Vissza

LIGHTYEAR EXKLUZÍV

Az ilyen startupokból lesznek az unikornisok

UNIKORNIS RADARUNK BEJELZETT!

Az euróövezet után Magyarországon indult elsőként a nemzetközi befektetési platform, aMI a nem lekötött forintjainkra is TISZTESSÉGES kamatot fizet. ITT A LIGHTYEAR.

Martin Sokk és Mihkel Aamer, a Lightyear két alapítója korábban a Wise (Transferwise) termékfejlesztési részlegét vezette, ahol nagy hangsúlyt fektettek arra, hogyan használják fel a technológia adta lehetőségeket a pénzügyi tranzakciók költségcsökkentésére. Otthagyva a céget úgy döntöttek, hogy saját startup-építésbe kezdenek, amibe még maga a Wise alapítója is beszállt.

Emberek százmilliói élnek szerte Európában, de senki sem épített igazán jó applikációt a globális befektetési piacok elérésére. Mindketten már több mint 10 éve foglalkozunk a saját befektetéseinkkel, és nincsenek jó megoldások.

Vannak kezdetleges szolgáltatások, amelyek Európa egyes részein működnek, és persze vannak a szokásos, nagyon drága szolgáltatások, mint például a helyi piacokon működő banki termékek, amelyek nem rendelkeznek széles hozzáféréssel a globális befektetési piacokhoz, nincs igazán fejlett technológiájuk, nem jó a felhasználói élményük, és nincsenek jó alkalmazásaik.

Már kínosnak éreztük, hogy Európában nincs igazán jól használható befektetési platform, ezért úgy döntöttünk, hogy létrehozunk egyet.

Körülbelül két évvel ezelőtt kezdtük el építeni a Lightyeart. Másfél évvel ezelőtt kezdtük az Egyesült Királyságban, majd hozzáférést szereztünk az euróövezetben működő összes piachoz. Mindössze három hete pedig elindultunk Magyarországon is, ami hatalmas sikert aratott. Minden alkalommal, amikor piacra lépünk, úgy tűnik, az emberek örülnek nekünk, mert szeretnének hozzáférni egy igazán jó költségalaphoz. Szóval ez egy szuper élmény volt eddig!” – mondja Martin Sokk.

Mit gondolsz az elmúlt években volt jelentős változás a befektetési trendek tekintetében?

Ó, igen, abszolút! Több ilyen is volt már a világban. Például 10 évvel ezelőtt (főleg Amerikában) az emberek a banktól olyan online platformokhoz pártoltak át, mint a Scottrade, majd a jutalék mentes platformokat kezdték el preferálni. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy az emberek költséghatékonyabb, könnyebben hozzáférhető platformokat és oldalakat választottak Európában ezek a változások sok szempontból nem történtek meg, hiszen az európai emberek túlnyomó többsége még mindig bankokat használ. Ezek a drága szolgáltatások nem igazán működnek az átlagembereknél, akik amúgy szeretnének befektetni. Míg az Egyesült Államokban nagyjából az emberek fele rendelkezik valamilyen tőzsdei befektetéssel, addig ez Európában nagyjából 15% mindössze, ami elég szomorú. Ez a hatalmas különbség az egyik indikátora annak, hogy miért építkezünk pont itt Európában.

Őszintén hiszem, hogy mindenkinek pénzügyileg függetlenné kell válnia, hogy ne mástól, például a kormánytól várják, hogy gondoskodjon róluk, hanem el kell kezdeniük az öngondoskodást. Mindenkinek korán kell elkezdenie befektetni és hatékonyan felépíteni a saját vagyonát. Természetesen nem arra gondolok, hogy minden egyes nap részvényekkel kell foglalkozni, de egy tágabb értelembe vett befektetési, azaz alacsony kockázatú, diverzifikált eszközöket vásárolva igazán hatékony, hosszú távú növekedést lehet elérni.

