ami a műsornak köszönhetően nemzetközi vizeken is tudtak bizonyítani?

Több ilyen is van, de nem szeretnék példát mondani (okkal, majd az új évadban lesz ezekről szó).

Mit gondolsz egy Cápa mennyiben tesz hozzá a vállalkozás sikeréhez a pénzen túl?

Pénz van a vállalkozóknak sok helyen. Aki befektetést akar csak pénz formájában, egészen biztosan megtalálja. Egyre több vállalkozó mondja, hogy nem a pénzért jön elsősorban a műsorba, hanem azért a lehetőségért, hogy valamelyik Cápával együtt dolgozhasson, gondolkodhasson, tanulhasson tőle.

Szerinted mi az a 3 kritérium, aminek teljesülnie kell ahhoz, hogy befektetést kapjon a projekt?

Hiszek az őszinteségben, hogy valaki ne titkolja a hiányosságait, ha vannak. Persze fontos, hogy legyenek bíztatóak a cég számai, anélkül nem fog menni. Nem utolsó sorban pedig teljes odaadással higgyen a vállalkozó a saját céljaiban, cégében, nála jobban ne akarja senki.

Mit vársz az 5. évadtól?

Azt, hogy sikeresebb legyen, mint az előző… és ez nem kevés.

Next Post

Sok hatásnak kell egyszerre érvényesülnie ahhoz, hogy valódi változás létrejöjjön
Back to Top