Milyen kihívásokkal szembesül egy startup alapítója nap mint nap? Egy alapító miért tekint a kudarcokra tanulási lehetőségként? Hogyan alakítja át a videókészítést a technológia és az innováció? Többek között ezekről beszélgettünk Kovács Dominikkal, a Colossyan alapítójával.

A startup építése valóban olyan, mintha folyamatos pszichológiai nyomás alatt lennénk. Nap mint nap szembe kell nézni a váratlan kihívásokkal, és talán az a legnehezebb, hogy megtanuljunk profitálni a kudarcokból. 

Dominikkal a Growth Magazin stúdiójában találkoztunk, ahol a beszélgetést szokás szerint egy csésze kávé mellett kezdtük. Ez nem csak a feszültséget oldja, hanem lehetőséget ad arra is, hogy mélyebb témákba merüljünk, és könnyedebben osszuk meg a tapasztalatokat. Dominik nem kertelt: egy startup alapítása nem egy hagyományos nyolcórás munkahelyet jelent; számára ez inkább 13-15 órás napokat ölel fel, amit már öt éve folyamatosan így csinál. Mégis, valahogy energikus marad. Szerinte a titok a mentális egyensúlyban, a rendszeres sportban és a helyes táplálkozásban rejlik, ami segít neki elkerülni a kiégést.

A kudarcokat pedig nem negatívumként éli meg. Számára minden egyes nehézség egy újabb tanulási lehetőség, egy alkalom arra, hogy újragondolja a stratégiákat és előre lépjen. Akár itthon, akár Amerikában, a vállalkozói élet mindig küzdelmekkel jár, de ahogy Dominik mondja, hosszú távon csak az maradhat sikeres, aki a kudarcokat is képes előnyére fordítani. Ez az a hozzáállás, ami előre viszi őt és csapatát is. 

„Mindig úgy képzeltem, hogy saját üzletem lesz, és azt hittem, ez hatalmas szabadságot jelent majd, meg persze rengeteg döntési lehetőséget és különleges kiváltságokat”

A Colossyan küldetése

A Colossyan küldetése, hogy a tudás megosztását megkönnyítse, méghozzá megfizethető videókészítési megoldásokkal. A céljuk egyszerű: olyan technológiát fejleszteni, ami leveszi a manuális munkafolyamatokat az emberek válláról, és közben új képességeket ad a kezükbe, hogy könnyebben férjenek hozzá a szükséges információkhoz.

Az értékeik nem csak üres szavak, hanem a mindennapi életük, munkájuk és alkotásaik alappillérei. Náluk az ügyfél az első, hisznek abban, hogy a kihívások visznek előre, az egyszerűség erő, és hogy a munka közben nem árt, ha jól is érezzük magunkat. Mindenki úgy dolgozik, mintha saját cége lenne.

A Colossyan sztorija egy egyszerű kérdéssel indult: mi lenne, ha a videókészítés nem venne igénybe annyi időt és energiát, mint jelenleg? Pár éve három barát rájött, hogy mennyire fárasztó és időigényes egy videó összehozása. Világklasszis mérnököket és AI-kutatókat hívtak segítségül, hogy létrehozzanak egy olyan platformot, amit ma már olyan nagyágyúk használnak, mint a Hewlett Packard, a BASF vagy a BMW. ‘Az a célunk, hogy megkönnyítsük a tudás megosztását, legyen szó vállalatokról vagy egyetemekről’ – mondja Dominik.

A Colossyan szoftvere, ami szövegből varázsol oktatóvideókat, már több mint 120 nyelven működik, és valós embereket ábrázoló avatárokkal turbózza fel a videókat. A cég, amelynek irodái New Yorkban, Londonban és Budapesten is vannak, mára 75 fős nemzetközi csapattá bővült.

A Kezdetek

Dominik már gyerekként arról álmodozott, hogy egyszer saját vállalkozása lesz. „Mindig úgy képzeltem, hogy saját üzletem lesz, és azt hittem, ez hatalmas szabadságot jelent majd, meg persze rengeteg döntési lehetőséget és különleges kiváltságokat” – meséli. A családi háttér is nagy hatással volt rá; nevelőapja és édesapja is saját vállalkozást vezettek, így hamar megtanulta, milyen fontos a kockázatvállalás. „Tőlük tanultam meg, hogyan kezeljem a kockázatokat. Láttam, hogy nem mindig könnyű, de ez inkább inspirált, mint eltántorított.”