Az elmúlt pár évben Európában azt láttuk, hogy ténylegesen Amerika diktálja a tempót. Hirtelent elindult egy befektetési hullám és mindenki tőzsdézni akar, ami szerintem nagyon klassz volt. Európában az emberek ráébredtek, hogy szeretnének könnyedén hozzáférni a részvénypiachoz. Szeretnének hatékonyan befektetni, de akiket mi megkérdeztünk, azt mondták:

Tudom, hogy ezt kéne csinálnom, de nem tudom, hogyan. A gondolkodásmód azóta megváltozott és ma már ott tartunk, hogy nem a befektetés a kérdés, hanem annak tudatos és okos módja. Egész pontosan két szakaszra bonthatjuk a felhasználói érettséget:

Tudod-e, hogy érdemes befektetni és hogyan érdemes befektetni? Ma Európában senki sem tanítja meg azt, hogyan gondolkodj a pénzről. Iskolába jársz, a pénzeddel és a befektetéseiddel mégsem tudsz bánni, mert kimarad az oktatásból. Szükség van edukáció!

Van-e lehetőséged befektetni? És itt az infrastruktúrán van a hangsúly. Olyan megoldások kellenek, amelyek által bárki könnyedén hozzáférhet a globális részvény-piachoz.

A Lightyear-nél mi nem pusztán a technológiai támogatást adjuk, de megpróbálunk minden információt megadni és megértetni a felhasználókkal, hogyan érdemes befektetni és jó döntéseket hozni.

Milyen előnyötök származik abból, hogy a Transferwise-nál dolgoztatok?

Nagyon tudatosan foglalkoztunk azzal, hogy kik, és milyen módon érkeznek a csapatba. Nem csak Mihkel és én, de jelenlegi cégünk 40%-a Transferwise-tól vagy mai nevén Wise-tól érkezett. Vannak köztük olyanok, akik a Revolut-ot építették és olyanok is, akik a Robinhood-on dolgoztak. De ezen kívül sok más igazán sikeres startuptól is jöttek hozzánk csapattagok. A tudatosság és a szerencse egyaránt közrejátszott, hogy azokkal az emberekkel dolgozhatunk, akik látták hogyan kell egy FinTech vállalatot felskálázni, és tűpontosan tudják a feladataikat.

The content below was originally paywalled.

Rendkívül fontos megérteni, hogy Európa nem egyetlen ország/piac. Az emberek különböző nyelveken beszélnek, és eltérően viselkednek. Különböző szabályozások, különböző pénznemek és különböző tőzsdék léteznek. Ostobaság lenne azt mondani, hogy én egyedül pontosan tudom mi működik az ennyire különböző piacokon. Olyan emberekre van szükség, akik rendelkeznek ezen a téren tapasztalattal, és megértik, mi kell egy olyan termék felépítéséhez, amely nagyon különböző piacokon is képes stabilan működni. Ismerni kell a helyi szokásokat, a problémákat és az ezzel kapcsolatos aggodalmakat is. A mi csapatunkban nagyon magas a tapasztalati érték, vezetői és pénzügyi téren egyaránt. Ha gyors döntéseket kell hozni szükség van olyan emberekre, akikben megbízol, mert a területükön szinte látják a jövőt, látják, hogy mi fog történni. Nem csak tudják, de ténylegesen végre is hajtják az adott feladatot.

A cég számára a stabil alapok adnak lehetőséget arra, hogy gyorsan haladjunk és különböző piacokon új funkciókat tudjunk kiépíteni. Többek közt ez az oka annak, hogy kevesebb mint két év alatt 22 piacra jutottunk el. Először mindig az MVP-t dobjuk piacra. Valami olyat akarunk építeni, amiről tudjuk, hogy van hozzáadott értéke mégis nagyon kevés funkcióval van ellátva.

