Vissza

Tisza-parttól a Szilícium-völgyig: Mit ad az innovatív sikertörténetekhez az intuíció?

Végh Noémi – Host: Jánoska Rita

Noé a Szilícium-völgyben alapított fejvadász céget. Magyar lelkész családból indult, majd egy német PhD és néhány multinál töltött év után két barátjával létrehozta a Vega Partners-t, ami egy dinamikusan növekvő startup. A Szilícium-völgyet aktuálisan lázban tartó kérdésekről, a Vega-ról és a csodákról beszélgettünk.

Noé, te 2016-ban fogtad magad, két bőrönddel és a 12 éves fiaddal kirepültél a Szilícium-völgybe, hogy megalapítsd a Vegat és forradalmasítsd a startup toborzást.

Igen, valahogy így volt. Felmondtam a multis vezetői állásomat, leadtam a céges autóm kulcsát, a tárgyaim jelentős részét elajándékoztam, vettem egy repülőjegyet és útra keltem. Annyi apró, de fontos különbséggel, hogy akkor még szó sem volt Vegaról vagy a startup toborzás forradalmasításáról. Az ismeretlenbe mentem, hogy szerencsét próbáljak. Az álmom az volt, hogy saját fejvadász céget alapítsak, de akkor még nem tudtam, hogy ez hogyan is valósul majd meg. A kezdeti útkeresés időszakát szeretném nagyon kiemelni, mert visszanézve minden történet nagyon kerek – mindig olyan egyértelmű, hogy a végén minden jól alakul. De az út során az ember napról napra teszi egyik lábát, a másik után, nem tudva, hogy mi is az pontosan, amit létrehoz majd. Az érkezésemet követő első 60 napot egy erdei kabinban töltöttem a Santa Cruz hegységben ebben az útkeresésben.

Hogy jutottál el a kabintól a Vega-ig? Mi minden segített a konkrét megvalósításban?

A csodák.

Einsteinnek tulajdonítják a mondást, hogy: “Csak két dologban hihetsz – vagy abban, hogy a világon minden csoda, vagy abban, hogy semmi sem.”

A csoda persze nem attól csoda (vagy nem csak és nem mindig), hogy természetfeletti dologról van szó, hanem attól, hogy felismered, hogy ott és akkor számodra valami jelentőségteljes dolog történik. Maga a felismerés nyit új dimenziókat benned. Mikor megérkeztem Kaliforniába, a barátaim vártak, akik a Szilícium-völgy top technológiai fejlesztői voltak már akkor is. Sokan közülük főállásuk mellett startup ötleteken dolgoztak.

Az egyik ilyen startup [AppBuddy, most a Validity cégcsoport része – a szerk.] épp akkor indult dinamikus növekedésnek, amikor megérkeztem. A barátaim tudták, hogy a szakterületem az emberek és szervezetek fejlesztése és megkértek, hogy segítsek nekik a csapat felépítéseben. Alkalmazottként nem tudtam magam elképzelni, így két barátom segítségével alapítottam egy céget. Így született meg a Vega Partners, és az AppBuddy lett a cég első ügyfele.

Mi inspirálta a vállalkozás nevét?

A Vega csillag a világegyetem egyik legragyogóbb és legszebb csillaga – főleg számomra. Innen adta magát a branding is, hisz a csillagok mindig konstellációkban vannak, és a Vega USP-je az, hogy nemcsak kiváló embereket talál az adott munkakörbe, hanem a csapat konstellációt is mindig szem előtt tartja.

Mit adott neked az első ügyfeletekkel, az AppBuddy-val való együttműködés?

Mindent, kivéve bevételt – az elején. De ez benne van a pakliban a startupok esetében. Lehetőséget adtak nekem, hogy bepillantást nyerjek a tech startupok mindennapjaiba és megértsem, hogy mi minden fáj nekik a recruitment terén, amire semmilyen hagyományos szolgáltató cég vagy toborzó app nem adott választ. A velük való munka során lett a Vega igazi csillag.

Milyen fájó pontokra találtatok rá?

Hat év távlatából, és több mint 50 startuppal való közös munka után, már könnyebb ezt megfogalmazni: a startupoknak fejvadász szintű támogatásra van szükségük, de ez a szolgáltatás nem elérhető a számukra. Nehezíti a helyzetet az is, hogy a sok toborzó applikáció azt az illúziót adja el, hogy elég csak néhány kattintás, a munkaköri leírás publikálása – egy kattintással 100 platformon – és a megfelelő tehetségek rekordidőn belül maguktól felsorakoznak. Ez egy óriási tévedés, de nagyon jól hangzik és mindenki nagyon szeretne hinni benne,​​ ezért hosszú időbe telik, mire a startupok ráébrednek, hogy ez a megközelítés nem működik. A rengeteg beáramló jelentkező a haladás illúzióját kelti, de nincsenek köztük azok, akiket a startupok valójában keresnek (kivételek mindig vannak, most tendenciákról beszélek). A rekord az volt, mikor 6 hónap eredménytelen toborzás után hívtak be minket egy kriptóval foglalkozó startuphoz, ahol 600 bejövő jelentkező és 30 interjú után, még mindig a startvonalon állt a csapat. Kifáradva, elkeseredve és összezavarodva. Mi három hét alatt betöltöttük az adott pozíciót, és azután még sok másikat.