Egyetemi évei alatt Dániába ment tanulni, ahol a szabad és kreatív légkör lehetővé tette számára, hogy igazán kibontakozzon. „Ott tényleg szabad kezet kaptunk. Senki sem mondta meg, hogy mennyit tanuljak, így azt csináltam a szabadidőmben, amihez kedvem volt – például a saját üzleti ötleteimen dolgoztam” – meséli Dominik. Az északi országok mesterséges intelligencia iránti elkötelezettsége és az ottani innovációs szellem szintén nagy hatással volt rá.

Amikor belevágott a startup világba, olyan kérdések foglalkoztatták, mint a zöldenergia, az űrkutatás és az AI. Bár kezdetben a zöldenergiával kacérkodott, végül a mesterséges intelligenciában találta meg az igazi szenvedélyét. „Az AI-ban leltem meg azt, amivel igazán foglalkozni akartam” – emlékszik vissza. Egyetemi évei alatt egy rakétaépítő klubban is részt vett, ahol diákokkal közösen, közösségi finanszírozással építettek rakétát. „Ez az egész eléggé olyan volt, mint egy startup – tíz-húsz diák éveken át dolgozott együtt egy közös célon.”

Az AI Változásai és Hatásai

Dominik 2018 óta foglalkozik mesterséges intelligenciával, és azóta elég sok változást látott. „Az AI iránti érdeklődés és a társadalom hozzáállása is rengeteget változott” – mondja. Amikor 2018-ban elkezdett AI-algoritmusokkal dolgozni, még a befektetők sem igazán hitték, hogy ilyen gyorsan fejlődhet ez a terület. „Azok, akik benne voltak, tudták, hogy az AI egy nagyon izgalmas és dinamikus terület, amibe érdemes energiát fektetni.”

Az AI alkalmazásának gyors tempója különösen meglepte Dominikot. „Nem gondoltam volna, hogy ennyire rövid idő alatt ilyen minőségű médiatartalmakat lehet létrehozni AI segítségével” – vallja be. „Öt éve még nagyon kezdetlegesek voltak az eredmények, és azt hittük, legalább tíz év kell, hogy elérjük a mostani szintet. Ehhez képest csak öt év kellett.”

Barack Obama, mint a Colossyan múzsája

A Colossyan ötlete egy olyan időszakban született, amikor a technológia és az innováció gyors ütemben alakította át a digitális világot. Az inspiráció egy meglepő helyről jött: az első deepfake videóból, amiben Barack Obama szerepelt, még 2018-ban. „Akkor azt gondoltuk, milyen klassz lenne, ha az ilyen hamis videókat felismerhetnénk és ezzel visszaszoríthatnánk a vizuális fake news-t” – meséli Dominik.

Dániában, ahol tanult, nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a technológia szolgálja a társadalom érdekeit. „Mérnökként és technológiai emberként mindig olyan dolgokat akartam csinálni, amik tényleg hasznosak az emberek számára. Ezt a szemléletet hoztam magammal” – emlékszik vissza. Így indultak el az úton, hogy egy olyan rendszert fejlesszenek, ami kiszűri a hamis videókat. Az ötlet azonban nem váltotta be a reményeket.

„Másfél év után be kellett látni, hogy ez nem működik. Nem volt piaci igény rá, nem találtunk rá product-market fit-et” – vallja be Dominik. De a kudarc nem törte meg a csapatot, inkább új irányba fordította őket. „Egy év munkát fektettünk bele, de az emberek csak annyit mondtak, hogy jó ötlet, de nem fizetnének érte. Nem látták olyan fontos problémának, amire pénzt is áldoznának.”

Ekkor döntöttek úgy, hogy váltanak. „Mi a detektálással foglalkoztunk, de rájöttünk, hogy érteni kell a generáláshoz is. Láttuk, hogy a hozzánk hasonló cégek sorra buknak, miközben a generáló technológiát fejlesztő vállalatok egyre csak nőnek” – mondja Dominik.