MVP esetén mi a legalapvetőbb dolgokat készítettük el ahhoz, hogy a felhasználó képes legyen befektetni. Ilyenkor a felhasználók visszajönnek, és azt mondják: „Elég fapados, mintha alig lenne benne funkció”

Viszont így nagyon gyorsan meg tudjuk mutatni a potenciális felhasználóknak az irányt. Kevés funkcióval ugyan, de piacra megyünk, amint lehet. A vásárlóink pedig küldik nekünk a visszajelzéseket, “Hé, erre és erre van szükségünk!” Miután elindultunk az Egyesült Királyságból, azon gondolkodtunk, hogy melyik új piacon tegyük próbára a terméket. Végül az első felhasználóinkra hallgattunk, akik különböző funkciókat kértek, amiket mi két hét leforgása alatt be tudtunk építeni az applikációba. A brit felhasználóink gyorsan szerettek volna pénzt küldeni az alkalmazásba a UK Open-en keresztül, ami egy nagyon kiemelkedő open banking szolgáltatás. Észt felhasználóink például azt mondták, hogy szükségük van üzleti számlákra, mert a részvényekbe általában üzleti számlákon keresztül fektetnek be. Magyarországon például a kedvezményes adózás és a TBSZ (Tartós betéti számla) élvez prioritást. Nekünk pedig pontosan az ilyen dolgok számítanak.

Nem vagyok jós, nem tudom és nem is szeretném megmondani mire van szüksége a különböző embereknek és piacoknak. Az ügyfelek mellett szeretnék lenni, és azt adni, amit kérnek tőlünk.

Tudnál mesélni kicsit arról a versenyelőnyről, amellyel a Lightyear rendelkezik a befektetési appok piacán?

Valójában nem egy tőzsdei alkalmazás felépítésére koncentrálunk, hanem egy olyan befektetési alkalmazás kialakítása a célunk, ahol a felhasználók hosszú távon tervezhetnek velünk. Nem jönnek, mennek, tesznek be egy kis pénzt aztán elvándorolnak, hanem esetenként több tíz éves kapcsolatot építenek ki velünk. A Lightyear tehát arra összpontosít, hogy hosszú távú kapcsolatokat építsen ki a felhasználóival. Jelenleg 13 különböző országban felelünk meg teljes mértékben a helyi szabályozásoknak, így sok időt töltöttünk azzal, hogy valóban jó szabályozási fedezettel rendelkezzünk, ami sok tekintetben az ügyfelek bizalmát kiérdemelte. De nagyon fontos szem előtt tartani, hogy nem az a cél, hogy minden fillért kisajtoljunk az ügyfélből. Sokkal inkább a transzparens kapcsolat kiépítésében hiszünk. Áraink hihetetlenül egyszerűek és pontosan el is magyarázzuk azt, hogy mikor miért kell fizetni. Az elmúlt két évben összesen 35 millió dollár befektetést szereztünk, így most elég sok időnk van arra, hogy igazán jó termékeket készítsünk, és kisimítsuk a ráncokat. Az első körben Taavet Hinrikus, a Wise alapítója, a másodikban pedig Jaan Tallinn, a Skype alapítója szállt be hozzánk.

Mindketten nemzetközi technológiai megoldásokat alakítottak ki. Tudásuk és tapasztalatuk rendkívül hasznos számunkra. A második körben a MOSAIC Ventures szállt be, akik hasonló korai szakaszban működő startupokkal dolgoznak a világ minden pontjáról, hogy igazán nagy termékekké alakítsák őket. Az utolsó körben pedig Richard Branson és a Lightspeed Ventures szállt be hozzánk. Richard Branson arról híres, hogy mindig olyan globális termékeket hoz létre, amik sokkal előrébb járnak, mint mindenki más. A Lightspeed Ventures pedig már több mint 500 cégbe fektettek be, hatalmas tapasztalattal rendelkeznek, ami az egész világra kiterjed.