„A sok toborzó applikáció azt az illúziót adja el, hogy elég csak néhány kattintás, a munkaköri leírás publikálása – egy kattintással 100 platformon – és a megfelelő tehetségek rekordidőn belül maguktól felsorakoznak. Ez egy óriási tévedés, de nagyon jól hangzik.”

Mi a Vega titka?

A megközelítésünk egyszerre nagyon egyszerű és összetett, mert intuíción alapszik: lézerpontossággal célozzuk meg azokat a jelölteket, akik arra a pozícióra megfelelnek, de akik soha nem jelentkeznének maguktól.

Az, hogy ki felel meg egy adott pozícióra, messze túlmutat a skilleken. A kémia is nagyon fontos. És mi arra ráérzünk.

Mit értesz ráérzés alatt? Mi segít neked és a csapatnak ebben?

Sokat gondolkoztam ezen, és talán az, hogy lelkész családban felnőve, egy nagy gyülekezetben, az emberek közötti energia és a láthatatlan kapcsolódások felismerése és használata hatalmas jelentőséggel bírt. Ezért az örökségért nagyon hálás vagyok. Olyan csapattársakkal dolgozhatom, akik szintén mesterei ennek. Kidolgoztunk egy metodológiát, ami ezt az intuitív folyamatot modellezi és számszerűsíti. Így a vezetők számára hozzáférhetővé tesszük az intuitív folyamatokat. Hidat képezünk a digitális világ és az intuitív dinamika között azáltal, hogy kézzelfogható és számszerűsíthető értékben mutatjuk meg, hogy milyen egy ütős csapat és milyenek azok a jelöltek, akiket ezekkel a módszerekkel keresünk.

Mesélj az ügyfeleitekről! Miben hasonlítanak vagy különböznek?

Mind, egytől egyig tech startup. Az a közös bennük, hogy mindannyian nagyot álmodnak, innovatívak, hatalmas küldetéstudattal rendelkeznek és nagyon-nagyon okosak. Olyan inspiráló ilyen közegben mozogni! A skála rendkívül széles: az AI által vezérelt vertikális beltéri kerttől, az AR/VR NFT-ken és a dupla unikornis wifi platformon át, a neurobiológiai kutató cégig, sokan választanak minket.

Mi az, ami most a Szilícium-völgyet a te meglátásod szerint lázban tartja?

Először is – ez a Szilícium-völgy mára már egy kicsit olyan lett, mint a Négyszögletű Kerek Erdő Lázár Ervin meséiben: nincs sehol, de létezik. Ebben a szinte virtuális térben három izgalmas irányt látok: a web3 térhódítását a DAO-kal, az AI-kutatásokat és a biohackelést. Engem cégvezetőként is és tudósként is ennek a három iránynak az egymásra hatása foglalkoztat leginkább, és az, hogy mi jön létre a metszéspontokban.

„Mert a homo sapiens az egy digitalizált, virtualizált és AI által vezérelt világban is homo sapiens. Az emberi genetika nem változik olyan tempóban, mint a technológia. „

Az emberi test és idegrendszer még mindig a mozgást, a természetet, a jó levegőt és a teljes lényünket átható élményeket szereti.

Hogyan hat mindez a személyes életedre, a mindennapjaidra?

A kísérlet elején vagyok, és én magam vagyok a kísérleti alany. Olyan életformát szeretnék kialakítani, ami célzott, hatékony, de limitált jelenlét a web 3.0 hálójában és a metaverzumban – mindezek mellett pedig gazdag az offline flow élményekben. Ennek a megvalósításához egyre nagyobb elszántság kell. Része a digitális detox és az egyszerű offline élet, ami ellene megy a könnyen habzsolható kifogyhatatlan online dopamin-forrásnak, ami mindig kéznél van. Az NFT habos torták mellett hálával törni meg a mindennapi kenyeret, és a virtuális világutazások közben csendes áhítattal szemlélni, ahogy a fák virágba borulnak tavasszal.

Next Post

Litkai Gergely: Minden korrupt forint tíz forint kárt okoz a gazdaságnak
Back to Top