Így 2020 augusztusában megalapították a Colossyan-t, és egy évvel később megszerezték az első pre-seed befektetést. „Addigra már építettük a technológiát és validáltuk a terméket, tanulva a korábbi hibákból” – meséli. Az alapítás sem ment simán, kezdetben dániai cégként indultak, majd német, amerikai és magyar bejegyzésű cég is követte. „Minden létező hibát elkövettünk, de végül amerikai cég lett belőlünk, mert az a legjobb üzleti környezet” – teszi hozzá.

„Mi a detektálással foglalkoztunk, de rájöttünk, hogy érteni kell a generáláshoz is. Láttuk, hogy a hozzánk hasonló cégek sorra buknak, miközben a generáló technológiát fejlesztő vállalatok egyre csak nőnek”

Kovács Dominik – alapító, Colossyan

Az első befektetési kört a Day One Capital, az Oktogon Ventures és az APX vezették. „Volt egy alap technológiánk, egy kis csapatunk, és néhány pilot partnerünk, akik még nem fizettek. De a víziót el tudtuk adni, és azt mondták, van benne potenciál.” Végül 1 millió dolláros befektetést kaptak, ami másfél évre biztosította a működést, főleg a csapat bővítésére és a fejlesztésekre fordították.

A Csapatépítés Kihívásai és Sikerei

A Colossyan kezdeti időszaka nemcsak az ötletek és technológiák kidolgozásáról szólt, hanem arról is, hogy összerakjanak egy igazán elhivatott és tehetséges csapatot. Kezdetben a csapat Európában tevékenykedett, és 10-15 fő körüli létszámmal dolgoztak. „Az engineering vezetőnk itt volt, míg a kutatási menedzser Pakisztánból dolgozott, akit teljesen véletlenül találtunk online” – meséli Dominik.

A megfelelő mérnökök felvétele nagy kihívás volt. „Négy-öt hónapot töltöttem azzal, hogy egy mérnököt felvegyünk, mert senki sem akart csatlakozni. Részben azért, mert az emberek nem akartak rizikót vállalni, és nem a részvényopciókat tartották fontosnak, hanem a cég stabilitását” – magyarázza Dominik. Hiába kínáltak versenyképes fizetéseket, a Colossyan neve még nem volt elég ismert.

Dominik biztos volt benne, hogy ha sikerül tíz tehetséges embert felvenniük, ők továbbajánlják majd a céget, és ezzel elindul a „network effect”. „Ma már van egy nagyon jól működő toborzási folyamatunk, amire büszke vagyok, és a network hatás is beindult” – teszi hozzá.

Két évvel ezelőtt Dominik azt mondta, hogy alig ötven magasan kvalifikált szakember van a világon, aki deepfake technológiában jártas. Akkor az volt a cél, hogy ebből az ötvenből legalább egyet a csapatban tudjanak. Szerencsére sikerült is, és Shahzaib, a kutatási vezető, az egyik legjobb szakember a területen, ma már egy majdnem húsz fős kutatócsapatot vezet.

Azóta a piac jelentősen bővült. „Ma már több hasonló vállalat van, szóval az iparág is egyre menőbb lett” – mondja Dominik. Bár a verseny egyre keményebb, Dominik szerint a piac brutálisan nehéz. „A vetélytársak nagyon erősek, így nekünk is még erősebbnek kell lennünk. Gyorsabban kell innoválnunk és terjeszkednünk” – magyarázza. Az AI technológiával foglalkozó startupoknak nemcsak egy terméket kell építeniük, hanem magát a technológiát is fejleszteniük kell, ami önmagában is nagy kihívás.

„A kutatási folyamatokat nem hónapokban, hanem években mérjük, ami különösen nehéz egy startup számára, ahol gyorsan kell haladni” – teszi hozzá Dominik. Arra számít, hogy év végére csak néhány cég, köztük a Colossyan, lesz képes igazán magas színvonalú, piacképes eredményeket produkálni.

Ezért volt szükségük a 22 millió dolláros befektetési körre, hogy nagyobb piacot tudjanak lefedni és tovább fejleszthessék a technológiájukat. „Ezt mind kutatásra és technológiára fordítjuk. A mai üzleti környezetben hosszú távú tartalékkal kell számolni, nem csak két évre” – mondja Dominik. A befektetés több mint három évre biztosította a cég működését, főleg a bérekre.