(A LightSpeed Ventures a Growth Magazin Behind-the-Unicorns VC listáján a 9.- helyen szerepel, több mint 40 unikornis méretű startuppal)

Most a feladatunk az, hogy egy jó terméket építsünk és megteremtsük a bizalmat az adott országokban úgy, hogy fáradtságot nem kímélve országonként haladunk, és igyekszünk megérteni, mi fontos az ügyfelek számára az adott területen. A sarkcsillagunkon tartjuk a szemünket, azaz, hogy egy jó befektetési megoldást építsünk!

Mi okozza a legnagyobb kihívást számotokra?

Senki sem csinálta még meg ezt rendesen a világon! Amikor az USA-ból indulsz, egy nagy piacod van, vonzó lehet oda menni, de Európában így még senki sem lett sikeres eddig. Nagyon kemény kihívás számunkra, hogy 22 piacra fókuszálunk, és csak 40 emberünk van, miközben a lehető legjobb terméket szeretnénk kiépíteni. Az európai piac kihívás, de ez az egyetlen mód, mert ha nem így teszünk, akkor egy országban ragadunk. Látjuk, hogy ez megtörtént már másokkal is. Gyakran az amerikai alapú termékek nem jönnek be Európába, mert, mint például a Robin Hood-nak, egyszerűen nem sikerül. Nem értik meg a helyi piacot és a terméküket csak egy országra építik. Tehát az amerikai termékeknek sokszor fogalmuk sincs más pénznemek működéséről.

Ha Európába jössz, akkor valamilyen módon át kell váltanod az eurót, a forintot vagy a fontot, de a helyi szabályozások, adószámlák és azok a speciális igények, amelyek nem szerepelnek az alaptermékben a piacra lépésnél bizony elengedhetetlenek. Ebből a szempontból, mi egy nagyon széles megközelítést alkalmazunk a különböző piacokon és országokban, de hisszük, hogy ez nagyon sok előnnyel jár egy sokszínű termék vagy emberek diverzifikált csoportja miatt. Ugyanis az emberek minden egyes országban különbözőek, de az is eltérő, ahogyan befektetnek. Például a feleségem hosszú távra és passzívan szeretne befektetni, én inkább rizikós befektetésekre szánom magam és rövid távon. Mind különböző módokon fektetünk be, így a terméknek is alkalmazkodnia kell ezekhez az igényekhez. Bár a csapat élete kissé nehezebb lesz, de végül a legjobb terméket fogjuk létrehozni.

Tekintettel a széttagolt európai piac jelentős kihívásaira és az ezekkel járó sokféle követelményre, milyen terveid vannak a vállalkozás terjeszkedésére ezen a régión túljutva?

Nincs tervünk Európán kívüli terjeszkedésre.

Az európai piac hatalmas. Azt szeretnénk elérni, hogy a jelenlegi befektetési arány 15%-ról (a lakosság 15%-a fektetett már be részvénybe) felmenjen 50%-ra. Szeretnénk az embereket befektetésre ösztönözni. Az ambíciónk az, hogy megoldjuk a technológiai problémákat Európában. Lehet, hogy a jövőben elkezdhetünk gondolkodni más területeken is, de most még itt van feladatunk. Nem szabad csak úgy elindítani a terméket egy véletlenszerű piacon. Nagyon jól kell ismerni azt a piacot, és ha nincs meg annak megértése, akkor nem leszünk sikeresek benne.

A Lightyear már rengeteg új funkcióval gazdagodott a piacra dobása óta. Elmesélnéd nekünk, hogy mi alapján választjátok és tervezitek be ezeket a fejlesztéseket?