A Colossyan technológiai csapata nagyrészt európai szakemberekből áll. „A terméket építő csapatunk csak Budapesten van, és ők mind magyarok. A kutatás pedig egy világszintű tehetségbázis, főleg Európából van irányítva” – meséli Dominik. A cég irodái Budapesten, New Yorkban és Londonban találhatók. Budapest a K+F és operations központja, New York a sales, customer success és marketing területekért felel, míg Londonban vegyesen találhatók különböző szakterületek.

Az utóbbi hónapokban a csapat létszáma 55 főről 75-re nőtt. Dominik igyekszik mindenhol jelen lenni, hogy segítse a munkavállalók beilleszkedését és a karrierjük kezdeti szakaszát.

22 Millió Dollár 3 Hét Alatt

2023 júliusában döntöttek úgy, hogy év végén belevágnak egy újabb fundraise-be. Dominik már akkor elkezdte építeni a folyamatot, mert tudta, hogy egy jó befektetéshez nem elég az ötlet, alapos előkészítés és idő is kell.

„Az év során folyamatosan találkoztam befektetőkkel: beszélgettünk, közösen reggeliztünk, kávéztunk – lényegében ismerkedtünk és építettük a kapcsolatokat” – meséli Dominik. Ez az egész olyan volt, mint egy randi: mindkét fél próbálta megismerni a másikat. A terv az volt, hogy minél több befektetővel beszéljenek egyszerre, így ha valaki ajánlatot tett, azt fel tudták mutatni a többieknek is, hogy jobb pozícióba kerüljenek.

„Nem érdemes elnyújtani a folyamatot, mert ha van egy terméked, amit csak korlátozott ideig kínálsz, a befektetők úgy érzik, gyorsan kell dönteniük” – magyarázza Dominik. Október végén indították el a fundraise-t, és rövid idő alatt sikerült lezárniuk a legfontosabb megállapodásokat. Bár a szerződések és az utalások tovább tartottak, az alapvető kérdések hamar elrendeződtek.

„Három hét alatt összejött az üzlet. A befektetési kör teljes lezárása persze kicsit tovább tartott, de a lényegi megállapodások már megvoltak” – meséli Dominik. A befektetők között ott volt a Lake Star, amely vezette ezt a kört, valamint a Day One Capital, az Oktogon Ventures, a LaunchHub és az Emerge Education Londonból. „A Lake Star az egyik top európai befektető, szóval elég menő, hogy velük dolgozhatunk” – teszi hozzá büszkén.

Az elkerülhetetlen mélypontok – Az Alapítói Csapat Szétesése

Az egyik legkeményebb döntés, amit Dominiknak meg kellett hoznia, az volt, amikor megvált két alapítótársától. „Ez az a lépés, amit sokan nem mernek megtenni. Az eddigi karrierem legnehezebb döntése volt” – emlékszik vissza. Mégis, ez a döntés volt az, ami a befektetők számára is egyértelművé tette, hogy Dominik nem csak egy átlagos alapító. „Ez volt az a pillanat, amikor megmutattam, hogy a cég érdekeit tartom szem előtt, nem a személyes céljaimat” – mondja.

A startup építése során mindig vannak brutálisan nehéz pillanatok, de épp ezek a döntések és a folytonos fejlődés az, ami tovább pörgeti. „Folyamatosan új akadályokba ütköztünk, és eleinte nehéz volt átadni a feladatokat a csapatnak, mert megszoktam, hogy mindent én csinálok.”

Dominik számára az egyik legérdekesebb kihívás az volt, hogy megtanuljon megbízni a csapatában, és elengedni azt a késztetést, hogy mindent ő csináljon. „Az a váltás, hogy ne én húzzam az összes szálat, hanem hagyjam, hogy a csapat vegye át – az piszok nehéz volt” – emlékszik vissza. „Az ember hajlamos azt hinni, hogy a saját kezével végzett munka a leghatékonyabb, de vezetőként meg kell tanulni bízni abban, hogy a csapat képes a sikerre.”

Harc a Jövőért: A Colossyan Útja és Dominik Vezetői Kihívásai”

A Colossyan legújabb befektetési köre nem csak egy pénzügyi löket volt, hanem egy újabb lépés a hosszú távú siker felé. „Ameddig csak lehet” – mondja Dominik, amikor arról kérdezzük, meddig tervezik felhasználni a frissen szerzett tőkét. „Nem akarok egy olyan céget építeni, ami csak a kockázati tőkéből él. Az igazi növekedést az ügyfeleink bevételeiből akarjuk elérni.”

Az innováció és a technológia fejlesztése persze nagy befektetéseket igényel, de Dominiknak nem az a célja, hogy mindent villámgyorsan végigpörgessenek. „Nem az a terv, hogy szétaprózzuk magunkat, és minden feladatot villámgyorsan lezárjunk” – teszi hozzá.

A „végjátékot” illetően Dominik több opciót lát a startup előtt, amivel a befektetők is nyerhetnek. „Több út is nyitva áll: exitelhetünk, IPO-ra mehetünk, vagy kereshetünk összeolvadási lehetőségeket nagy cégekkel. Persze, mindig ott a csőd is mint negyedik opció” – magyarázza nevetve. Dominik azonban biztos benne, hogy előbb-utóbb valamilyen likviditási esemény bekövetkezik.

Van, ami játékban tart

Dominikot több dolog is hajtja előre nap mint nap, de az ügyfelek elégedettsége az egyik legnagyobb motivációja. „Amikor látom, hogy az ügyfeleink mennyire boldogok a szoftverünktől, az elképesztően inspiráló. Egyszer meglátogattunk egy nagyvállalati ügyfelet, és láttuk, mennyire értékelik, hogy a technológiánk mennyire megkönnyítette a munkájukat” – meséli lelkesen.

A másik nagy motiváció a csapat és az alkalmazottak elégedettsége. „Összeszámoltam, hány család életére van hatással a cégünk. Ha 75 ember dolgozik nálunk, és sokuknak családja van, az azt jelenti, hogy több száz ember életére van hatásunk. Ez pár éve még elképzelhetetlen volt” – mondja büszkén.

És persze ott vannak a mindennapi apró győzelmek, amikért érdemes felkelni. „Legyen szó egy új üzlet megkötéséről, egy hiba kijavításáról, vagy egy ügyfél kérdésének megoldásáról – minden egyes siker győzelemnek számít. Ezek az apróságok összeadódnak, és nagyon addiktívak tudnak lenni” – magyarázza.

Végül az is hatalmas motivációt ad, hogy látja, milyen hatással van a Colossyan a jövőre. „Nagyon büszke lennék, ha egy nap valaki, aki itt dolgozott, máshol kapna egy remek pozíciót csak azért, mert a CV-jében ott van, hogy nálunk volt. Vagy ha azok az emberek, akik most itt vannak, később saját cégeket alapítanának, és látnák, hogyan építettük fel mindezt. Szerintem ez óriási lökést adna a gazdaságnak és az országnak is.”

Az Inspiráció Forrásai

Dominik fiatalon lett vezető, és számos forrásból merít inspirációt. „Rengeteg könyvet elolvastam, és sok emberrel beszéltem. Van egy coach-om is, aki már három sikeres startupot vitt végig, és nagyon sokat segít nekem. Rendszeresen kérek visszajelzést a csapatomtól is” – meséli.

A kedvenc könyvei között ott van a „Great CEO Within” és a „The 15 Commitments of Conscious Leadership”. „Az érzelmi intelligencia és a pszichológia is kulcsfontosságú, ezeken is folyamatosan dolgozom” – teszi hozzá. Dominik szerint a jó vezetővé váláshoz rengeteg idő és energia kell. „Folyamatosan tanulok és fejlődök. Sok olyan emberrel találkoztam, akiket igazi példaképnek tartok” – vallja be.

A Jövőbeli Tervek és a Magyar Startup Ökoszisztéma

Miután a Colossyan eléri a céljait, Dominik szívesen kipróbálná magát angyalbefektetőként. „Olyan, mint egy hobbi – tanácsokat adni és segíteni másoknak. Már most is csinálom egy kicsit, és nagyon élvezem” – mondja mosolyogva.