Valóban rengeteg változtatást hajtottunk végre az appon. Egy olyan termékkel kezdtük, amely csak az Egyesült Királyság ügyfeleinek szólt, és csak az amerikai részvényeket tartalmazta. Az elején nem voltak ETF-ek, európai részvények sem voltak elérhetőek az alkalmazásban, nem voltak háttéradatok. Gyakorlatilag csak egy nagyon alapvető alkalmazásunk volt. Azonban az elején néhány dolgot jól csináltunk, és megértettük, hogy nem csak egy piacon kell építkeznünk. Ezért bevezettük a többdevizás szolgáltatást, amely azt jelenti, hogy az első naptól kezdve mindenki hozzáférést kapott a brit font, az amerikai dollár és az euró számlához.

Ami nagyon fontos, hogy ezek nemcsak közös számlák, hanem tényleges, valódi számlák. Az ügyfelek saját nevükre kapnak számlaszámot, ahová pénzt lehet küldeni.

Ez a sarokköve annak, hogy más piacokra is terjeszkedjünk, hiszen szükség van a különböző valutákra, mivel Európában mindenki más devizát használ. Mindenki az Egyesült Államokban akarja befektetni portfóliójának egy részét, de senkinek sincs dollárja, ezért először arra van szüksége. Ez egyfajta keret és technikai akadály. Az app-unk valójában erre a felépítésre szolgál. Így vásárolhatsz amerikai részvényeket, amikor az Egyesült Királyságban vagy, a többpénznemű funkcióval. De ettől a ponttól kezdve sokféle fizetési módszert adtunk hozzá.

„Megnyomok egy gombot és látom, hogy Elon Musk vagy a CFO-juk elmondja, hogyan teljesít a cég.”

Van nyitott banki fizetési lehetőség, különböző kártyás fizetések, különböző helyi fizetések, például az iDEAL Hollandiában stb. Minden vállalat adatokkal rendelkezik arról, hogy hogyan termel bevételt, nyereséges-e vagy veszteséges. Van egy befektetői elemző nézet is, ami azt nézi, hogyan termelünk profitot, pluszban vagyunk-e vagy sem. Nemrég igazán menő dolgot adtunk hozzá, amivel megnézheted a cég negyedéves bevételeit, sőt minden vállalatról felvétel készül, amelyben meghallgatod, mit tervez a cég. Például megnyitom az app-on belül a Tesla-t, megnyomok egy gombot és látom, hogy Elon Musk vagy a CFO-juk elmondja, hogyan teljesít a cég most.

Lássuk be, ez nagyon menő, mert így tényleg úgy érezhetem, hogy tulajdonosa vagyok a cégnek. Gondolj bele, hogy száz eurót vagy száz dollárt teszel a Tesla-ba. Nem csak részvényt veszel, de már tulajdonosa is vagy a cégnek. Részt vehetsz a döntéshozásban, láthatod hogyan gondolkodnak ezek a vállalatok és jól döntenek-e vagy sem. Sőt, lehetőséget adunk Neked arra is, hogy szavazz erről. Tehát ha a cégek például évente küldenek ki olyan kérdőíveket, hogy tartanunk kell-e az adott vezetőséget, változtassunk-e bizonyos stratégiákon és hasonlókon, mi küldünk Neked egy e-mailt és Te, mint részvényes szavazhatsz ahogyan a többi részvényes

Először az amerikai piacot indítottuk el, de hamar bevezettük az európai tőzsdéket is, mint például a londoni tőzsdét, a német tőzsdét, a holland tőzsdét. Úgy tűnik, hogy az emberek Európában először a helyi piacokba fektetnek be, majd az amerikai piacokra. Az angolok például a londoni tőzsdébe, majd Amerikába fektetnek be, a németek ugyanígy tesznek. És minden piac viselkedése nagyjából hasonló. Még a kisebb piacokon is látható ez a trend. Hozzáadunk helyi piacokat, hogy az emberek azokba tudjanak befektetni, amelyeket valóban ismernek, mert a mindennapjaikban találkoznak velük. Ezután pedig vásárolhatnak részvényt a jelentősebb amerikai piacokról is. Amikor láttuk az infláció emelkedését, a világ minden egyes országának központi bankjai azon gondolkodtak, hogy hogyan lehetne kezelni ezt az inflációt. Valójában emelték az alapkamatot.

Az alapkamat emelkedése egy nagyon furcsa helyzet. Eddig leginkább Európában voltak negatív kamatlábak, ami azt jelenti, hogy az európaiak valójában nem keresnek pénzt, ha pénzt tartanak a számlájukon. Most abban a helyzetben vagyunk, hogy a központi bankok valójában fizetnek kamatot, ha te pénzt tartasz egy banki számlán, de a bankok nem adják oda Neked. Azt láttuk, hogy senki, egyetlen bank sem mozdul ebben a helyzetben. Mindenki még mindig 0,01% -ot vagy semmit sem kap a számlájára. Úgy döntöttünk, hogy ez lehetne egy nagyon jó módja annak, hogy segítsük az embereket pénzügyi sikerhez juttatni, Mi a nem lekötött forintokra is fizetünk kamatot. Létrehoztunk egy terméket, ami nagyon egyszerű. Megnézzük, hogy mi az Európai Központi Bank kamata vagy az Egyesült Királyság vagy az USA vagy a Magyar Központi Bank kamata. Az a pénz, amit megkapunk, a díjainkból levonjuk, és minden mást visszaadunk az ügyfélnek.

A termékünk úgy működik, hogy ha az aktuális USA Központi Bank kamata 4,75% jelenleg, mi 0,75% -ot veszünk le díjként, és azonnal adunk neked 4% -ot. Jelenleg Magyarországon a Központi Bank kamata jelenleg 13%. Mi 0,75% -os díjat számolunk fel, és 12,25% kamatot fizetünk az ügyfélnek. Ebben az értelemben a pénzed, a készpénz oldalon is pénzt kereshet. Ha pedig befektetsz, akkor a globális tőzsdei kockázatoknak lesz a pénzed kitéve, így ott további nyereséget termelhet.

Úgy tűnik, hogy minden egyes európai országban a bankok valahogy lemaradtak. Nem igazán érdekli őket, hiszen így is sok pénzt keresnek maguknak. De az ügyfél szempontjából, a legtöbb ember számára ez rossz helyzet, mivel a központi banki kamat valójában emeli a lakáshitelt, vagyis több pénzt kell visszafizetniük.

Fénysebességgel haladtok a céljaitok felé. Milyen KPI-ok mentén haladtok?

Sok számmal foglalkozunk, de van egy szám, amelyre a legnagyobb hangsúlyt helyezzük, ez pedig az ügyfelek kezében lévő vagyon összege. Ez annyit jelent, hogy mennyire bíznak meg bennünk az ügyfelek, azaz, mennyi értéket bíznak az app-ra. Az érték például készpénz vagy részvények, vagy bármi más hasonló. Ez a legértékesebb számunkra, mert ez a KPI egyfajta win-win helyzet mind az ügyfél, mind pedig számunkra, mert a pénzszerzés módja az, hogy az ügyfelek több értéket bíznak ránk.

Ha több részvényt birtokolnak a platformunkon, akkor több pénz mozog a rendszerben és így mi is többet keresünk. Azon nem igazán nyerünk, ha a felhasználók csak 1-1 gyors trade-et csinálnak. De ha jobb terméket építünk és az ügyfeleink sikeresek, akkor portfólióik növekednek, több pénzt hoznak a platformra, amiből nekünk is nagyobb lesz a profitunk.

Mi az eddigi legnagyobb sikeretek és mit tanultatok belőle?

Azt gondolom, hogy a legnagyobb siker az volt, hogy 1) valami olyat építettünk, amit a vásárlók igazán értékelnek és 2) most bejutottunk a piacra.