Szerinte a magyar startup színtér még elég gyenge, és kevés olyan sikersztori van, ami tényleg a nulláról épült fel. „Nagyon ritka, hogy valaki tényleg a semmiből építkezzen. Ez elég szomorú” – mondja. Bár szerinte van befektetői pénz, sokszor rosszul osztják el, mert nem hisznek igazán az ötletekben.

Azoknak, akik startupot akarnak építeni, azt tanácsolja, hogy mindig validálják az ötleteiket, mielőtt belevágnának. „Sokszor hallom, hogy emberek nekiállnak fejleszteni egy terméket, anélkül, hogy megnéznék, van-e piaca, vagy hogyan lehetne pénzt keresni vele” – magyarázza. Szerinte, ha valaki kihagyja a biznisz részét, az nagyon veszélyes lehet, és rengeteg időt elpazarolhat.

A startup építése kemény munka, és nagy elköteleződést igényel. Dominik egyik legnagyobb tanulsága, hogy mindig hitt abban, hogy az áttörés csak pár hónapra van.

„Én mindig azt hittem, hogy csak három-négy hónapra vagyunk attól, hogy végre beinduljon az igazi áttörés. Hogy pár hónap múlva történik valami nagy dolog, ami mindent megváltoztat, és végre minden jó lesz. Aztán eltelt öt év, és még mindig ugyanezt hittem.

De ez a folyamatos remény, vagy túlzott optimizmus – talán egy kis tudatlansággal fűszerezve – az, ami segített átvészelni a legnehezebb időket. És az a vicc, hogy most is úgy érzem, pár hónap múlva minden jobb lesz. Nem tudom elengedni ezt a gondolatot, de talán pont ez tart életben. Ez az, ami segít továbblépni, amikor nehéz.

Valahol persze naivitás, de olvastam valahol, hogy a karrierjük elején az emberek bátrabbak, és nagyobb eséllyel érnek el sikert. Mert amikor már túl sok mindent láttál, könnyebben mondod azt, hogy ‘ez most nem fog működni’. De a karrier elején vakmerőbb vagy, nem láttál annyi kudarcot, és így könnyebben belevágsz dolgokba.” – fejti ki Dominik.

A Történet Filmként

Amikor Dominikot megkérdeztük, hogy ha a történetük egy film lenne, mi lenne a címe, a műfaja és ki játszaná őt, érdekes válaszokat adott. „Fogalmam sincs, mi lenne a címe” – nevetett. „De ha választanom kellene, Jake Gyllenhaal-t választanám, őt nagyon kedvelem. Ami a műfajt illeti, valószínűleg dráma lenne, mert én mindig drámákat nézek, de talán egy kis akcióval is megfűszerezhetnénk. Nagy sci-fi rajongó vagyok, és mindig zavar, hogy Hollywood hogyan rontja el a jó sztorikat kapitalista indokok miatt. Szóval, ha valami igazán jó sci-fi történetet tudnának csinálni, ami az AI és a technológia körül forog, az érdekes lenne. De csak akkor, ha a sztori magas minőségű” – mondta Dominik.

7 Meghökkentő Tény a DeepTech Iparágról

A deeptech iparág, ahol a tudomány találkozik a technológiával, hihetetlen lehetőségeket és kihívásokat rejt magában. Ez az iparág nemcsak a jövőnket formálja, hanem alapvetően megváltoztatja a jelenlegi technológiai környezetet is. Íme hét meghökkentő tény és adat, ami megmutatja, miért olyan különleges és izgalmas a deeptech világa:

  1. Minden 10. DeepTech Startup Eléri az Egymilliárd Dolláros Értéket (Unicorn)
    A deeptech startupok, bár kockázatosak, gyakran meghozzák a nagy áttöréseket. A statisztikák szerint a deeptech vállalatok közül minden tizedik eléri az „unicorn” státuszt, vagyis egymilliárd dollár fölé nő a piaci értéke.
  2. A DeepTech Befektetések 50%-a Az AI-hoz és Kvantumszámítástechnikához Kapcsolódik
    Az AI és a kvantumszámítástechnika az egyik legvonzóbb terület a befektetők számára. A deeptech befektetések felét ezek a technológiák teszik ki, mivel ezek ígérik a legnagyobb forradalmi változásokat a következő évtizedekben.
  3. A DeepTech Startupok 80%-a Kutatási Intézetekből és Egyetemekről Indul
    A deeptech startupok jelentős része olyan kutatási projektekből nő ki, amelyeket egyetemek vagy kutatóintézetek indítottak. Ez a tény is mutatja, hogy az alapkutatás kulcsszerepet játszik a jövő technológiai fejlesztéseiben.
  4. 5 Év Átlagos Fejlesztési Idő
    A deeptech projektek átlagosan öt évig tartanak, mielőtt piacra kerülnek. Ez a hosszú fejlesztési idő szükséges ahhoz, hogy a technológiai áttörések stabil és megbízható termékekké váljanak.
  5. A DeepTech Startupok 60%-a Alkalmazza a Kvantumtechnológiát a Fejlesztéseiben 2030-ig
    A kvantumtechnológia várhatóan a következő évtized legnagyobb hatású technológiai trendje lesz. Becslések szerint 2030-ra a deeptech startupok többsége valamilyen formában alkalmazni fogja ezt a technológiát a fejlesztéseiben.
  6. 100+ Ország Épít DeepTech Stratégiát
    Több mint 100 ország dolgozik jelenleg deeptech stratégián, hogy versenyképesek maradjanak a globális technológiai versenyben. Ezek az országok felismerik, hogy a deeptech kulcsfontosságú szerepet fog játszani a jövő gazdasági növekedésében.
  7. A DeepTech Iparban Dolgozók 40%-a Tudományos Doktori Fokozattal Rendelkezik
    A deeptech ipar különlegessége, hogy a benne dolgozók nagy része kiemelkedő tudományos háttérrel rendelkezik. Az iparágban dolgozók 40%-a rendelkezik PhD fokozattal, ami jól mutatja, hogy a deeptech mennyire tudásintenzív és szakértelem-központú.

Fogalommagyarázat

Founder (alapító): A startup alapítója az a személy, aki egy új vállalkozás ötletét megálmodja, majd az ötlet megvalósításán dolgozik. Az alapítónak nemcsak a cég stratégiáját kell meghatároznia, hanem a mindennapi operatív feladatokat is irányítania kell, gyakran extrém stressz és bizonytalanság közepette.

Startup: Olyan új vállalkozás, amely valamilyen innovatív ötlettel lép a piacra, és gyors növekedésre törekszik. A startupok jellemzően magas kockázattal járnak, de nagy potenciális hozammal is kecsegtetnek.

Pszichológiai hadviselés: Ebben a kontextusban arra utal, hogy az alapítók folyamatosan küzdenek a mentális terhekkel, mint a stressz, a kudarcok és a döntéshozatal nehézségei. Az alapítói lét gyakran intenzív mentális kihívásokkal jár, ami komoly kitartást és mentális erőt igényel.

Product-market fit: Az a pont, ahol a startup terméke vagy szolgáltatása tökéletesen illeszkedik a piaci igényekhez, és a célközönség körében nagy népszerűségre tesz szert. Ez a siker egyik kulcsfontosságú mérföldköve egy startup számára.

Deep tech: Olyan startupokra utal, amelyek nagyon fejlett technológiákra, például mesterséges intelligenciára vagy biotechnológiára építenek, és ezek révén kínálnak új termékeket vagy szolgáltatásokat. Az ilyen cégek technológiai fejlesztései általában hosszabb időt vesznek igénybe, és több kutatást igényelnek.

Exit: A startup világában az exit azt a folyamatot jelenti, amikor az alapítók és a befektetők eladják részesedésüket a cégben, például egy nagyobb vállalatnak, vagy amikor a cég nyilvános tőzsdei bevezetés (IPO) során válik eladhatóvá. Az exit a befektetők számára a befektetésük megtérülését jelenti.

Legyen az hiba, vagy észrevétel, írd meg nekünk az info@growthmagazin.hu -címre

Lapozz bele!

Growth Magazin 2024Q4 – demo

Kattints a magazinra és lapozz bele most!

Ezeket láttad már?

// Nézd meg a videókat