Minden alkalommal egy kicsit félve álltunk neki, hogy túl korai-e a piacra lépés vagy van-e elég jó termékünk, de eddig mindig nagyon jó eredményeket értünk el. És amikor képes vagy azonnal reagálni a vásárlókra, az tesz minket sikeressé. Megtanultuk azt is, hogy nem ismerünk minden elemet vagy hogy mit kellene építeni, de amikor valóban odafigyelsz a vásárlókra, akkor tudni fogod. Például, két hete volt a negyedéves tervezésünk. Nálunk ma már minden terv mögött vásárlói visszajelzés áll. Így teljes képet kapunk, hogy mik azok az elemek, amiket tovább kell építenünk, és hogy miért. Ez a titka annak is, hogy hogyan tudunk versenyelőnyt szerezni és folyamatosan megújítani a termékünket.

Megosztanád velünk a piac kiválasztási folyamatot és az idővonal előkészítésének gondolatmenetét?

Először az Egyesült Királyságot választottuk, mert az egy olyan piac, amelyet jól ismerünk és erős pénzügyi szektora van, plusz a cég is ide van bejegyezve. Ezután bevezettük az euró valutát, és hozzáférést szereztünk minden olyan piachoz, amely az euróövezetben működik. Azonban innen már bonyolultabb más piacokra terjeszkedni. Például, hogyan lehet hozzáférést szerezni jó átváltási árfolyamokhoz, a magyar forinthoz, dán koronához, svéd koronához, és így tovább?

Azt láttuk, hogy Magyarország számos szempontból megfelelt nekünk. Hozzáférést szereztünk a magyar forinthoz, nagyon jó kamatot tudtunk fizetni, viszonylag jól értettük a piacot, azt is, amit az emberek akarnak, és ez egy nagyon jó biztos alapot adott.

Tehát Magyarország gyakorlatilag a második lépés az euróövezeten kívüli piacok felé, és most azon gondolkodunk, hogy mi legyen a következő piac, ahol hasonlóan nagy sikereket érhetünk el, mint Magyarországon.

Milyen tanácsot adnál az induló vállalkozóknak, akik belépnének az iparágba?

Azt gondolom, hogy ez kicsit függ attól, hogy éppen mit csinálsz, de van néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartani. Ami valószínűleg mindenre igaz – ahogy már beszéltünk róla – azaz, hogy meg kell tanulni kommunikálni a vásárlókkal. Ez egy elég nehéz készség, amit el kell sajátítani, de meg kell tanulni és megérteni, és mérhetővé kell tenni, hogy mi ésszerű és mi nem. A második dolog az, hogy képesnek kell lenni tanulni a szakterületről, amelyben dolgozol.

Az egyik kiváló mentorom egyszer azt mondta, hogy ahhoz, hogy a dobozon kívül gondolkodj, tényleg meg kell érteni mi van a dobozban. Ha nincs részletes megértésed arról, hogy mi történik a dobozban, akkor az, amit a dobozon kívül gondolsz, csak véletlen találgatás lehet. Így az ötleted vagy működik, vagy nem. De ha megérted, hogy mi működik a dobozon belül, akkor már tovább léphetsz és jelentősen javíthatod azt. Így a helyes irányba haladhatsz, mert megérted, hogy mit akarnak a felhasználóid, mire van igényük és hol termel nekik értéket a terméked. És jegyezd meg, hogy senki sem tud mindent elsőre. Szerintem minden vállalkozó feladata az, hogy napról napra tanuljon és egyre jobb legyen.

Talán a harmadik dolgot, amit kiemelnék, azaz, hogy a vállalatod csak annyira jó, mint az emberek benne. Az a képességed, hogy olyan csapatot építs, amely összhangban van az értékeiddel, szakértői a területen, és nagyon szeretnek együtt dolgozni, elengedhetetlen. Például én nagyon szeretek okos embereket alkalmazni és elég nagy szabadkezet adni nekik.

Next Post

“…háromnegyed óra volt, mire a gyárigazgatónak leesett, hogy én tényleg a fizikai dolgozókkal akarok beszélni”
Back to Top